Dieselgate zůstatkové hodnoty volkswagenů nesrazil
Prodeje automobilů ve většině zemí Evropy loni stoupaly a ani letos se nezdá, že to bude jinak. S tím stoupají i zůstatkové hodnoty. Vydrží ale tento trend i nadále? A projevila se nějak manipulace s dieselovými motory na zůstatkových hodnotách vozů koncernu Volkswagen?
Zůstatkové hodnoty aut se loni vrátily zhruba na předkrizovou úroveň z roku 2007. Poslední zpráva ExpertEye European Automotive Report za třetí čtvrtletí loňského roku (novější údaje nebyly v době uzávěrky k dispozici) ale upozorňuje, že leasingové společnosti začínají mít problém s prodejem některých vozů po ukončení smluv. Následovat bude podle studie pokles zůstatkových hodnot.
Prodeje nových aut v Evropě loni dosáhly na téměř 15,14 milionu, což bylo o 6,5 % víc než v roce 2015. Nicméně byly měsíce (například v létě), kdy se růst zastavil. ExpertEye už tak snížila plánovaný růst pro rok 2017 na 5,1 %. Tím se dorovná počet 16 milionů prodaných aut v roce 2007. Nejpozději v roce 2019 ale podle ExpertEye začnou prodeje opět klesat.
Dieselgate jakoby nebyla
Nadprůměrné zůstatkové hodnoty si dlouhodobě drží vozy koncernu Volkswagen. Ani aféra s manipulací s dieselovými motory na tom nic nezměnila. „Zůstatkové hodnoty koncernových vozidel ani zůstatkové hodnoty značky VW neklesaly,“ potvrzuje například Jaroslav Laur, obchodní ředitel Sixt Leasing Česká republika. „Problémy s emisemi známé jako Dieselgate neměly vliv na prodejnost nových ani ojetých vozidel. Klienti v ČR tuto záležitost nepovažují při výběru vozidla za důležitou, koncern navíc postupně přehrává do vozidel nový software, který problém s emisními limity řeší.“
„Nezaznamenali jsme žádný dopad aféry na vývoj zůstatkových hodnot,“ souhlasí Kryštof Korda, obchodní ředitel Business Lease nebo Lenka Vlčková z Arvalu. „ČSOB Leasing nepociťuje žádný zásadní vliv na konstrukci kalkulací operativního leasingu nebo výsledky při prodeji vozidel s dieselovým motorem,“ stvrzuje za dalšího velkého leasingového hráče na trhu ředitel full service leasingu společnosti ČSOB Leasing Ivo Ščuka.
Pokles zůstatkových hodnot vozů koncernu VW se v Evropě neprojevuje nejspíš proto, že zde k samotné Dieselgate panuje mnohem větší tolerance než v USA. Volkswagen je jednou z nejzásadnějších firem pro evropskou ekonomiku, jak z hlediska daní, tak zaměstnanosti, a proto na něj není ze strany státních orgánů vyvíjen tak velký tlak.
Pokud jde o Českou republiku, tak hodně lidí pohybujících se v automobilovém průmyslu potvrzuje, že Češi přistupují k dieselové aféře zcela opačně než Američané. „Cinknuté“ diesely jim vyhovují, protože nepotřebují přidávat močovinu a dokonce si v mnoha případech ani nenechávají nahrát nový software, protože se bojí snížení výkonu.
Značka po značce
Jak jsou na tom jednotlivé koncernové značky, to pro Flotilu okomentoval Daniel Prostějovský ze společnosti LeasePlan Česká republika:
Škoda: Zůstatkové ceny spíše rostou, vliv Dieselgate není jakkoliv patrný. Je sice zřejmá renesance benzinových motorů, jejichž zůstatkové ceny poskočily za poslední rok až dva zřetelněji směrem nahoru než u dieselů, to však souvisí spíše s neustále více medializovanou obecnou škodlivostí dieselových pohonů pro lidské zdraví.
Volkswagen: Zde se situace hodnotí poněkud obtížněji, protože v průběhu probíhající aféry došlo k řadě obměn modelových generací nebo je v modelové paletě nahradí zcela nové vozy. A tak je složitější vyhodnotit, co je vliv poklesu ceny z důvodu stáří generace a co případný vliv samotné Dieselgate. Pokles zůstatkových hodnot je však obecně tak mírný, že předpokládám souvislost spíše s klasickou křivkou prodejnosti modelové generace. Pokles je mírněn i rostoucí ekonomikou.
Audi: Hodnotit mohu pouze dva nejzákladnější modely ve fleetovém použití, a sice model A4 a A6, případně deriváty řady (All Road). A4 během roku si na zůstatkové ceně polepšila, A6 stagnuje.
Co bude dál?
A jak se budou letos vyvíjet zůstatkové hodnoty jako celek? Podle ExpertEye v roce 2017 ještě porostou, ale tahounem budou hlavně vozy SUV. U aut malých a nižší střední třídy se začne růstový trend zastavovat nebo dokonce obracet. Velké změny se očekávat nedají. V České republice všechno ovlivní hlavně kurz koruny.
„Na sekundárním trhu vozidel panuje aktuálně nervozita související se změnou směnného kurzu koruny vůči euru,“ domnívá se Jaroslav Laur, obchodní ředitel Sixt Leasing Česká republika. „Pokud by se naplnily některé ze scénářů, pak by koruna mohla výrazně posílit, a to by znamenalo pozastavení vývozu aut z ČR a naopak navýšení importu. Dopad na trhu ojetin by byl pro operativní leasing negativní, poklesly by ceny použitých aut, a tudíž by se leasingové společnosti dostaly do problémů s nastavením zůstatkových hodnot. Kromě toho by také mohly v souvislosti se změnou kurzu poklesnout ceny nových aut a s tím jdou ruku v ruce poklesy cen na sekundárním trhu. I když snížení cen nových aut neočekáváme, ty tuzemské patří k nejnižším v Evropě. Pokud jde o vývoj zůstatkových hodnot v blízké budoucnosti, budou platit stejná pravidla, jako dosud. Nové povedené modely aut půjdou se zůstatkovými hodnotami nahoru, ty méně povedené opačným směrem. Je možné, že přijdou nějaké evropské regulace ve vztahu k dieselovým motorům, to může negativně ovlivnit prodejnost naftových aut a naopak napomoci benzinovým agregátům.“