V Česku prý elektromobily black-out nezpůsobí

Automobilky se předhánějí v představování elektromobilů, otázkou ale je, zda je na jejich větší nasazení připravená rozvodná síť. Britský think tank Green Alliance odhaduje, že už šest elektromobilů připojených společně v jedné lokalitě může způsobit přetížení sítě a vést až k black-outu. Jak je to v České republice?

 

Green Aliance je britské společenství věnující se podpoře trvale udržitelného rozvoje, takže určitě nejde o nějakou lobby výrobců spalovacích motorů, ale naopak spíše o ekologickou organizaci. Jak server Flotily nedávno napsal, Green Alliance ve své zprávě upozornil, že před masivnějším rozšířením elektromobilů je potřeba udělat rekonstrukci rozvodné sítě, podobně jako to udělaly třeba Spojené státy.
Byť vozy s alternativním pohonem dělají v Británii jen 4,1 % celkového trhu s novými auty, ale jejich podíl rychle roste – meziročně o 31 procent. Čas, kdy lidí nejčastěji nabíjejí elektromobily nebo plug-in hybridy se kryje s večerní energetickou špičkou, protože je k zásuvce připojují ve většině případů v okamžiku, kdy přijedou z práce domů.
V České republice dnes jezdí zhruba 1 300 elektromobilů, takže momentálně žádné problémy nehrozí. Prý by neměly nastat ani po roce 2020, kdy by u nás mělo jezdit řádově několikanásobné množství elektrických aut.
„Při výstavbě veřejných dobíjecích stanic se odpovídající zatížení bere v úvahu už ve fázi projektování a hledání vhodné lokality,“ řekl Flotile Martin Schreier, mluvčí pro obnovitelné zdroje společnosti ČEZ. „Pro účely domácího dobíjení by samozřejmě majitelé elektromobilů měli záležitost konzultovat s odborníky, v ideálním případě si například nechat instalovat profesionální wallbox pro dobíjení v domácnostech a ve firmách.“
Wallbox je speciální nabíjecí zařízení, které umožňuje nabíjet elektromobily mnohem rychleji než z běžné zásuvky, navíc ty modernější jsou vybaveny možností snížení výkonu nabíjení v období odběrových energetických špiček. Podle Green Alliance je řešením skladování energie ve vysokokapacitních bateriích, které by pomohly vyrovnávat špičky ve spotřebě. Nabily by se mimo špičku a elektromobily by se dobíjely z nich, nikoli přímo z rozvodné sítě.
S něčím takovým se údajně v České republice plánuje. „Z pohledu situace přenosové a distribuční soustavy počítá s výrazným nárůstem elektrifikace v individuální i veřejné dopravě jak tzv. Národní akční plán čisté mobility, tak aktualizovaná státní energetická koncepce,“ dodává Martin Schreier. „Má to dvě roviny. První je určitě v posilování stávajících a výstavbě nových sítí. Například společnost ČEZ Distribuce každým rokem investuje miliardy korun do svých sítí. Druhý pohled odráží celkový vývoj energetiky, která se z dnes převážně centrální povahy postupně mění na decentralizovanou. Vznikají nové lokální výrobní zdroje, z nichž je převážná většina produkce spotřebovávána v místě nebo regionu výroby. Postupně se takto bude snižovat tlak na robustnost páteřních sítí. Optimální model budoucnosti počítá s tím, že například elektřina vyrobena ve střešní fotovoltaické elektrárně bude sloužit k pokrývání potřeby domácnosti (spotřebiče, ohřev vody, dobíjení elektromobilů). Změní se také vnímání a využívání samotných elektromobilů. Z dnešního čistého příjemce elektřiny by se v budoucnu měly stát něčím na způsob domácích akumulátorů. Dobíjí se momentálně přebytkovou elektřinou z fotovoltaik, kterou v sobě uchovají, a následně se samy stanou velkými bateriemi pro čas zvýšené spotřeby.“