Scout po faceliftu – nejlepší Octavia

1

Derivátům modelu Octavia se prodejně daří ve světě i na českém trhu. Modelům Octavia RS a Scout tak automobilka věnuje patřičnou péči, která je při jízdě s vozy znát. Sportovně založené řidiče faceliftovaná verze RS nadchne, my jsme při prvním svezení s těmito verzemi po faceliftu ocenili právě kvality modelu Scout.

Obliba modelů RS a Scout je možná až nečekaná a na silnicích to můžeme sledovat den co den. Potvrzují to samotné statistiky prodeje, které hlásí, že každá desátá octavia prodaná na českém trhu je ve verzi RS. Od roku 2000 se jich na českém trhu do současnosti prodalo téměř 13 000, ve světě celkem 200 000 kusů. Pokud zůstaneme na českém trhu, současné generace před faceliftem se od roku 2013 prodalo 9 500 kusů. Poměr kombi vs.limuzína vychází v poměru 2:1 ve prospěch prodloužené verze, stejně je na tom i poměr dieselu oproti benzinu. V případě modelu Scout bylo v ČR prodáno 4900 vozů, které jsou k dispozici výhradně v provedení Combi. I zde vychází poměr benzin vs. diesel 2:1 ve prospěch dieselu.

Čtyři oči sluší
Jakkoliv jsem v hodnocení designu faceliftované octavie lehce zdrženlivý a reakce okolí sleduji s odstupem i zájmem zároveň, u představených derivátů RS a Scout musím konstatovat, že jde o výrazně zdařilejší počin. Až čas ukáže, jestli se facelift široké veřejnosti zalíbí a modelu prospěje, modely RS a Scout ale bezesporu prokoukli. Především pak verze RS, které facelift díky integraci vnitřních světlometů do masky chladiče náramně sluší a propůjčuje agresivní vzhled. Stejně tak verze Scout působí i v „čtyřokém“ provedení dost atraktivně, zejména díky hodně členité přídi s mnoha křivkami a barevnými elementy, do které čtveřice světlometů bezvadně zapadá.

Model Octavia Scout si i po faceliftu zachovává robustní vizáž a přijíždí výhradně ve variantě kombi. Kombinuje prostorný interiér, pohon všech kol, rozumnou dynamiku a spotřebu, komfort a bohatou výbavu. Její nevýhodou tak může být snad jen poměrně vysoká cena, která startuje na 628 017 Kč bez DPH, což není za octavii zrovna nejméně. Faktem ale je, že zákazník za tuto cenu získá hodně. Octavia Scout nabízí ve všech verzích vyspělou víceprvkovou zadní nápravu, pohon 4×4, výkonné motory a základní sadu pro lepší průchodnost terénem. Podvozek je oproti běžné silniční verzi opět zvýšený o 30 milimetrů a stejně jako u ostatních verzí po faceliftu s víceprvkovým zavěšením kol disponuje i zvětšeným rozchodem zadních kol o 30 mm.
Nabídka motorů zahrnuje dvojici naftových motorů s výkony 110 a 135 kW a benzinovou 1.8 TSI s výkonem 132 kW. Oba nejsilnější motory jsou v základu vybaveny automatickou převodovkou DSG. Na technickém řešení pohonu se s faceliftem nic neměnilo. K dispozici je elektronicky řízená hydraulická spojka Haldex, která je umístěna před zadní nápravou. Automobil na připraveném terénním polygonu potvrdil, že dokáže bez problémů držet krok s většinou vozů SUV. K tomu mu bohatě stačí zvýšená světlá výška, zvětšené nájezdové úhly a inteligentní pohon 4×4. Ten si mimo jiné poradí i ve chvíli, kdy jsou dvě ze čtyř kol ve vzduchu. K dispozici je i speciální jízdní režim pro jízdu v terénu a asistent pro sjíždění svahu.
Mimo lehčí terén a polní cesty nás Scout nadchnul jízdním komfortem a jen nás utvrdil v dříve nabytém dojmu, že je jednou z nejlepších voleb v rámci celé modelové řady Octavia, a to i na základních sedmnáctipalcových kolech. Veškeré nerovnosti zvládá podvozek filtrovat s ledovým klidem, maximálně pak příjemným zhoupnutím a bez rušivého akustického rázu. Spolehnout se stále můžete na jisté jízdní vlastnosti a přesné řízení, jen je potřeba počítat s výraznějšími náklony v zatáčkách, které jsou dány vyšší světlou výškou a těžištěm vozu.
Model Scout, stejně jako verze RS, se po vzoru dříve představeného faceliftu pochopitelně dočkal i pozměněného interiéru. Ten přebírá moderní dotekové displeje ve skleněném designu s integrovanými tlačítky, které představil už model Kodiaq. Nechybí ani nabídka on-line služeb, připojení k internetu LTE a vlastní Wi-Fi hotspot. Octavia nově přichází s celou řadou elektronických pomocníků a asistentů. Systém Care Connect umožňuje volat na informační nebo nouzovou linku. Novinkou je i systém pro detekci mrtvého úhlu, Rear Traffic Alert, který monitoruje prostor za vozem nebo Trailer Assist usnadňující couvání s přívěsem.

Sportovní duše
Octavia RS se v rámci faceliftu dočkala LED světel v základu a několika koní navíc. Narozdíl od modelu Scout je k dispozici ve verzi kombi a limuzína. Na výběr je benzinová verze 2.0 TSI s výkonem 169 kW kombinovatelná s manuální nebo automatickou převodovkou a na českém trhu oblíbenější dieselové provedení 2.0 TDI s výkonem 135 kW. To lze objednávat s manuální i automatickou převodovkou, ke které lze navíc připojit i pohon 4×4. Tato kombinace je vůbec nejdražší octavií, která je k dispozici za 700 744 Kč bez DPH.
Octavia RS má oproti standardní verzi o 15 mm snížený podvozek, jiné pružiny tlumiče a stabilizátory. Sériová výbava zahrnuje 17palcová litá kola, v nabídce jsou také osmnáctipalcová a devatenáctipalcová kola z lehké slitiny. Dalšími klíčovými prvky jsou progresivní řízení a elektronická kontrola stability ESC s elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS+. Octavia RS se pyšní i adaptivním podvozkem DCC. Elektricky ovládané ventily řídí činnost tlumičů dle přání řidiče, který se může rozhodovat mezi třemi režimy – Comfort, Normal a Sport. Nevypínatelný stabilizační systém sice někoho zarazí, ale naše zkušenost z uzavřeného okruhu ukázala, že není třeba se obávat brzkých či necitlivých zásahů. První stisk tlačítka ESP omezuje protiprokluzový systém, režim Sport a dlouhý stisk tlačítka ESP povolí řidiči prakticky neomezené sportovní vyžití. Sportovní fanoušci ocení i přítomnost mechanické ruční brzdy, kterou u konkurence často nahrazuje prostší elektronické provedení.
Právě jízdy na testovacím uzavřeném okruhu odhalily rozdíly mezi jednotlivými modely. Jako nejzábavnější a nejrychlejší se vcelku logicky ukázala banzinová varianta, která v kombinaci s automatickou převodovkou předvádí i efektní prskání do výfuku. S automatickými převodovkami navíc přichází i funkce launch control, kdy řidič podrží levou nohou brzdový pedál, pravou nechá vytočit motor a pouhým uvolněním brzdy nechá auto vyrazit vpřed s cílem maximálního zrychlení.
Na testovací trati jsme museli ocenit přesné a strmé řízení, výkon motoru i čitelné jízdní vlastnosti vozu na limitu. Dieselová verze nedokáže vyrovnat handicap vyššího zatížení přední nápravy a vykazuje větší sklony k nedotáčivosti. Naopak nás potěšila veze s pohonem 4×4, která na pomalejší trati prokázala svůj potenciál zejména při výjezdech z pomalých zatáček.
Na testovací trati mimo zkušební polygon nás navíc Octavia RS potěšila svým kultivovaným projevem v základním nastavení, kdy dokáže absorbovat velkou část nerovností a zahrnout posádku stále ještě dostatečným komfortem a řidiči nabídnout skvělé jízdní zážitky, ovladatelnost a dostatečný výkon. Ten je možné při klidné jízdě podpořit i solidní spotřebou, zejména pak při sázce na dieselovou verzi.

 

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2017_Duben/Octavia{/gallery}