Test Kia Niro 1.6 GDI HEV: Má hybrid smysl?
Úsporná auta jsou ve velké většině vzhledově trochu „divná“. Kia ovšem navrhla designově opravdu velmi povedený crossover. Nechtěli bychom ale přece jen spalovací motor?
Kompaktní vůz svými tvary hodně připomíná větší Sportage. Má typickou masku ve stylu „tygřího nosu“, dlouhou kapotu, krátké převisy karoserie a elegantně tvarovanou záď. Líbí se mi ze všech úhlů. Délkou 4 355 mm sice Sportage nepřekonává, ale má ale překvapivě delší rozvor (2 700 mm oproti 2 670 mm).
Niro se povedlo i uvnitř, kde je celkově víc místa než v řadě SUV nižší střední třídy. Na zadních sedadlech je nadprůměrně prostoru pro nohy i hlavu, středový tunel je minimální, třem dospělým by vzadu chyběl jen prostor v loktech. Ale dva dospělí a dítě se sem vejdou bez problémů. Protože baterie je umístěna pod zadními sedadly, nezasahuje do zavazadlového prostoru, který tak nabízí 427 litrů s lepicí sadou. Pod podlahu je ale možné uložit i plnohodnotné rezervní kolo.
Niro je zatím nabízeno jako klasický hybrid. Souběžně vyvíjený Hyundai Ioniq, se kterým má Niro společný podvozek, bude nabízen i jako plug-in hybrid a čistý elektromobil. Zážehovou jednotku 1.6 GDI Kappa o výkonu 77 kW pracující s Atkinsonovým spalovacím cyklem podporuje elektromotor o výkonu 32 kW s lithium-polymerovým akumulátorem o kapacitě 1,56 kWh. Poháněna jsou pouze přední kola, s verzí 4×4 se nepočítá.
Na rozdíl od většiny hybridů, které používají variátorovou převodovku, má Niro šestistupňovou dvouspojkovou převodovku vlastní konstrukce. Umožňuje souběžně přenášet na kola výkon spalovacího motoru i elektromotoru i při vyšších rychlostech. Systém tak optimálně využívá možností obou pohonů. Auto ovšem není žádný silák, celkový výkon není nijak ohromující a z nuly na 100 km/h to trvá 11,5 sekundy. V nízkých rychlostech je nástup síly plynulý a rychlý, ale ve vyšších je to už horší. Slibovaných 3,8 l/100 km (s 16palcovými koly) nebo 4,4 (s 18palcovými) není moc reálné dosáhnout. S autem jsem měl možnost jezdit v létě i v zimě – v prvním případě jsem dosáhl spotřeby 5,5 l/100 km, v zimě 6,4.
Kromě designu jsem byl nejvíc spokojen s jízdními vlastnostmi Nira. Skvěle zatáčí a je dostatečně komfortní, v této oblasti neudělal výrobce žádný kompromis. Podvozek má rozhodně na víc, než mu umožňuje motor. Zákazníci by ho jistě ocenili i s klasickým spalovacím motorem, který by určitě srazil cenu, která v době uzávěrky začínala na částce 495 851 Kč.
Kia Niro 1.6 GDI HEV
Cena od: 495 851 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: řadový zážehový čtyřválec / synchronní motor s permanentním magnetem
Maximální výkon: 104 kW/5700 ot./min.
Maximální točivý moment: 265 Nm/1000-2400 ot./min
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 162 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi): 3,8/3,9/3,8 l/100 km
Emise CO2: 88 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4355/1805/1545 mm
Rozvor: 2700 mm
Objem zavazadlového prostoru: 427 l
Pohotovostní hmotnost: 1500 kg