Český leasingový trh pomalu objevuje nové flexibilní nabídky s krátkodobými autopůjčovnami
Na českém leasingovém trhu se v poslední době objevují nové flexibilní nabídky. Příkladem je leasing na dobu kratší než rok, při kterém mohou firmy auto vrátit i před uplynutí předem dohodnuté doby. Při předčasném vrácení vozu neplatí společnosti žádný další poplatek a počítá se jen doba skutečného zapůjčení vozu. Podle odborníků flexibilní nabídku umožňuje konkurence na trhu.
Jedna z největších tuzemských leasingových společností Arval nabízí od roku 2015 produkt Mid-Term Rental a s podobnou nabídkou není jediná. „Zákazník si vybere požadovanou třídu vozidla, které mu přistavíme do jednoho pracovního dne. Tato nabídka se hodí například pro zaměstnance s pracovní smlouvou na dobu určitou nebo pro lidi, kteří pracují na časově omezených projektech,“ uvedl Petr Najman, Rentals Manager společnosti Arval CZ.
Novinka na trhu je proto vhodná zejména pro firmy, které musí řešit sezónní výkyvy nebo začínají podnikat a zatím přesně neznají své potřeby v rámci užívání vozidla. Výhodou je možnost smlouvu kdykoli měnit podle aktuálních potřeb. Firmy mohou smlouvu sjednat jednoduše a předem ví, jakou cenu za konkrétní třídu zaplatí. Arval má v této „autopůjčovně“ nyní 250 vozidel.
„Pronájem vozidel na období pouze několika měsíců známe a tuhle službu již poměrně intenzivně využíváme. Takto pořízená vozidla jsou vhodná zejména při čekání na objednané auto nebo též na časově omezené projekty,“ myslí si Rastislav Dobrovodský ze společnosti Danone, a. s. Podle něj by v takových případech byl pronájem na obvyklou dobu 36 nebo 48 měsíců příliš velkým závazkem. Danone má ve zkráceném režimu pronajato asi 20 vozidel. Celkem společnost provozuje ve všech divizích v ČR a na Slovensku 150 osobních vozidel pro necelých 400 zaměstnanců.
Nabídka je určená zejména pro firmy, protože státní správa sezónní výkyvy většinou neřeší. To přiznává i mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková. „Sezónní výkyvy neřešíme, resp. vždy musí vozový park vystačit, neboť nesledujeme uspokojení potřeby pro využití služebních vozidel, ale sledujeme efektivní využití vozidel. V minulosti jsme vyzkoušeli operativní leasing u čtyř vozidel. V současné době vozidla na leasing nemáme,“ uvedla Brindzáková.
To stavební společnost Metrostav v současné době operuje se zhruba 500 vozidly na operativní leasing. Plánuje jej ovšem dlouhodobě na dva roky. „Výkyvy řešíme krátkodobými zápůjčkami z externích půjčoven,“ uvedl Jaroslav Zahradník, vedoucí střediska osobní dopravy Metrostav, a. s.