První jízda: VW Golf po faceliftu

1

Svezli jsme se modernizovaným golfem sedmé generace. Je to ten starý dobrý a spolehlivý kamarád. Jen znovu o chlup lepší.

VW Golf tu s námi je už více jak čtyřicet let a za tu dobu se ho prodalo těžko uvěřitelných 33 milionů kusů. V poslední době se prakticky každý rok prodá přibližně jeden milion golfů a automobilka hrdě hlásá, že v průměru každých 40 sekund sjíždí z montážní linky jeden nový Golf. Ten postupuje s každou novou generací či faceliftem vždy jen o jeden krůček kupředu. Ve Wolfsburgu se sází na evoluci, revoluci zde nikdo čekat nemůže. A ono to funguje. Zákazník je zvyklý na zaběhnutý styl, design, na uspořádání interiéru a rozmístění všech ovládacích prvků.
Výjimka se nekoná ani tentokrát. Upravený Golf představuje jen o chlup dynamičtější linie s nově navrženými detaily na přední a zadní straně vozu. O něco více změn proniklo do interiéru. Na Golfu je zajímavé i to, že jsou tu od počátku přítomné i všechny další verze, klony a odnože. Elektrický e-Golf, hybridní GTE, zálesácký Alltrack i sportovně zaměřené verze GTI, GTD či Golf R. Vybere si tak zkrátka každý. Rodina, podnikatel i firma.
Pokud jde o úpravy v interiéru, ty sázejí na dvě velké novinky. Tou první je rozměrný 12,3palcový barevný Active Info Display, který známe například z modelu Passat. I zde spadá do příplatkové výbavy, ale propůjčuje interiéru moderní vzhled. Nabízí volbu pěti různých profilů včetně toho, kterému dominuje mapový podklad a navigace.
Druhou zásadní novinkou jsou změny na středovém panelu s novou koncepcí. Volkswagen nahradil všechny dosavadní informační a zábavní systémy novou generací dotykových displejů, kdy dosavadní pětipalcové systémy nahradil novým 6,5“ systémem s vyšším rozlišením displeje. Vyšší verze nabídnou obrazovku o velikosti 8“, vrcholná řada Discover Pro dostala 9,2palcový dotykový displej. Právě vrcholné provedení multimediálního systému je velkou novinkou, neboť faceliftovaný Golf jako první model značky počítá s ovládáním pomocí gest. Je to tak právě Golf, který je dokonce prvním vozem kompaktní třídy na světě, u kterého se taková vychytávka objevuje. Vrcholná verze infotainment systému má navíc celou čelní stěnu zakrytou jednolitou skleněnou plochou a tudíž nemá žádná obvyklá tlačítka a ovládací prvky. Veškeré ovládání tudíž probíhá výhradně prostřednictvím dotykového displeje a pěti kapacitních polí na levém okraji nového informačního systému. Celé řešení působilo u testovaného golfu velmi efektně a moderně, dokonce i skvěle fungovalo na letmý dotyk a snese tak především slova chvály. Osobně mi však chyběla možnost otočit si na rádiu klasickým kolečkem a přidat hlasitost tou nejjednodušší možnou cestou. Jako všude, půjde ale především o zvyk.
S faceliftem zároveň prošla výraznou obměnou nabídka motorů. Změny se odehrály především u benzinových jednotek. Vale dostal základní agregát 1.2 TSI, který byl nahrazen tříválcem 1.0 TSI 81 kW. Ještě zajímavější variantou je zcela nový agregát 1.5 TSI EVO, který je dostupný ve dvou výkonových variantách a má zaujmout výjimečně kultivovaným chodem a především nízkými hodnotami spotřeby a emisí. Paleta vznětových agregátů zůstala bez výraznějších změn a nabízí jak motor 1.6 TDI, tak pohonné jednotky 2.0 TDI pokrývající výkonové spektrum od 85 do 110 kW. Právě verzi kombi v klasické fleetové specifikaci 2.0 TDI 110 kW jsme přizvali k rychlému seznámení a nový motor 1.5 TSI pečlivě otestujeme později v klasickém redakčním testu. Flotilová klasika ukázala, že i faceliftovaný golf neztratil ani chlup ze své všestrannosti a nadání vyjít vstříc každému majiteli. Testovaný exemplář s plnou výbavou, adaptivním podvozkem a sedmnáctipalcovými koly nezklamal v městské dopravě na rozbitých uličkách a jak máme odzkoušeno, potěší i na delších trasách. V komfortním režimu skvěle tlumí nerovnosti, při přepnutí do režimu Sport podvozek příjemně ztuhne a příkladně drží stopu.
Vedle sportovních verzí nabízí i faceliftovaná verze provedení s pohonem na zemní plyn i verze GTE a provedení e-Golf. Čistě elektrický golf se navíc dočkal zvýšení výkonu na rovných 100 kW (nárůst o 15 kW) a větší kapacity lithium-iontového akumulátoru. Ten nyní nabízí 35,8 kWh namísto dřívějších 24,2 kWh. Celkový dojezd podle cyklu NEDC tak nyní dosahuje až 300 kilometrů na jedno nabití.
Cena základního provedení 1.0 TSI BMT v provedení Trendline začíná na 340 413 Kč bez DPH, za verzi se slabším motorem 1.5 TSI EVO BM zaplatíte minimálně 409 009 Kč bez DPH a za nejlevnější diesel 1.6 TDI BMT 424 711 Kč bez DPH.