Evropa roste, ale v Saudské Arábii je trh s auty v krizi
Saudská Arábie je pro mnoho lidí symbolem bohatství, ale trh s novými auty tam má za sebou překvapivě nejhorší rok za posledních 20 let. Kdo je vítězem, kdo poraženým a která auta se tam nejvíc prodávají?
Zatímco evropský trh s novými auty zažívá boom a loni se jich prodalo nejvíc za posledních devět let, Saudská Arábie má za sebou naopak nejhorší výsledky za posledních 20 let. Je za tím především pokles ekonomiky související s loňskými nízkými cenami ropy. Vláda zastavila řadu investičních projektů, omezila veřejné výdaje a tím pádem stouply i ceny různého zboží – a také aut. Trh proto klesl o 20 procent na 677 248 nově prodaných vozů. Ceny ropy sice pomalu stoupají, ale na prodeji nových aut se to zatím příliš neprojevuje. Navíc vláda chystá od roku 2018 zavést daň z přidané hodnoty na spotřební zboží, která zatím byla v Saudské Arábii nulová.
Automobilovému trhu dominuje jako v mnoha arabských a afrických trzích Toyota, která ale loni prodala o 28,7 % méně aut než v roce 2015. Za vítěze by se naopak mohl považovat Nissan, který jako jeden z mála rostl, a to rovnou o deset procent, čímž se stal třetí nejprodávanější značkou na tamním trhu. Druhý je Hyundai, který ztratil 9,1 %.
A které modely si Saudové kupují nejvíc? Kdo by čekal samé luxusní vozy, bude možná překvapen, protože pořadí na prvních místech je následující:
1. Hyundai Accent
2. Toyota Hilux
3. Hyundai Elantra
4. Toyota Corolla
5. Toyota Camry
6. Hyundai Sonata
7. Toyota Yaris
8. Nissan D22
9. Nissan Sunny
10. Mazda 6