Řídili jsme čtyřokou Octavii po faceliftu. Jaké změny ještě přináší?
Třetí generace Škody Octavia prošla faceliftem, který přišel nejen se zásadní změnou designu přídě, ale i řadou technických vylepšení. Lehce se proměnily i rozměry a auto dostalo také novou elektronickou výbavu. První kilometry za jejím volantem jsme strávili na silnicích v okolí portugalského Porta.
Nejprodávanější vůz na českém trhu už od počátku třetí generace vyrostl natolik, že se délkou karoserie zařadil do střední třídy, tedy mezi manažerská auta. Většinou ostatních parametrů ale spadá do nižší střední třídy. Po faceliftu se navíc karoserie vozu prodloužila o 11 mm, za což můžou nově tvarované nárazníky. Zvýšil se také rozchod zadních kol o 20 mm pro standardní verze a 30 mm pro verze se víceprvkovým zavěšením kol.
ČTĚTE TAKÉ: Nejsilnější Octavia v historii dostala výkon 245 koní
Asi nejdiskutovanější změnou oproti variantě před faceliftem je nová příď s dominantní čtveřicí světel. Drobnými změnami prošel také interiér. Velikostně je uvnitř vše při starém a tak Octavia nabízí obrovský kufr i vnitřní prostor. Změna designu asi každého praští do očí. Na prvních fotografiích způsobilo tohle provedení šok, ve skutečnosti ale nevypadá tohle provedení vůbec zle a každý alespoň faceliftovanou verzi pozná na první pohled. U masky chladiče se mi líbí, že se podařilo zakomponovat plochu nutnou pro funkci radaru přímo do přídě, takže vzhled neruší tak, jak se to děje u řady jiných aut. Tady je prostě uprostřed a velká plastová plocha působí přirozeně. Když se podíváme dozadu, najdeme zde nová brzdová světla s nápadnějším profilováním. Samozřejmostí je fakt, že jsou kompletně vybavena diodovou technikou.
Svěžejší interiér
Na první pohled by se mohlo zdát, že se toho v kabině Škody Octavia faceliftem mnoho nezměnilo, když ale dáme dohromady všechny detaily, zjistíme, že to tak úplně pravda není. Samozřejmě náš dobrý dojem z místa pro řidiče podtrhoval ještě fakt, že jsme zatím seděli jen v nejdražším provedení Laurin & Klement. Ze Škody Kodiaq na palubu Octavie doputovalo skleněné provedení top multimediálního systému Columbus, za který se samozřejmě připlácí. Má nicméně velkou obrazovku s uhlopříčkou 9,2 palce a skvěle zapadá do palubní desky. Dělá tak interiér hodnotnějším. Menu systému je velmi přehledné. Kromě toho lze k vozu připojit chytrý telefon. Nabízí také připojení k internetu LTE a vlastní Wi-Fi hotspot. Octavia nově přichází s celou řadu elektronických pomocníků a asistencí. Systém Care Connect umožňuje volat na informační nebo nouzovou linku. Auto si také dokáže zavolat o pomoc v případě nehody.
Novinkou, která v Octavii před faceliftem nebyla k dispozici, je systém pro detekci mrtvého úhlu. Rear Traffic Alert, který monitoruje prostor za vozem nebo Trailer Assist usnadňující couvání s přívěsem jsou také nové. Kromě toho přibyl ještě parkovací asistent jenž nově umožňuje i příčné parkování.
Nárůst vnějších rozměrů Octavie III proti předchozí generaci působí opravdu impozantně. Délka se protáhla o 9 cm na 4659 mm. Znamená to, že Octavia na délku přerostla nejen všechny konkurenty v kompaktní třídě, ale také některé manažerské vozy jako BMW řady 3, Mercedes třídy C nebo Volvo S60.
Výrobce tvrdí, že se zlepšilo místo na nohy, ale podle našich měření se podélná prostornost na straně spolujezdce proti Octavii druhé generace prakticky nezměnila. Přesto patří nabídka místa na nohy k nejlepším nejen v kompaktní třídě.
Kufru jsme při porovnání novinky se starší Octavií naměřili ve výšce podlahy o 5 cm delší maximum – 111 cm. Tím nová Octavia kromě soupeřů deklasuje i Superb. Objem kufru uváděný výrobcem 590 l je o 5 l lepší než u předchůdce a patří rovněž mezi nejlepší stejně jako jeho hloubka a šířka.
ČTĚTE TAKÉ: Jak se vám líbí čtyřoký Scout?
Jezdí pořád dobře
Upravená je nově i nabídka motorů, která se po faceliftu lehce zjednodušila. Aktuálně jsou k dispozici čtyři naftové a čtyři benzinové jednotky a dobrou zprávou je, že v nabídce zůstává i verze s pohonem na zemní plyn. Základní jednotkou je benzinový tříválec 1.0 TSI, který nahradil starší jedna-dvojku. Pojí se s pětistupňovou manuální převodovkou, k dispozici je ale i automat. Ke špičce z hlediska úspornosti patří silnější motor 1.4 TSI, jehož výkon proti předchozí generaci vzrostl na 110 kW. Naftové motory reprezentuje šestnáctistovka ve dvou výkonových verzích a nový dvoulitr s výkonem 110 kW. Oba patří úsporností na špičku. Pouze dvoulitr s automatickou převodovkou sklouzává z hlediska úspornosti do průměru. Situace se logicky mění při hodnocení dynamiky. Tady najdeme dvoulitr v popředí hitparády a šestnáctistovku v průměru. Celkově ale oba motory svými parametry potěší. Pod kapotu Octavie se ale nastěhoval i silnější naftový dvoulitr s maximálním výkonem 135 kW, pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Jde o velmi svižnou a přitom nikoli extrémně žravou verzi.
Octavia po faceliftu má o trochu širší rozchod zadních kol. V případě verze s „tyčí“ to je o 20 mm, v případě variant se sofistikovaným víceprvkovým zavěšením je to o 30 mm. Upřímně řečeno ale po první jízdě žádné rozdíly nepociťujeme. Nicméně zkoušená verze s motorem 2.0 TDI v top výbavě doplněná o 18″ kola dodávala na portugalských silnicích pocit, že se do zatáček skládá velmi lehce a zatáčí ochotně.
Kromě toho se u Octavie objevují také nastaviltené tlumiče DCC, které byly k dispozici pro některé verze už od roku 2016. Ty lze nastavovat buď individuálně, nebo volbou jízdního režimu. Rozdíl mezi měkkým komfortním nastavením, standardním a tuhým sportovním je opravdu cítit. Můžete si tak dopřát auto měkoučké jako peřinka, což se bude hodit na rozbité cesty a pro klidnou jízdu, nebo se vydat na klikaté silnice s tuhými tlumiči a víc si užít zatáčky. DCC jsou samozřejmě za příplatek (kromě top výbavy), který jednoznačně doporučujeme.
Dále jsme psali:
– Octavia je nejprodávanějším modelem v pěti zemích Evropy, Golf je ale lepší
– Octavia po faceliftu – nové fotky a informace
{gallery}stories/automobil_ve_firme/octavia_new{/gallery}