SROVNÁVACÍ TEST Opel Astra, Škoda Rapid, Kia cee´d: Třikrát stejně a přece jinak

Nižší střední třída je nejprodávanější kategorií automobilů v České republice a stále více do ni proniká trend nasazování maloobjemových tříválcových motorů. Proti novinkám v podobě Opelu Astra 1.0 Turbo a modelu Kia cee´d 1.0 T-GDI jsme postavili domácí Škodu Rapid Spaceback. Jak v testu připravovaném ve spolupráci s MF Dnes domácí favorit obstojí?

Downsizing tažený neustálým tlakem na snižování spotřeby a emisí CO2 přináší neustálé vylepšování motorů a snižování nejen objemu, ale i snižování počtu jejich válců. Výsledkem jsou až neuvěřitelné hodnoty papírové spotřeby, nicméně i praxe ukazuje, že moderní pohonné jednotky jsou úspornější, než jejich předchůdci. Byť papírových hodnot v  provozu při běžném zacházení pochopitelně nedosáhnete. Opel nasadil do svého klenotu nižší střední třídy litrový tříválec 1.0 Turbo s výkonem 77 kW, faceliftovaný model ceee´d tříválec s výkonem 88 kW. My jsme této zajímavé dvojici přizvali do srovnávacího testu organizovaného společně redakcemi Mladé fronty DNES a Flotily netradičního konkurenta v podobě domácího modelu Škoda Rapid Spaceback.
Přestože je v drtivé většině srovnávacích testů vozů typu VW Golf z nabídky mladoboleslavské automobilky Škoda srovnáván model Octavia, podle našeho mínění se k tomu to srovnání mnohem více hodí právě hatchback Rapid Spaceback.  Octavia v takových případech velmi často vyhrává díky poměru ceny a velikosti vnitřního prostoru. To je charakteristická vlastnost všech škodovek a jejich hlavní výhoda. Sama automobilka ale zařazuje ve statistikách Svazu dovozců aut do nižší střední třídy model Rapid. Že má smysl porovnávat právě tahle tři auta dokazuje i fakt, že všechna jsou zhruba stejně dlouhá (rozdíl mezi nejdelším a nejkratším je 66 mm, v rozvoru 48 mm) i podobně prostorná (370 – 415 litrů). Rovněž cenově jsou si všechny modely prakticky rovnocenné. Naopak při nominování Škody Octavia do srovnání bychom cenově ustřelili a též při srovnání rozměrů bychom srovnávali nesrovnatelné. Škoda Octavia by tak pravděpodobně stála před velmi snadným vítězstvím.
K testu navíc dorazila atraktivní trojice, když Kia cee´d je díky volbě uváděného motoru k dispozici pouze v provedení GT Line a Rapid Spaceback přijel v atraktivní verzi Monte Carlo. Astra dorovnává bohatou výbavu jmenované dvojice linií Dynamic a řadou komfortních příplatkových prvků. I díky akčním ceníkům se právě takto vybavená trojice srovnává i cenově, když nejlevnější a nejdražší model dělí 31 000 Kč.

Kia cee´d – Sázka na komfort
Stálice v nabídce značky Kia vždy patřila v rámci nabídky hatchabcků nižší střední třídy k těm výhodnějším nabídkám co se poměru ceny, výbavy a užitné hodnoty týká. Stejně tak rekordní sedmiletá záruka je velkým tahákem a nejinak tomu je i u současné verze. Ceed nás během testu zaujal především svou prostorností a šíří interiéru, kterou oplývá nejen na předních, ale i zadních sedadlech. Zejména nabídka prostoru v loktech a nad hlavou je nadprůměrná, ale strádat nebudou ani cestující na zadních sedadlech s místem před koleny. I díky vyššímu posezu a nízké hraně oken navíc cee´d nabízí nejlepší výhled z vozu do všech stran, zejména pak dopředu, do strany a šikmo vpřed.
Hodně se nám líbí i zpracování útrob vozu. Kia stále sází na klasiku a zdráhá implementovat více funkcí do moderního infotainment systému. A nám to vůbec nevadí. Vše je uspořádáno velmi přehledně a v přímém dosahu. Stejně tak přístrojová deska s rozměrnými a přehlednými přístroji působí dostatečně moderně a je všechny informace jsou příkladně čitelné a na očích. Horní část přístrojové desky i většina dalších ovladačů je změkčená a velmi příjemná na dotek. Její šíře nicméně nenechává nadbytek prostoru pro řidičovo pravé koleno, a tak jakkoliv se to zprvu nezdá, při delších cestách je řidič v této oblasti usurpován o chlup více, než by bylo žádoucí.
Zajímavostí je, že litrový tříválec neplní v nabídce značky Kia roli základní motorizace. K té má navíc hodně daleko. Stojí po boku základní čtrnáctistovky MPI a silnější jedna-šestky s výkonem 99 kW. V letošním roce nabízí vedle testované verze s 88 kW i provedení 73 kW, které již ale není v ceníku modelového roku 2017 k dispozici. Motor 1.0 T-GDI tak pořídíte pouze ve výbavové linii GT Line, ve které je jediným zástupcem zážehových agregátů. Motor nás v průběhu testu mile překvapil svým výkonem, naopak zklamal zvukovým projevem. Nejen v porovnání se čtyřválcem škodovky, ale i s tříválcem od Opelu je nejhlučnější a nejvíce rušivý pro posádku. Motor navíc rezignoval na snahu skrýt svoji koncepci, respektive počet válců a prakticky v celém spektru otáček víte, že máte co dočinění s tříválcem. Jeho nástup je ale velmi hladký, nejsilněji motor působí ve středních otáčkách. Během testu vykazoval motor i nejvyšší spotřebu, která se v průměru pohybovala kolem 7,5 l/100 km.
Jízdní vlastnosti se soustředí na poskytnutí maximálního komfortu a jízda je tak povětšinou velmi klidná a příjemná. Jako jediný z testované trojice nabízí víceprvkové zadní zavěšení a přestože v provedení GT Line přijíždí s lehce tužším pérováním a na 17“ kolech, technika odvádí svoji práci velmi dobře a cee´d do interiéru nechává proniknout jen minimum nepříjemných rázů. Škoda jen, že řízení nezprostředkovává řidiči prakticky žádnou zpětnou vazbu, což vozu ubírá v kombinaci s komfortnějším nastavením na zábavnosti. Řidič má navíc k dispozici volbu trojího nastavení posilovače řízení, ale ani sportovní režim věc nemění. Naopak v komfortním nastavení lze řídit i malíčkem jedné ruky.

Technické údaje: Kia cee´d 1.0 T-GDI GT Line
Cena od:     439 980 Kč

MOTOR
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný tříválec
Maximální výkon:     88 kW/6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     171/1500-4000 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     11,0 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     6,2/4,2/4,9 l/100 km
Emise CO2:     115 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4310/1780/1470 mm
Rozvor:     2650 mm
Objem zavazadlového prostoru:     380/1318 l
Pohotovostní hmotnost:     1279 kg


Čtěte také: SROVNÁVACÍ TEST – Manažerské čtyřkolky


Škoda Rapid – Sport bez emocí
Model Rapid Spaceback vychází z klasického liftbacku, který automobilka vpustila na trh jako první. Je prvním hatchabckem značky, který se může svoji velikostí měřit s vozy kategorie VW Golf, a tak má jeho zařazení k astře a cee´du své opodstatnění. Rapid Spaceback potěší jako ostatní modely značky svoji ergonomií, dostatkem odkládacích prostor v interiéru a klasicky i řadou takzvaných simply clever řešení. V porovnání se zmíněnou dvojicí je ale uvnitř patrná nejen výrazná stísněnost, ale také lacinější zpracování interiéru včetně použití méně kvalitních materiálů. Největší slabinu rapidu představuje šířka interiéru a jeho jednoduchost kontrastuje s přístupem ostatních dvou srovnávaných modelů. Pokud jsme u cee´du zmiňovali výraznější kontakt pravého řidičova kolene se středovým panelem, jde v porovnání s rapidem o nepříjemnost prakticky zanedbatelnou. Rapid nabízí méně prostoru v oblasti loktů a alespoň vzadu potěší svou prostorností v podélném směru. Do šířky ale místa znovu není na rozdávání. Převoz trojice dospělých jedinců se změní na velmi nekomfortní záležitost. Příjemným zpestřením útrob je červené zdobení a prošívání červenou nití vlastní provedení Monte Carlo.
Velkou výhodou měl být pro rapid motor 1.2 TSI, tentokrát ve výkonové verzi s 81 kW. A zejména v porovnání s motorem cee´du tomu tak opravdu i je. Motor má nejen lepší dynamický projev, ale především vyrovnanější průběh výkonu a zátah z nižších otáček. Pochopitelně i zvuková kulisa je mnohem příjemnější, přestože do jeho zvuk proniká více, než bychom si představovali. Troufáme si konstatovat, že v modelech Fabia či Octavia jsou benzinové maloobjemové jednotky odhlučněny o poznání lépe. Testovaný motor však vozu uděluje nejlepší zrychlení a je velmi kultivovaný a dostatečně pružný. Spotřeba se v průběhu testu ustálila na 6,5 l/100 km.
Velmi čitelné a jisté jsou jízdní vlastnosti rapidu spaceback. Ten je v porovnání s jeho delší variantou o poznání mrštnější v zatáčkách a velmi dobře tlumí i většinu přejížděných nerovností. Rapid má zároveň velmi dobré řízení a vůz tak řidiči poskytuje dobrý kompromis mezi komfortem a zážitkem z jízdy. Přestože neduhy jednoduché zadní nápravy se eliminovat nepovedlo a rapid má při průjezdu zatáčkou s nerovným povrchem tendenci lehce odskakovat.

Technické údaje: Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Monte Carlo
Cena od:     408 900 Kč

MOTOR
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     81 kW/4600-5600 ot./min.
Maximální točivý moment:     175/1400-4000 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,7 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     6,2/4,2/4,9 l/100 km
Emise CO2:     111 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4304/1706/1459 mm
Rozvor:     2602 mm
Objem zavazadlového prostoru:     415/1380 l
Pohotovostní hmotnost:     1180 kg


Čtěte také: SROVNÁVACÍ TEST – Ateca vítězí nad Kadjarem a Tusconem


Opel Astra – Bez kompromisů
Nejnovější generace astry s označením K vybojovala titul Evropského auta roku a po právu vstupovala do testu se zdviženou hlavou. Astra nabízí velmi elegantní design, který pravděpodobně jen tak nezestárne a nabízí i bez dalších sportovních paketů jistou dávku sportovnosti.
Řidič po nastoupení do vozu až nečekaně zapadne do útrob vozu, což v kombinaci s příjemným zpracováním a použitím kvalitních materiálů vyvolává až lehce prémiový pocit a jednoznačně nejlepší ze srovnávané dvojice. Drobnou nevýhodou je horší výhled z vozu, ale stejně jako v případě cee´du, i zde má řidič a potažmo celá posádka dostatek prostoru, a to prakticky do všech směrů. Astra se tak zbavila jednoho ze dvou největších neduhů své předchozí generace a nově nabízí dostatek místa zejména v podélném směru i na zadních sedadlech. Ten tam je i druhý neduh jejího předchůdce, a sice nepřehledný a přetlačítkovaný interiér. Opel se ale naštěstí nevydal směrem Peugeotu či Renaultu, kde je trend integorvat všechny systému do jednoho systému řízeného přes dotykovou obrazovku, ale udělal vydařený kompromis, který nabízí klasické ovladače klimatizace a přehledný rozměrný panel se svižně reagujícím displejem a jeho logickým uspořádáním. Toto se nám líbí a takový přístup chválíme. Na palubě astry vládne jednoduchost, přehlednost a prostornost. Ta je navíc podpořena i vydařenými příplatkovými ergonomickými sedadly s certifikátem EGR (příplatek 9000, respektive 15 000 Kč).
Pokud nás u cee´du nejvíce nadchla prostornost a přehlednost interiéru, u astry to byl motor. Nový litrový tříválec je dostupný už od nejnižší výbavy a není tedy nutné v jeho případě utrácet za případně nevyhovující nadstandardní výbavu, jako v případě modelu cee´d. Motor samotný lze navíc kombinovat i s automatickou převodovkou. Do našeho testu se ale dostavila verze s manuálním řazením, které disponuje narozdíl od cee´du a rapidu pouze pěti převodovými stupni. Jak se v praxi ukázalo, absence „šestky“ není v porovnání s konkurenty výrazně na škodu, byť nutkání ještě jednou přeřadit jsme se během testu několikrát nevyvarovali. Při dálniční stotřicítcde ale motor točí jen lehce nad tři tisíce otáček a především je tak dobře odhlučněn, že ani při této rychlosti o něm prakticky nevíte. Spotřeba se v tomto režimu pohybuje okolo 7 l/100 km. Motor má navíc neuvěřitelně kultivovaný chod a tak si troufáme podotknout, že řada méně zkušených řidičů by přítomnost pouze tří válců při řízení ani nepoznala. Motor je příjemně pružný a má výrazně více síly v nižších otáčkách než motor 1.0 T-GDI modelu cee´d. Jeho velkou devizou je i spotřeba. Průměr na konce testu ukázal hodnotu 6,0 l/100 km a pravdou je, že při klidné a šetrné jízdě lze s astrou v této specifikaci jezdit i pod šest litrů.
Stejně jako motor na nás zanechal velmi dobrý pocit i jízdní projev astry. Přestože na trh vyjíždí výhradně s vlečnou zadní nápravou, v případě zvolené motorizace navíc bez Wattova přímovodu, na silnici se chová velmi jistě a dospěle. Astra se dobře řídí, je dostatečně komfortní a narozdíl od cee´du nezapomíná na zábavnou složku věci. Zapomenout bychom neměli ani na nejlepší řazení a pohyb řadicí páky v kulise. Řadicí páka má navíc velmi příjemný tvar se zploštělou hlavicí. Velkou výhodou astry se stala i její mezigenerační odtučňovací kůra, která vozu odebrala 120 až 200 kg. Testované provedení tak při řízení působí velmi lehce a po silnici i v zatáčkách se pohybuje velmi jistě a svěže.

Technické údaje: Opel Astra 1.0 Turbo S/S Dynamic
Cena od:     417 900 Kč

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný tříválec
Maximální výkon:     77 kW/4500-6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     170 Nm/1800-4300 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA 
Maximální rychlost:     195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     11,2 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,1/3,8/4,3 l/100 km
Emise CO2:     99 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4370/1809/1485 mm
Rozvor:     2662 mm
Objem zavazadlového prostoru:     370/1210 l
Pohotovostní hmotnost:     1198 kg


Čtěte také: SROVNÁVACÍ TEST – Rok pick-upů


Vítězem je Opel Astra
Letošní evropské Auto roku Opel Astra potvrdilo v testu své ambice a odhalilo vývojový skok, který mezi vozy panuje. Aktuální generace modelu cee-d se představila v roce 2012, ve stejném roce jako přišel na trh Rapid. Astra v porovnání s vybranými dvěma modely nabízí dostatek místa, nejhodnotnější interiér i nejlepší mix jízdních vlastností. Nový litrový motor se navíc podle všeho velmi povedl a nabízí i velmi solidní spotřebu. Nejlepší v rámci našeho srovnání. České zákazníky navíc bude zajímat o místo v zavazadlovém prostoru. I zde si je testovaná trojice velmi blízko. Nejvíce litrů nabídne Rapid Spaceback, jehož 415 l bez rezervního kola je nad průměrem třídy. S rezervním kolem je objem 384 l. Poměrně vysoko je umístěna jeho nákladová hrana a při sklopení zadních sedadel nevzniká zcela rovná ložná plocha. Té lze docílit pomocí dvojité podlážky zavazadelníku. Druhý nejvyšší objem nabízí Kia cee´d s hodnotou 380 litrů. Litry navíc oproti 370 litrům astry cee´d nahání větší šířkou a otvory v bocích zavazadelníku okolo podběhů. V praxi jde ale o poměrně nepostřehnutelný rozdíl. Navíc ani u cee´du, ani u astry se při sklopení zadních sedadel zcela rovné ložné plochy nedočkáte. První ze jmenovaných v této disciplíně nabídne 1318 litrů, druhý 1210 l.
I cenově jde při výše uvedeném výčtu výhod v případě astry o velmi zajímavou nabídku. Pokud přistoupíme na hru korejské automobilky a českého importéra a vsadíme v případě tříválce na jedinou dostupnou linii GT Line, je cena tohoto velmi slušně vybaveného vozu díky současné akční nabídce 439 980 Kč. Srovnatelně vybavený model Opel Astra 1.0 Turbo je k dispozici za 417 900 Kč a zbude ještě rozumný budget na zbývající prvky výbavy, přičemž je možné sáhnout i po nižších výbavových liniích. Na model Škoda Rapid Spaceback Monte Carlo v motorizaci 1.2 TSI 81 kW se aktuálně nevztahuje žádné cenové zvýhodnění, jeho cena je tak 408 900 Kč.

Dále čtěte:

TEST: Jak jezdí Alfa Romeo Giulia?

PRVNÍ TEST: Renault Mégane GrandCoupé

AKTUÁLNĚ: Otestovali jsme novou Škodu Kodiaq