TEST: Citroën Jumpy – Silná zbraň
Nový Citroën Jumpy je jedním z našich nemilejších překvapení tohoto roku. Jde o velmi příjemnou dodávku, která může směle konkurovat ikonám jako je Mercedes Vito či VW Transporter.
Citroën před nedávnem uvedl na český trh novou generaci modelů Jumpy a Spacetourer. Ty se liší svým určením, když Jumpy zastává tradiční pozici užitkového vozu a Spacetourer vozu MPV. Oba modely jsou sourozenci modelů značek Peugeot a Toyota, respektive modelů Traveller (furginu zůstává označení Expert) a Proace Verso. Všichni vyjíždí na společné modulární platformě EMP2, která byla pro jejich potřeby patřičně upravena.
Široká paleta
Třetí generace Citroënu Jumpy přijíždí se třemi délkami karoserie, dvěma rozvory a jednou výškou. Užitečné zatížení se podle zvolené verze pohybuje od 1,0 do 1,4 t a objem nákladového prostoru nabídne 4,6 až 6,1 m3 v případě využití paketu Moduwork až 6,6 m3. Tento paket nabídne narozdíl od v základu poskytovaných dvou samostatných sedadel dvojsedadlo spolujezdce s pravým sedákem sklopným k opěradlu, pod nímž je otvor v přepážce umožňující naložení delších a objemnějších předmětů.
Do našeho testu dorazila verze L2, tedy specifikace s prodlouženým rozvorem a délkou 4959 mm. Ta nabízí v základu 5,3 m3 nákladového prostoru, respektive 5,8 m3 se zmíněným paketem Moduwork. Délka nákladového prostoru je 2512 mm, s Moduworkem 3674 mm.
Zadní dveře jsou pro Furgon standardně dvoukřídlé s otevíráním do 180 stupňů, za příplatek je k dispozici otvírání až do 250°. Co oceňujeme je možnost si vybrat z široké nabídky vnitřního obložení nákladového prostoru, a to z několika varant dřevěného obložení, které může být doplněno o protiskluzovou či voděodolnou povrchovou úpravu. Přístup k nákladu pochopitelně ulehčují i boční posuvné dveře, které mohou být za příplatek k dispozici i na levé straně. Citroën Jumpy nabízí navíc i vychytávku v podobě elektrického otvírání bočních dveří, takže pokud sáhnete po příplatku za systém bezklíčového vstupu, lze si za další příplatek 31 500 Kč bez DPH doobjednat tuto vymoženost u pravých, případně za 49 500 Kč bez DPH u obou bočních dveří. V tom případě stačí přijít zezadu k boku auta, máchnout nohou v tom správném místě a dveře se vám sami otevřou.
Ještě praktičtěji jsou však uspořádány samotné útroby nákladového prostoru, kde nechybí řada kovových ok k fixování nákladu a další praktické výlisky k zabezpečování všeho převáženého.
Milé překvapení
Co nás ale na modelu Jumpy velmi potěšilo, to jsou jeho jízdní vlastnosti. Po VW Transporter či Mercedes Vito se na trhu objevuje další dodávka této velikosti, která se na silnici chová velmi jistě a komfortně. Jumpy je opravdu radost řídit a velmi často používané klišé s přiblížením se dodávky svým chováním či zpracováním interiéru běžným osobním vozům zde znovu vyplouvá na povrch. Interiér s vysokou přístrojovou deskou je velmi dobře zpracovaný a disponuje snad jediným přešlapem, kterým je hranatý tvar hlavice řadicí páky. Nejde o nic, na co by si nešlo časem zvyknout, ale jde z mého pohledu o změnu pro změnu, která nemá valný efekt a spíše budí rozpaky. Zbytek je však zcela v pořádku, k dispozici je řada praktických přihrádek a vše je pěkně po ruce. Řidič se tak v interiéru cítí velmi pohodlně a ještě větší radost mu přináší jízdní projev vozu.
Jumpy se moc příjemně řídí a samotný interiér je velmi dobře odhlučněn jak od projevů motoru, tak i vnějšího prostředí. Dobrou práci odvádí i druhý nejsilnější motor, který je narozdíl od základní motorizace již k dispozici s šestistupňovou manuální převodovkou. Motor poskytuje dostatek síly i pro středně zatížený vůz a při tom potěší svou spotřebou. Ta se v našem případě pohybovala okolo šesti litrů na sto kilometrů.
Jumpy je ryze moderní dodávkou, a tak tomu, kdo zatouží po výdobytcích moderní doby, nabídne širokou plejádu moderních asistenčních a bezpečnostních prvků. Od adaptivního tempomatu, přes sledování mrtvého úhlu, asistentu hlídání jízdních pruhů až po systémy Driver Attention Alert, Active Safety Brake či Collision Risk Alert bdícími nad aktivitou řidiče a schopnými upozorňovat na překážky před vozem či v případě kritické situace nouzově zabrzdit.
Citroën Jumpy se tak může směle postavit modelům prémiovějších značek, oproti kterým může bodovat příznivou cenou a v rámci akční nabídky i zajímavými pakety. Přesto se jumpy svou cenou výrazně nepodbízí. Základ činí rovných 500 000 Kč bez DPH, testované provedení se silnějším turbodieselem o výkonu 85 kW ve verzi L2 stojí 550 000 Kč bez DPH.
Citroën Jumpy Furgon L2 1.6 BlueHDi 115 S&S
Cena od: 550 000 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: přeplňovaný naftový čtyřválec
Zdvihový objem: 1560 cm3
Maximální výkon: 85 kW/3500 ot./min
Maximální točivý moment: 300 Nm/1750 ot./min
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,9 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 5,5/4,9/5,1 l/100 km
Emise CO2: 133 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4959/1920/1895 mm
Rozvor: 3275 mm
Pohotovostní hmotnost: 1621 kg
Užitečná hmotnost: 1029 kg
Objem nákladového prostoru: 5,3 m3
NÁKLADOVÝ PROSTOR
Délka: 2512 mm
Výška: 1397 mm
Šířka (min/max): 1258/1628 mm
{gallery}stories/automobil_ve_firme/Citroen_Jumpy_2016{/gallery}