SROVNÁVACÍ TEST: Rok pick-upů
Otloukánci energetických společností, lesníků a pomocníci na stavbách či v horských oblastech se mění. Stále větší důraz kladou na komfort a stále více se podbízejí i aktivně žijící klientele. Letos řada z nich dorazila v nové generaci a přibylo i několik novinek. Postavili jsme proti sobě nejzajímavější z nich.
Poslední dobou se s terénními pick-upy roztrhl pytel. V nové generaci přijel Ford Ranger, Nissan Navara i Toyota Hilux, v novém hávu se představil VW Amarok a jako žhavá novinka na trh dorazil Fiat Fullback. Že jde z pohledu výrobců o zajímavý trh naznačuje nejen to, ale i fakt, že se na trh blíží další modely. Své zástupce již představil jak Renault s modelem Alaskan, tak Mercedes s ohlášenou třídou X. Co na tom, že v obou případech půjde „pouze“ o převlečený základ Nissanu Navara.
Právě model Navara tak můžeme v rámci našeho srovnání brát jako vyzyvatele dnešního souboje. Za rivaly mu poslouží legenda přijíždějící v nové generaci – Toyota Hilux a zcela nový model – Fiat Fullback. I když s označením „zcela nový model“ je třeba se mít u fullbacku na pozoru, jelikož v tomto případě jde vlastně o model Mitsubishi L200 přestrojený do podoby Fiatu.
Fiat Fullback – stará škola
Značce Fiat Professional se poměrně daří a nyní se rozhodla rozšířit své portfolio o terénní pick-up, kterým by mohla na nejednom trhu slušně zabodovat. Jak jsem zmínil už dříve, Fullback není ničím jiným, než opticky přepracovaným Mitsubishi L200. Přepracovaná byla přední maska a dalších pár designových detailů, ale totožnost s japonským modelem je patrná i po usednutí za volant. Neříkám, že je to primárně špatně, možná spíš naopak, ale zub času v porovnání se zbylou dvojicí je snadno postřehnutelný.
Útroby interiéru nabídnou v dané třídě kupodivu vcelku kvalitní materiály, i když na měkčený povrch zde – stejně jako u zbylé dvojice testovaných modelů – rovnou zapomeňte. Zde se hraje na odolnost, funkčnost a snadnou údržbu v případě znečištění. Řidič má k dispozici multifunkční volant s dvojicí rozměrných páček pro manuální řazení a před očima se zjevuje jednoduchý přístrojový štít, jemuž v horní polovině nechybí ukazatel zvoleného pohonu a uzamykatelného diferenciálu. Maličko prehistoricky zde působí kolíček ovládající mód palubního počítadla kilometrů, ale to nás s přihlédnutím k faktu o původu těchto útrob nemůže překvapit. Moderně naopak působí středový panel s rozměrným dotykovým displejem, který nabídne vcelku příjemné uspořádání menu a dobrou odezvu. Nejméně prostoru nabízí i v šíři interiéru, kdy je zejména pravé řidičovo koleno až v příliš těsném kontaktu se středovou konzolí.
Pro pohon fullbacku lze zvolit ze dvou výkonových verzí přeplňovaného dieselu 2,4 l kombinovaných buď s manuální, nebo automatickou převodovkou. Testované silnější provedení s pětistupňovým automatem nás potěšilo dostatečným výkonem, ale zklamalo svou spotřebou. Část vinny ponese jistě právě přítomný automat, ale z testované trojice šlo o kombinaci s výrazně nejvyšším apetitem a zatímco u Navary i modelu Hilux bylo možné vcelku bez problémů jezdit se spotřebou kolem 7,5 litru, Fullback si v této kombinaci řekl o 10 i více litrů každých 100 km.
Jakkoliv jízdní vlastnosti na běžné silnici by šly hodnotit velmi kladně, v porovnání se zbylou trojicí Fullback mírně ztrácí. Jeho podvozek je nejměkčí a nejhoupavější, ale na nerovnostech nejvíce odskakuje a nechává do interiéru proniknout zřetelné rázy. Naopak své trumfy Fullback vytahuje při terénních předpokladech. Jeho základem je robustní žebřinový rám s tuhou zadní nápravou s listovými pružinami a nezávislým zavěšením předních kol se stabilizátory. Za zmínku stojí i nájezdové úhly, přední má 30°, zadní 22°a přechodový 24°. Boční náklon dokáže fullback zvládnout až do úhlu 45° a z testované trojice nabízí nejvyšší světlou výšku, která se pyšní hodnotou 235 mm. Testované provedení k nám navíc dorazilo včetně praktické pevné nástavby, která disponovala otvíratelnými bočními okénky a umožňovala samostatné uzamčení úložného prostoru.
Čtěte také: SROVNÁVACÍ TEST: Ateca vítězí na Kadjarem a Tucsonem
Nissan Navara – sázka na komfort
Evropskému trhu a nejen jemu imponuje segment SUV a všemožných crossoverů. Nissan Navara tak měl ve své nové generaci za úkol se mu lehce přiblížit a nabídnout stávajícím zákazníkům něco z něho i něco z vlastností klasického pick-upu. Navara stále počítá s těžkými břemeny i terénem, ale měla by nově potěšit svými vlastnostmi na silnici a přilákat i něco z nových zákazníků, kteří zatouží po autě pro volný čas, využijí jejich terénních vlastností či nadání pro tahání přívěsů apod.
A hle, ono se to opravdu podařilo a z navary je to cítit už po pár kilometrech. Interiér je o poznání útulnější, byť přítomnost tvrdých plastů zůstává. Navara je prostornější a nabízí dostatek místa jak vpředu, tak i na zadních sedadlech, kde je místa dostatek zejména v podélném směru. Stejně jako u fullbacku či hiluxu, ani zde nechybí systém Isofix a snad pouze do výšky je místa o trochu méně, než v rodinných SUV. Navara má z testované trojice nejvýše uloženou podlahu, takže pasažéři vzadu sedí s nohami lehce výše, ale nejde o nic, co by vás příliš trápilo. Horší je to s odkládacími prostory, které v interiéru prakticky chybí a pokud se nerozhodnete k investici do pevné nástavby na korbu (u navary za příplatek 82 650 Kč bez DPH), příliš věcí s sebou při plném obsazení nepřevezete. Naopak potěší velmi pohodlná sedadla či bohatá výbava, která nově nabízí i infotainment systém s rozměrnou dotykovou obrazovkou, bezklíčový vstup, panoramatický kamerový systém nebo i LED světlomety, které jsou v kategorii pick-upů novinkou.
V případě navary jsou k dispozici dvě výkonové varianty poskytující 120 nebo 140 kW. Testovaná výkonnější verze s automatickou převodovkou nás potěšila svým velmi dobrým odhlučněním i projevem. Motor disponuje po nastartování lehce klapavým zvukem, ale brzy se uklidní a ztiší tak, že se jízda v navaře opravdu začne blížit spíše SUV než pick-upům. Motor je pružný, na plyn reaguje poměrně rychle a netrpí skokovým nárůstem výkonu když zabere turbodmychadlo, jeho výkon stoupá lineárně. Třešničkou na dortu je spotřeba. Ta na konci testu dosáhla 7,5 litru na sto km, a to jsme s vozem jezdili i ve městě a absolvovali delší dálniční přesuny v rychlejším tempu.
Chválit musím též jízdní vlastnosti vozu. Základem nové generace je odolný žebřinový rám, ale verze s kabinou Double Cab už nemají zadní nápravu odpruženou takřka nezničitelnými listovými pery jako všechny konkurenční pick-upy, ale používají řešení nezávislého uložení s pětibodovým zavěšením. To zlepšilo jízdní vlastnosti na silnici a celé řešení je navíc o 20 kilogramů lehčí než předchozí zavěšení. Více pracovně zaměřená verze King Cab s kratší kabinou si však ponechala listová pera, která jsou lehčí o 7 kg.
A ono to funguje. Na silnici se Navara s novým podvozkem chová mnohem komfortněji a jistěji. Velké pick-upy mívají nervózní záď, zvláště když nejsou naložené, ale Navara zůstává po většinu času velmi jistá a klidná. V zatáčkách se i bez nákladu chová sebejistě a její záď neuskakuje. Navíc umožní řidiči zvolit až nečekaně svižné tempo, při kterém zahrnuje řidiče stále velmi jistým a vyrovnaným chováním.
Nová koncepce podvozku může vzbudit obavy, zda se Navara nezcivilizovala až příliš, jestli je stále odolným autem se stejnými schopnostmi v terénu. Při našem testování ale neprojevila známku nervozity ani v této disciplíně. Pohon předních kol se ke standardnímu pohonu zadní nápravy připojuje jednoduchým otočením ovladače, který slouží i k zapojení redukce převodů. Na redukovaný první převod se Navara pomalu spouští i ze strmých svahů a nepřesáhne rychlost chůze. Elektronického asistenta sjíždění svahů HDC by tak vlastně ani nepotřebovala. Na kluzkých površích přijde vhod elektronická uzávěrka zadního diferenciálu, ovládaná tlačítkem.
Čtěte také: TEST: Ford Ranger – Civilizovaný drsňák
Toyota Hilux – zlatá střední cesta
Model Toyoty je v kategorii terénních pick-upů legendou. Na trhu je už od roku 1968, v desítkách zemí jde o nejprodávanější auta, legenda v oblasti nezničitelnosti a výdrže. Tohle všechno dává Toyotě Hilux velkou psychologickou výhodu ještě než vůbec do auta usednete. S novou generací se Toyota přihlásila ke stejné myšlence, jako Nissan u Navary. Svůj model se rozhodla lehce umravnit a udělat ho uživatelsky příjemnější, komfortnější. Přesto je Hillux stále především tvrdý pracant. Zvenku i zevnitř působí robustně. Toyota ale udělala v aktuální osmé generaci mnoho změn v interiéru, který už sice není tak strohý, ale stále v něm převažují tvrdé plasty a jednoduchá velká tlačítka. Jedinou na pohled moderní věcí je barevný displej multimediálního systému, který ale kryje odolný průhledný plastový kryt. Možná ještě přístrojový štít zapadá do aktuální modelové škály vozů Toyota a navozuje tak na palubě pocit blízký běžným osobákům. I v příplatkové výbavě už najdeme luxusnější věci jako kožená sedadla nebo zadní parkovací kameru.
V čem Hilux na protivníky ztrácí, to je nabídka motorů a jejich síla. V České republice je totiž pod kapotou pouze jediný motor 2,4 D-4D o výkonu 110 kW, což je nejméně ve srovnání s oběma konkurenty. Motor ale k pohonu modelu Hilux vcelku bez problémů stačí, příjemný je jeho projev, i když ve vyšších otáčkách začíná být docela hlučný. Pokud vůz dostatečně zatížíte, v delších stoupáních mu poté lehce dochází dech a je potřeba začít vícero podřazovat. Ani jeho spotřeba není vůbec špatná, v průměru jsme se pohybovali přesně mezi hodnotami navary a hiluxe s konečným výsledkem 8,5 l/100 km.
I jízdní vlastnosti jsou někde mezi modelem Fiatu a Nissanu. Hilux je lehkonožejší a snadněji se řídí, než Fullback, ale je mnohem více uskákaný, než Nissan Navara. Slušně tlumí řadu menších výmolů, ale série nerovností nebo zatáčka s nedokonalým povrchem odhalí neduhy zadní tuhé nápravy s listovými pery. Hilux je mimo to ale odhodlaný nepropadnout v terénu. Pohon 4×4 je konstrukčně robustnější a kromě redukce má hilux ve výzbroji také uzávěru zadního diferenciálu. Za zmínku stojí i vstřícné nájezdové úhly, možná vysoká světlá výška dle zvolené verze a úctyhodná brodivost 700 mm. Ani Toyota Hilux při tom všem nezapomíná na solidní komfortní výbavu, takže v rámci výbavy Active dosáhnete na rozměrný barevný displej infotainmentu, bezklíčový vstup, kožené čalounění nebo parkovací kameru.
Otázka priorit
Terénní pick-up je v první řadě pracovním nástrojem, přesto jejich obliba stoupá a výrobci začínají podřizovat jejich primární určení a nadání i běžnému provozu. Nissan Navara je toho zářným příkladem a i z našeho testu vychází jako vítěz. Je nejkomfortnější, má nejjistější podvozek, nejdotaženější interiér a nejlepší pohonné ústrojí. Při tom všem neztrácí ani v terénních výkonech a navíc disponuje v testovaných verzích Double Cab nejširší i nejdelší ložnou plochou. Pevné nástavby nebo pevné či rolovací kryty korby nabízí každá ze značek v rámci originálního příslušenství, takže je na každém zákazníkovi, jak si svůj model vybaví.
Do našeho testu dorazily velmi bohatě vybavené modely s nejsilnějšími dostupnými motorizacemi doplněnými o automatickou převodovku. Ani jejich cenovky nejsou nejnižší a jak vidno, Nissan si je kvalit svého modelu dobře vědom. Jeho cenovka je nejvyšší, když činí v testované specifikaci 812 730 Kč bez DPH. Srovnatelně vybavená Toyota Hilux s méně výkonným motorem stojí 793 000 Kč bez DPH a solidní náskok v této disciplíně získává Fiat Fullback, který může mít zákazník za 665 000 Kč bez DPH a i při doplatku za některé položky výbavy je stále hluboce pod cenovkou svých dvou konkurentů. Rázem se tak může s touto optikou pořadí prohodit ve prospěch italsko-japonského pick-upu, byť příplatek za navaru oproti hiluxu není při vědomí silnější motorizace nijak zásadní. To Fiat Fullback může jako levnější varianta čistě pracovního nářadí s nemalým potenciálem pro terénní využití posloužit víc než dobře.
Technické údaje: Fiat Fullback 2.4 MTJ 5AT LX
Cena od: 665 000 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 133 kW/3500 ot./min.
Maximální točivý moment: 430 Nm/2500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: – s
Kombinovaná spotřeba: 7,5 l/100 km
Emise CO2: 196 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 5285/1815/1780 mm
Rozvor: 3000 mm
Pohotovostní hmotnost: 1950 kg
Užitečná hmotnost: 1030 kg
TERÉNNÍ SCHOPNOSTI
Světlá výška: 235 mm
Přední nájezdový úhel: 30°
Zadní nájezdový úhel: 22°
Přejezdový úhel: 24 °
ROZMĚRY KORBY
Délka: 1520 mm
Šířka: 1470 mm
Výška nakládací hrany: 850 mm
Technické údaje: Nissan Navara dCi 190 7 A/T N-Connecta
Cena od: 812 730 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 140 kW/3750 ot./min.
Maximální točivý moment: 450 Nm/1500-2500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Kombinovaná spotřeba: 6,9 l/100 km
Emise CO2: 183 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 5300/1850/1805 mm
Rozvor: 3150 mm
Pohotovostní hmotnost: 2006 kg
Užitečná hmotnost: 1029 kg
TERÉNNÍ SCHOPNOSTI
Světlá výška: 224 mm
Přední nájezdový úhel: 32°
Zadní nájezdový úhel: 25°
Přejezdový úhel: 22,2 °
ROZMĚRY KORBY
Délka: 1578 mm
Šířka: 1560 mm
Výška nakládací hrany: 474 mm
Technické údaje: Toyota Hilux 2,4 D-4D 6 A/T Active
Cena od: 793 000 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 110 kW/3400 ot./min.
Maximální točivý moment: 400 Nm/1600-2000 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,8 s
Kombinovaná spotřeba: 7,8 l/100 km
Emise CO2: 204 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 5330/1855/1815 mm
Rozvor: 3085 mm
Pohotovostní hmotnost: 2095 kg
Užitečná hmotnost: 1115 kg
TERÉNNÍ SCHOPNOSTI
Světlá výška: 225 mm
Přední nájezdový úhel: 31°
Zadní nájezdový úhel: 26°
Přejezdový úhel: 23 °
ROZMĚRY KORBY
Délka: 1525 mm
Šířka: 1540 mm
Výška nakládací hrany: 480 mm
Čtěte také:
– SROVNÁVACÍ TEST: Manažerské čtyřkolky
{gallery}stories/automobil_ve_firme/ST_pickup{/gallery}