Registrace aut na dealery trápí už i Británii
Odhadem až každé páté nově zaregistrované auto ve skutečnosti nemíří rovnou k zákazníkovi. Platí to v Česku i v Británii. Poškozuje to nějak zákazníky?
Česká republika směřuje k rekordnímu výsledku – nově zaregistrováno by letos mělo být cca 250 000 nových aut (do konce září to bylo 192 714). Už dlouho se ale mluví o tom, že čísla o registracích vypovídají jen velmi zkresleně o tom, kolik aut se skutečně prodá zákazníkům. Velká část se z ČR totiž vyveze a prodá za hranicemi, další vozy importéři registrují na sebe nebo na své dealery. Podle odborníků, se kterými Flotila na dané téma mluvila, se takto „ztrácí“ až jedna pětina nově registrovaných aut.
Běžného zákazníka by tento problém samozřejmě vůbec nemusel zajímat. Hledá především, co dostane za svoje peníze. A právě peníze jsou jedním z důvodů současného stavu. V Česku jsou momentálně jedny z nejlevnějších aut v Evropě, proto se dealerům vyplatí vyvézt a prodat auta třeba v Rakousku. Nebylo tomu tak vždy. Před pár lety se naopak vyplatilo jet si pro auto třeba do Dánska, kde český zákazník nemusel platit tamní vysoké ekologické daně. Situaci na českém trhu ale změnila Škodovka, která před pár lety výrazně zlevnila především Octavii, ale i další modely, a ostatní importéři na to museli reagovat.
Druhým důvodem stojícím za velkým rozdílem mezi registracemi a skutečným prodejem jsou mnohdy nesmyslně stanovené prodejní cíle pro jednotlivé značky dané jejich vedením. Za úspěch se považuje jen stálý růst. Nejde ale pouze o problém České republiky. Například BBC nyní zjistilo, že až 20 % automobilů nově registrovaných ve Velké Británii na sebe registrují dealeři, což podle redaktorů „sice prospívá kupujícím, ale zkresluje to informace o trhu a mate zákazníky“. Britští dealeři jsou totiž k těmto registracím tlačeni právě nesmyslně nastavenými prodejními plány vedení, takže musejí část aut registrovat na sebe, aby splnili plán, a tato auta pak prodávat se slevou. Zákazníci tak sice zdánlivě profitují z poskytnutých slev, ale podle odborníků takto uměle navýšené prodeje v dlouhodobém horizontu snižují zůstatkové ceny aut, takže lidé pak dostanou za své ojeté automobily méně peněz.