TEST+VIDEO: Mercedes třídy E – Předzvěst věcí budoucích
Během testu nové generace Mercedesu třídy E jsme vyzkoušeli autonomní parkovací asistent Remote Parking Pilot. Ten prozatím bohužel spolupracuje jen se systémem iOS, ale verze pro Android by měla brzy následovat. Umí toho mnohem víc, než podobný systém u BMW, nicméně je jenom třešničkou na dortu celého vozu. Nové éčko toho umí mnohem víc. Čtěte v našem testu.
Doba, kdy ráno nasednete do vozu, který vás sám odveze do zaměstnání a ještě si sám dohledá volné místo a sám zaparkuje, už pravděpodobně není tak vzdálená, jak si myslíme. Během testu nové generace třídy E jsem na toto musel často myslet a jakkoliv jsem si to sám dříve nedokázal představit a ani jsem nevěděl, zda-li po tom toužím, začala se mi ta myšlenka líbit. Stalo se tomu tradičně na Jižní spojce při průjezdu ucpanou Prahou, kdy jsem vsadil na řadu přítomných moderních asistenčních systémů, sundal nohy z pedálů, ruce z volantu a jen sledoval, co se bude dít. Nové éčko nezaváhalo a celou zácpu projelo úplně samo. Bez jediné dramatické situace, jediného vyjetí mimo svůj jízdní pruh. Kdybych chtěl a legislativa mi to umožňovala, klidně jsem si mohl obstarat běžnou kancelářskou agendu, vyřídit e-maily, přečíst zprávy. Automobil sám brzdil, sám se rozjížděl a sám zatáčel.
Ano, měl k tomu optimální podmínky, přítomné systémy v tomto režimu fungují jen do 40 km/h, při vyšších rychlostech vás po kratším časovém intervalu nutí převzít řízení, nebo naopak vyžadují při dlouhém zastavení dát pokyn k rozjetí alespoň ťuknutím do plynového pedálu. Pokud však jedete zácpou nízkou rychlostí a sem tam jen na chvilku zastavíte, automobil dokáže jet opravdu zcela sám po celou dobu. Pravdou také je, že při dalším testování se asistenční systémy nevyvarovaly několika zazmatkováním, takže občas nezatočily zcela přesně nebo dokonce vyvolaly panické brždění ve chvíli, kdy k tomu nebyl jediný důvod. Po většinu času však fungoval adaptivní tempomat v součinnosti s Drive Pilotem a dalšími systémy velmi precizně. A to se můžeme těšit i na chvíli, kdy umožní evropská, respektive česká legislativa éčku využívat svých technologií naplno, jelikož ty umí i sami přejíždět z pruhu do pruhu a vůz dokáže též sám předjíždět. K tomu stačí na dvě vteřiny přidržet blinkr a pokud vůz vyhodnotí, že mu to situace umožňuje, sám tak učiní.
Řidič ve vedlejší roli
Kdybych tu měl vyjmenovat všechny asistenční a bezpečnostní systémy nové generace třídy E, pravděpodobně by mi už nezbyl prostor na nic dalšího. Kromě výše popsaných tedy zmíním ještě jednu novinku, kterou je systém nazvaný příkladně Parking Pilot. Nejde pouze o systém, který umožňuje automatické zaparkování vozu. To už dnes umí kdekdo. Nové éčko nabízí tuto možnost kombinovanou s ovládáním na dálku, což dnes umožňuje kromě něho pouze nové BMW řady 7. A nutno podotknout, že v případě třídy E je systém mnohem propracovanější a užitečnější. Zatímco s BMW zajedete pouze dopředu či dozadu, éčko umí samo i zaparkovat a nemusíte se omezovat pouze na displej klíče od vozu, ale celý proces probíhá pomocí připojení Bluetooth na vašem mobilním telefonu. Tedy bohužel prozatím jen v součinnosti s telefony iPhone a operačním systémem iOS, nicméně verze pro Android by měla brzy následovat. Poté stačí stáhnout aplikaci Remote Parking Pilot, vyhledat automobilu vhodné místo, zadat příslušný pokyn, vystoupit a nechat vůz zaparkovat. Po celou dobu manévru stačí točit prstem po displeji telefonu jako známka toho, že na vůz dohlížíte, všechny ostatní činnosti ale dělá automobil zcela sám. Stejně vše pochopitelně funguje i při vyparkování a nastupování.
SROVNÁVACÍ TEST: Manažerské čtyřkolky
Business Class
Zkrátka a dobře, nová generace třídy E je prošpikována nejmodernějšími technologiemi, kterými strčí do kapsy i vlajkovou loď v podání třídy S. Trošku podobně tomu je i pokud jde o vzhled. Už u nového céčka jsme hlásali, že se vydalo prakticky stoprocentně ve stopách nové generace třídy S a u éčka je tomu také tak. Těžko tedy říct, jestli se více podobá esku, nebo céčku. Nebýt rozdílů v rozměrech, vypadají všichni tři úplně stejně. Éčko přitom materiálem vůbec nešetřilo a řádně narostlo. Mezigeneračně se protáhlo o 44 mm a ještě více se zvětšil rozvor. Do pěti metrů už éčku moc nechybí a jde o pořádný kus manažerské limuzíny. Na silnici působí hodně luxusně až majestátně a elegantně. Přitom ještě více zapůsobí svým interiérem.
Ten je zpracovaný s maximální pečlivostí a nabídne řadu vybraných materiálů. Dominuje mu po vzoru eska dvojice rozměrných displejů, které jsou zde však za příplatek. Jeden z nich simuluje budíky z řadou dalších informací pro řidiče, druhý je určen operačnímu systému Command. Jednotlivá menu jsou uspořádána velmi logicky a pohyb v nich je opravdu snadný. Takto bych si to představoval i u ostatních modelů. Navíc Mercedes přišel s novým řešením multifunkčního volantu, kde vsadil namísto klasických ovladačů, tlačítek a páček na doteková tlačítka. Levým se ovládá displej před řidičem, pravým obrazovka infotainmentu. Vše funguje kupodivu přesně jak má a na toto řešení jsem si velmi rychle zvykl.
Překvapením není velký prostor pro všechny členy posádky, kterým se v Mercedesu občas snad až plýtvá. Kdo by si ale stěžoval. Ostatně dostatečný objem nabízí i zavazadlový prostor, jež disponuje stejně jako předcházející generace 540 litry.
TEST: Audi A4 Avant – Perfekcionista
Trefa do černého
Testované provedení 220 d je z mého pohledu optimální volbou a nebýt jistých abnormalit českého trhu, pasoval bych ho i na favorita celkových prodejů. V případě čtvřválcového dvoulitru jde o zcela nový agregát, který se může svými parametry i projevem směle měřit s jeho šestiválcovými předchůdci. Motor má sametový chod, dostatek síly a především je velmi dobře odhlučněn. Občas jeho práci prozradí jen pohyb ručičky otáčkoměru. Co nadchne ale ještě víc, to je jeho spotřeba. Jezdit v průměru za 5,5 litru není vůbec žádný problém. Jistě tomu přispívá i devítistupňová automatická převodovka, která nechává motor při dálniční rychlosti 130 km/h převalovat jen na hranici 1500 otáček.
Jízda s novým éčkem je pohlazením po duši. Pokud nikam nespěcháte, můžete si užívat velkého komfortu a lehkého a zároveň přesného řízení. Dobré výkony nabízí éčko i při volbě rychlejšího tempa, pouze pak je potřeba počítat s jeho hmotností a vyššími bočními náklony. V zatáčce je však nová třída E velmi jistá a rychlá a zadní náhon příkladně směruje vůz do zatáčky. Při pohybu po rozbitých silnicích možná zklame jen volba pneumatik MOE na příplatkových osmnáctipalcových kolech, které občas způsobují lehčí rázy pronikající až do útrob interiéru. Jinak panuje na palubě naprosté ticho a oddělení od okolního světa je leckdy až zarážející.
VIDEO: Remote Parking Pilot – éčko zaparkuje samo
Technické údaje: Mercedes-Benz E 220 d
Cena od: 1 050 000 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 143 kW/3800 ot./min.
Maximální točivý moment: 400 Nm/1600-2800 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi): 4,3/3,6/3,9 l/100 km
Emise CO2: 102 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4923/1852/1468 mm
Rozvor: 2939 mm
Objem zavazadlového prostoru: 540 l
Pohotovostní hmotnost: 1680 kg
ODHAD ZŮSTATKOVÉ HODNOTY: 41,4 %
{gallery}stories/automobil_ve_firme/Mercedes_Benz_E{/gallery}
Čtěte také:
– Mercedes vyšle třídu E i do terénu
– Na elektrickou vlnu naskočí i Mercedes