České firmy preferují naftový pohon, nic na tom nezměnila ani aféra dieselgate
České firmy ve svých autoparcích preferují i nadále především naftový pohon. Tento trend má pokračovat i přes loňskou aféru dieselgate, která v souvislosti s Volkswagenem zasáhla světový trh.
V tuzemsku jezdí méně dieselových aut než v Evropské unii. Zatímco země EU mají průměr 82 procent, v tuzemsku je pouze 65 procent firemních aut, které jezdí na naftu. Vyplývá to z výzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO), který si nechala zpracovat společností Arval CZ.
Průzkum ukázal, že zatímco v Evropě se podíl aut jezdících na naftu v souvislosti s dieselgate patrně mírně sníží, tuzemští manažeři v naftovém pohonu problém nevidí. „Předpokládáme, že ani po započtení očekávaného poklesu v Evropě a nárůstu počtu aut na naftu u nás, se v příštích třech letech poměry nevyrovnají a skóre EU vůči ČR bude 79 ku 68 procentům. Zůstává ovšem otázkou, zda redukce počtu dieselových aut v Evropě nebude o něco rychlejší, než dotazovaní manažeři v současné chvíli předpokládají,“ hodnotí situaci obchodní ředitel společnosti Arval CZ Jiří Solucev.
K dalšímu snížení obliby naftových motorů by podle něj mohl napomoci například uvažovaný zákaz vjezdu naftových vozidel do center měst. Průzkum také ukázal, že zatímco v zahraničí se nachází více dieselových vozů ve velkých autoparcích než ve středně velkých, v tuzemsku velké autoparky disponují 60 % dieselů, zatímco střední 69 %.
Preferenci naftového pohonu potvrzují například České radiokomunikace, jejichž fleet je ze 70 procent na naftu, zbytek aut jezdí na plyn. „Hlavním důvodem preference vozidel s těmito motory je úspora provozních nákladů. Aféru dieselgate jsme samozřejmě sledovali, naši strategii jsme přesto v této souvislosti nijak neměnili. Nevidíme pro to žádný podstatný důvod,“ uvedl Tomáš Sova z vedení společnosti. Firma má nyní 190 vozů pro 340 zaměstnanců.
Dieselové motory preferuje též společnost JCDecaux, Městský mobiliář. Podle jejího technického ředitele Jakuba Belfína se preference dieselů vztahuje pouze na vozy s nájezdem do 25 000 kilometrů. „Například u vozidel, která máme pro údržbu, preferujeme benzínové motory. Najedou ročně pouze okolo 10 000 kilometrů, takže vyšší pořizovací náklady dieselového motoru by se nevyplatily. Navíc tyto vozy nejsou náchylné na problémy spojené se studeným startováním v zimě, což je pro nás podstatné, protože je parkujeme venku,“ uvedl Belfín.
Průzkum Corporate Vehicle Observatory se v České republice provádí od roku 2007. V rámci zemí Evropské unie proběhl výzkum začátkem letošního roku, v České republice se do něj zapojilo 200 společností. Z výsledků například vyplývá, že změna průměrné doby užívání osobních a lehkých užitkových automobilů se nijak výrazně neliší. Obě kategorie jsou manažery společností vnímány stejně. České firmy mají ve srovnání s většinou vyspělých evropských zemí ještě stále poměrně malé vozové parky. Aktuální průzkum ukázal, že medián českých autoparků činí pouze 25 vozidel na firmu. V Německu, Španělsku, Itálii nebo Portugalsku je ale tato střední hodnota výrazně vyšší, činí 40 vozidel. Například ve Francii nebo Belgii je to pak ještě více. V predikci budoucího vývoje velikosti autoparku jsou čeští manažeři opatrnější než jejich kolegové z ostatních evropských zemí. Růst očekává zhruba čtvrtina z nich. Naproti tomu v ostatních zemích EU budoucí růst předpokládá 30 % manažerů.
Čtěte také:
-> Dieselové motory budou prémiovým zbožím
-> Volkswagen zatím upravil software jen 10 % aut
-> Reálná spotřeba je až o 40 % vyšší než papírová