První jízda s Kia Niro
Kia plánuje do roku 2020 snížit průměrnou flotilovou spotřebu paliva o 25 % ve srovnání s rokem 2014 a stát se lídrem na trhu vozů s nízkými emisemi. V příštích pěti letech proto plánuje rozšířit svoji řadu na 11 ekologických modelů. Na podzim se v České republice začne prodávat nová Kia Niro, s kterou jsme absolvovali prvních pár set kilometrů.
Kia má hned od začátku plusové body za to, že nenavrhla ekologické „divnoauto“, ale designově opravdu velmi povedený crossover. Posuďte sami z fotografií. Svými rozměry (4 355 mm délka, 1 805 mm šířka a 1 535 mm výška) jde o kompaktní vůz, stojící velikostí mezi cee´dem a novým modelem Sportage.
Uvnitř je celkově víc místa než v řadě SUV nižší střední třídy. Na zadních sedadlech je nadprůměrně prostoru pro nohy i hlavu, středový tunel je minimální, třem dospělým by vzadu chyběl jen prostor v loktech. Ale dva dospělí a dítě se sem vejdou bez problémů. Protože baterie je umístěna pod zadními sedadly, nezasahuje do zavazadlového prostoru, který tak nabízí 427 litrů s lepicí sadou. Pod podlahu je ale možné uložit i plnohodnotné rezervní kolo.
Niro je zatím nabízeno jako klasický hybrid. Souběžně vyvíjený Hyundai Ioniq, se kterým má Niro společný podvozek, bude nabízen i jako plug-in hybrida a čistým elektromobil. U Nira zážehovou jednotku 1.6 GDI Kappa o výkonu 77 kW pracující s Atkinsonovým spalovacím cyklem podporuje elektromotor o výkonu 32 kW s lithium-polymerovým akumulátorem o kapacitě 1,56 kWh. Poháněna jsou pouze přední kola, s verzí 4×4 se nepočítá.
Na rozdíl od většiny hybridů, které používají variátorovou převodovku, má Niro šestistupňovou dvouspojkovou převodovku vlastní konstrukce. Umožňuje souběžně přenášet na kola výkon spalovacího motoru i elektromotoru při minimálních ztrátách a i při vyšších rychlostech. Řazení tak probíhá bez problémů, ale odezva plynového pedálu je v ekologickém režimu poměrně vlažná, dávkování plynu a brzd vyžaduje trochu cviku a celkový výkon není nijak ohromující. Maximální rychlost má hodnotu 162 km/h a zrychlení 11,5 s. Tady je asi největší slabina auta. V hustém městském provozu funguje perfektně, na dálnici jde spotřeba rychle nahoru. Místo slibovaných 3,8 l/100 km (s 16palcovými koly) nebo 4,4 (s 18palcovými) tak je reálné číslo někde kolem 5,5 litru.
Niro dostalo vzadu víceprvkovou nápravu multi-link s dvojitými spodními rameny, což se pozitivně projevuje na jeho jízdních vlastnostech, skvěle zatáčí a je dostatečně komfortní, v této oblasti neudělal výrobce žádný kompromis. Podvozek má rozhodně na víc, než mu umožňuje motor.
Umím si představit, že Niro by u zákazníků zabodovalo i s klasickým spalovacím motorem – malá SUV a crossovery jsou dnes zkrátka v kurzu. Kia se ale rozhodla pouze pro ekologickou verzi (speciálně vyvinutý podvozek prý zástavbu běžného motoru neumožňuje), takže je třeba ro respektovat. Niro dostane klasickou sedmiletou záruku omezenou nájezdem 150 000 kilometrů, ceny budou známy na podzim.
Martin Šidlák
{gallery}stories/automobil_ve_firme/Kia_Niro{/gallery}