Tesla ukázala podobu dostupnějšího elektromobilu
Místo pro pět dospělých lidí, dva zavazadlové prostory, sprint na 100 km/h za šest sekund a dojezd 345 kilometrů v elektromobilu, jehož základní cena bude začínat na 35 tisících dolarů, v přepočtu asi 832 000 korunách. To vše by měl nebídnout menší a dostupnější model značky Tesla, jehož úkolem není nic menšího než urychlit změnu osobní dopravy v trvale udržitelnou. Má to ale několik háčků…
Severoamerický výrobce elektromobilů představil svůj nejmenší model 3, který by měl spadat do automobilové střední třídy. Firma však nepředstavila sériový vůz, ale zatím pouze pojízdný koncept. Vůz čekají ještě aerodynamické úpravy, které se podle zakladatele a ředitele společnosti Tesla Elona Muska projeví mírnou úpravou přídě i zádě.
Sedan s velkou prosklenou střechou má poskytnout dostatek prostoru pro pět dospělých pasažérů i jejich zavazadla. Kufry jsou dva, v přídi místo spalovacího motoru a zadní s poměrně malým vstupním víkem. Podle Elona Muska jím však lze naložit bicykl a do vozu se vejde dvoumetrové surfové prkno.
Technika chystané novinky bude podobná jako u většího modelu S. Základní verze dostanou jeden elektromotor u poháněné zadní nápravy, silnější modely s elektromotory vpředu i vzadu budou mít poháněná všechna čtyři kola a vyšší výkon i kapacitu baterie, dostupné za příplatek do 5000 dolarů, v přepočtu asi 119 000 korun. Výrobce slibuje zrychlení z klidu na 96 km/h (amerických 60 mil v hodině) pod 6 sekund. Přesnější parametry chystané novinky však značka zatím nezveřejnila. Model 3 nejspíše stejně jako ostatní vozy značky nabídne více verzí, lišících se výkony a kapacitou akumulátorů. Zatím je znám pouze dojezd na jedno nabití 345 kilometrů.
Společnost Tesla zveřejnila také první fotografii minimalistického interiéru, kterému bude opět dominovat velká dotyková obrazovka, zde s úhlopříčkou 15 palců, sloužící k ovládání takřka všech funkcí vozu včetně multimediálního systému a klimatizace. Ve větších modelech značky ovládá například i střešní okno. Jak je z fotografie patrné, kromě ovladačů bočních oken není v interiéru jediné fyzické tlačítko. Rovná palubní deska novinky, které chybí přístrojový štít před řidičem, také umožňuje snadnou úpravu vozu pro země s pravostranným řízením.
Model 3 se stane prvním dostupným elektromobilem značky, který doplní větší sportovní liftback Model S a SUV Model X. Tento třetí model má mít základní cenu 35 000 amerických dolarů, v přepočtu zhruba 832 000 korun, což je cena srovnatelná s pomalejším elektromobilem Nissan Leaf vybaveným baterií o kapacitě 30 kWh, která mu umožňuje dojezd až 250 kilometrů na jedno nabití. Cena dostupnějšího modelu 3 by měla být srovnatelná s konvenčními vozy střední třídy a podle společnosti Tesla by se její novinka díky tomu měla stát klíčovou součástí jejího plánu urychlení přechodu na trvale udržitelnou mobilitu. Tesla plánuje do roku 2020 prodat půl milionu elektromobilů.
Pro porovnání, základní ceny modelu S v přepočtu na české koruny přesahují přibližně 1,86 milionu korun bez DPH. V Česku zatím nemá značka Tesla své oficiální zastoupení. Sportovně-užitkový model X lze v Evropě zatím pouze rezervovat, na americkém trhu cena nejlevnější verze začíná částkou 80 000 dolarů, ekvivalentu 1,9 milionu korun. V cenách všech vozů značky Tesla je však započítána americká federální daňová sleva ve výši 7500 dolarů, v přepočtu zhruba 178 000 korun, kterou vozy prodávané v Evropě nedostanou. Platí to i pro model 3.
Zájemci již mohli složit zálohu na vůz ve výši 1000 amerických dolarů. Před prodejnami značky Tesla to vypadalo jak po představení nového telefonu iPhone nebo spíše v socialistické éře podniku Mototechna, první zájemci zde stáli přes noc v nakonec několikasetmetrových frontách, aby si mohli rezervovat svůj nový model 3. Za první hodinu bylo přijato 133 tisíc registrací, během prvních čtyřiadvaceti hodin se podle informací z účtu zakladatele firmy Elona Muska na sociální síti Twitter zvýšil jejich počet na 180 000. Poslední dostupná informace uvádí 276 tisíc objednávek. Průměrná cena auta specifikovaného zákazníky je 42 tisíc dolarů, v přepočtu necelý milion korun.
Má to ale háček, či spíše několik háčků. První vozy by měly být předány zákazníkům až koncem příštího roku. S tímto termínem nelze zcela počítat, dodávky modelů S a X se oproti původním plánům opozdily více než o rok a také jejich ceny jsou vyšší než původně avízované. Zájemci o dostupnější model jsou na zvýšení ceny citlivější než kupci luxusních modelů S a X. Federální sleva ve výši 7500 dolarů je limitována počtem 200 tisíc na jednu automobilku, kterou již zájemci překročili a další budou muset za vůz zaplatit plnou cenu. Navíc pokud bude zájem o novinku Model 3 nadále tak vysoký, firma nemusí mít kapacitu vozy dostatečně rychle vyrábět. A záloha je nezávazná, takže o skutečném počtu budoucích majitelů zatím nevypovídá. Před zahájením výroby vozu ji lze vrátit. Pokud však společnost Tesla dodrží vše, co prohlásila, neměl by k tomu měl být důvod. Model 3 by mohl být skutečnou alternativou vozů střední třídy se spalovacími motory nebo hybridními pohony, a to i ve firemních flotilách.
Čtěte také:
Firmy dostanou státní podporu na elektromobily
Nissan Leaf – ujede už 250 km na jedno nabití
Hyundai Ioniq nabídne tři alternativní pohony
{gallery}stories/automobil_ve_firme/tesla_model_3{/gallery}