Bezklíčové odemykání dělá z auta snadnou kořist
Německý autoklub ADAC provedl test, kdy se jeho odborní technici pokusili dostat do více než dvaceti vozů různých značek s takzvaným bezklíčovým či komfortním systémem odemykání a zamykání. Výsledky byly děsivé. Automobily vybavené touto funkcí jsou snadnou kořistí pro zloděje, používající již základní elektronické vybavení. Uvnitř mohou být během několika sekund a stejně rychle také odjet.
Systémy bezklíčového otevírání nabízí čím dál více značek. Majitelům přinášejí pohodlí, na které se rychle zvyká. K odemčení nemusejí hledat klíče, stačí když se k vozu přiblíží s klíčem u sebe, vezmou za kliku nebo zmáčknou tlačítko na klice a automobil se odemkne. Některé lépe vybavené vozy mohou mít další funkci, kdy se zavazadlový prostor elektricky otevře poté, co člověk s dálkovým klíčem učiní určitý pohyb nohou pod zadním nárazníkem. Jde například o modely Volkswagen Passat či Škoda Superb, oblíbené ve firemních flotilách. Bezklíčové odemykání se poprvé objevilo v příplatkové výbavě mercedesu třídy S roku 1998 a časem proniklo do vyšších či příplatkových výbav automobilů již také menších kategorií. Dnes jej nabízí například i malý domácí vůz Škoda Fabia.
Princip této komfortní funkce je v podstatě jednoduchý. Klíč vysílá slabý signál a když je v krátké vzdálenosti, většinou do necelého metru od vozu, ve kterém je přijímač, auto lze odemknout a poté zmáčknutím tlačítka na palubní desce nastartovat. Toho mohou zloději jednoduše zneužít, stačí jim zesilovač analogového radiového signálu v ceně několika set či tisíc korun, dle výkonnosti. Takový zesilovač lze také vyrobit z běžně dostupných elektronických součástek. Podle ADAC pak může být majitel až několik set metrů daleko od vozu, třeba v nedalekém obchodě, restauraci či spát doma a zesilovačem vybavení zloději se mohou do automobilu snadno a rychle dostat, bez použití jakéhokoliv násilí. Imobilizér, případně alarm se nespustí.
Problémem není ani doprava ukradeného auta s bezklíčovým odemykáním z místa činu. Když se dostane z dosahu zesíleného signálu, kvůli bezpečnostním důvodům mu nezhasne motor. Zloděje vůz sice upozorňuje varovnými hlášeními, ale neznemožní mu jízdu, která může být dlouhá třeba několik set kilometrů a ukradený automobil je tak možné převézt i za státní hranice. Se spuštěným motorem lze po cestě i doplnit palivo.
Na zranitelnost těchto systémů již upozorňovalo několik odborníků, motoristických novinářů i společnost Cebia, specialista na prověřování původu a historie vozů. Zatím nejrozsáhlejší test však provedl až nyní autoklub ADAC. Jeho výsledky nahání hrůzu. Technici se během několika sekund dostali do všech 24 zkoušených automobilů devatenácti značek různých cenových kategorií, od vozů nižší střední třídy reprezentovaných v Evropě nejprodávanějším automobilem Volkswagen Golf až po novou generaci luxusního sedanu BMW řady 7. Testu se zúčastnily také modely střední třídy, vyšší střední, velkoprostorové, SUV různých velikostí a jedna užitková dodávka Renault Trafic. V pestré směsi byly zastoupeny vozy všech velkých koncernů. Nejen že žádný z nich neodolal pokusu dostat se do něj, technici všechny také ihned nastartovali. Podle výsledku studie ADAC jsou automobily vybavené komfortními bezklíčovými systémy odemykání podstatně náchylnější k odcizení než pokud mají běžné klíče s dálkovým ovládáním, na kterých je třeba zmáčknout tlačítko, aby vyslaly signál k otevření automobilu. Často příplatková výbava je tedy vstupenkou pro zloděje…
Tomuto snadnému způsobu odcizení lze stejně snadno zabránit. Aby signál klíče nešlo zesílit a nemohl být zneužit, stačí klíč vložit do takzvané Faradayovy klece, tedy umístit do kovové krabičky nebo zabalit do alobalu. Pak ale tato komfortní funkce poněkud postrádá smysl…
Čtěte také:
V roce 2020 má být připojeno 160 milionů aut