Nový hybrid Toyota Prius míří i na firemní flotily
Čtvrtá generace průkopníka hybridního pohonu Toyota Prius se začala prodávat v České republice. Novinka má zaujmout ještě nižšími provozními náklady než předchůdce, její spotřeba začíná na 3,3 l/100 km. Toyota přichází také s vlastní nabídkou operativního leasingu pro firmy.
Model nižší střední třídy Prius se v roce 1997 stal prvním sériově vyráběným hybridním automobilem, který zkombinoval pohon spalovacím motorem s elektromotorem. Každá z následujících tří generací byla úspornější a šetrnější k životnímu prostředí, podle tvrzení toyoty však v těchto ohledech přináší největší vývojový pokrok právě nový prius.
Hybridní pohonné ústrojí prošlo důkladnou modernizací. Spalovací motor opět pracující v atkinsonově cyklu má sice stejný objem 1,8 litru, výkon 72 kW i maximální točivý moment 142 Nm jako v předchozí generaci vozu, ale termodynamická účinnost čtyřválce se zvýšila na 40 procent, což je dle automobilky nejlepší hodnota mezi současnými benzínovými motory. Zůstala také automatická převodovka s plynule měnitelným převodem CVT, ale monotónní zvuk motoru by měl být potlačen díky dokonalejšímu odhlučnění a lepšímu sladění zrychlování vozu s otáčkami spalovacího motoru. Elektromotor je nyní překvapivě slabší, produkuje 53 kW a okamžitě dostupných 163 Nm místo dřívějších 60 kW a 207 Nm. Celkový výkon hybridního systému nového priusu byl vyčíslen na 90 kW. Maximální rychlost vozu 180 km/h se nezměnila, čas zrychlení z klidu na 100 km/h je nyní s hodnotou 10,6 sekundy jen o dvě desetiny vteřiny delší než v případě předchůdce.
Nejspíše kvůli udržení rozumné ceny automobilka nepoužila baterie Li-Ion ani Li-Pol a zůstala u akumulátoru NiMH, který je nyní kompaktnější, odolnější a účinněji se dobíjí. Akumulátor je nyní umístěn pod zadními sedadly, takže nezvyšuje dno zavazadlového prostoru.
Komponenty hybridního systému jsou nyní menší, lehčí a rozmístěné tak, že má vůz nyní nižší těžiště, které se celkově snížilo o 2,5 centimetru také díky použití nové globální platformy TNGA (Toyota New Global Architecture), jež použije většina budoucích vozů značky. Prius tak má být je stabilnější i ovladatelnější, na čemž bude mít zásluhu i nové zadní zavěšení dvojitými lichoběžníky místo dřívějších vlečených ramen s torzní příčkou. Těžiště Prius má díky ní tužší karoserii. Nová platforma umožnila také nižší pozici za volantem v prostornějším interiéru. Zvětšil se i objem zavazadlového prostoru, z dřívějších 446 litrů na 501 l.
Častým argumentem pro pořízení toyoty prius je její úspornost, kterou hybridní vozy vynikají především ve městě. Nová generace má udávanou spotřebu 3,3 litru na 100 kilometrů, a to ve všech režimech, tedy městském, mimoměstském i kombinovaném. Pokud má vůz větší kola o průměru 17 palců, všechny tři hodnoty se zvýší na 3,6 l/100 km.
Toyota prius je na českém trhu nabízena ve třech stupních výbavy. Nejúspornější základní model s patnáctipalcovými kola a štědrou výbavou obsahující například Bi-LED světlomety nebo automatickou klimatizaci začíná na ceně 615 619 Kč bez DPH, naopak nejlépe vybavená verze s koženým čalouněním, navigací a všemi nabízenými asistenčními i bezpečnostními systémy stojí 747 851 korun. Dále lze připlatit jen za střešní okno a prodlouženou záruku na 5 let nebo ujetí 160 000 km. Tuzemské zastoupení značky připravilo také operativní leasing pro firmy s délkou 36 měsíců a limitem 90 000 ujetých kilometrů. V případě základní specifikace činí měsíční splátka 9400 Kč bez DPH.
Čtěte také:
Hyundai Ioniq nabídne tři alternativní pohony
Vodíková Honda Clarity se chystá do Evropy
V Česku se vyrábí čím dál více nových aut
{gallery}stories/automobil_ve_firme/toyota_prius{/gallery}