Renault Scénic jde proti konvencím

renault_scenic

renault_scenicZnačka Renault představila čtvrtou generaci kompaktního velkoprostorového modelu Scénic, který se poprvé stane také dieselovým hybridem. Novinka se hodně změnila a spíše než své předchůdce připomíná větší model Espace. Všechny verze budou mít standardně obří litá kola o velikosti, kterou nenabízejí ani auta střední třídy. To s sebou ponese výhody i nevýhody, zvláště pro firemní flotily.

První generace modelu Renault Scénic se v roce 1996 stala průkopníkem kompaktních MPV, který na střídmém půdorysu nabídl dost prostoru pro celé rodiny. Nový, již čtvrtý scénic v pořadí, je v mnohém jiné auto. Jeho hladká karoserie nezvykle dynamických tvarů připomíná spíše modely Captur a Espace, křížence kombinující rysy kombi, velkoprostorových vozů a SUV. Zvláštností je také dvoubarevný lak, vůz opticky odlehčuje černá nebo šedá střecha a prahy ve stejné barvě.

renault_scenicRozměry novinky se nijak zásadně nezměnily, nový Scénic je s délkou 4406 milimetrů o 40 mm delší, o 20 mm širší a o 13 mm vyšší než předchůdce. Zato se o celé 4 centimetry zvýšila světlost podvozku, který je nyní 17 cm nad zemí. Vůz má také o 32 milimetrů delší rozvor 2734 mm a širší rozchody náprav.

Přes všechny změny by měl nový model Renault Scénic nabídnout spoustu prostoru pro posádku a variabilní interiér. Zadní sedačky dělené v poměru 40 ku 60 půjde nyní sklopit jednoduchým zmáčknutím příslušného tlačítka na levé boční straně zavazadlového prostoru, který bude mít větší objem 572 litrů.

renault_scenicOdkládacích prostor bude také dostatek, celkem mají mít objem 63 litrů. Před spolujezdcem bude místo obvyklé schránky vysouvací šuplík s objemem 11,5 litru, což je šikovný nápad, který nový scénic převzal z modelu Captur. Po vysunutí šuplíku nehrozí vysypání odložených věcí jako v případě konvenčních schránek. Mezi předními sedadly bude úložná schránka o obejmu 13 litrů, kterou půjde dle potřeby posouvat. Nebudou chybět ani schránky skryté pod podlahou, kterou měly již dvě předchozí generace tohoto modelu.

Asi největší zvláštností nového scénicu jsou obří litá kola o průměru dvaceti palců, které dostanou již základní, nejlevnější verze vozu. To je velikost, běžně dostupná až u automobilů vyšší střední třídy. Scénic díky tomu bude jistě vypadat efektně, ale náklady na pneumatiky o rozměru 195/55 R20 budou vysoké, v současnosti začínají na cenách od necelých 3 tisíc korun bez DPH za kus. To by se mohlo projevit hlavně v provozu firemních flotil. Navzdory tomuto rozměru automobilka slibuje komfort jízdy na úrovni nejpohodlnějších vozů této kategorie, pneumatiky totiž mají výšku 107 milimetrů, stejnou jako na sedmnáctipalcových kolech předchozí generace scénicu.

renault_scenicO technice vozu zveřejnila značka Renault zatím jen základní informace. Na výběr bude ze šesti přeplňovaných motorů s výkony od 70 do 118 kW, dvou benzínových a čtyř turbodieselů. Naftové agregáty o výkonech 81 a 118 kW půjde zkombinovat se sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou místo šestistupňové manuální, kterou použijí ostatní verze vozu. Ještě před koncem roku 2016 by měl nabídku rozšířit takzvaný naftový hybrid. Turbodieselu produkujícímu 81 kW pomůže blíže nespecifikovaný elektromotor, napájený baterií 48 V.

Renault Scénic nabídne moderní asistenční a bezpečnostní systémy. Standardem se stane systém automatického nouzového brždění s rozpoznáváním chodců, který nejprve varuje řidiče a když ten nezareaguje, vůz samočinně zabrzdí a zabrání tak střetům v rychlostech od 7 do 60 km/h. Systém kombinuje přední kameru a radar. V nabídce budou také systémy udržování v jízdním pruhu a varování při jeho nechtěném opuštění, hlídání bdělosti řidiče nebo adaptivní tempomat.

renault_scenicLépe vybavené vozy nabídnou vymoženosti obvyklé spíše ve vyšších automobilových kategoriích jako například barevný head-up displej nebo masážní sedačky. Na středové konzole bude stejně jako v modelech Espace nebo Talisman výškově orientovaný dotykový displej o úhlopříčce 22 centimetrů, ovládající palubní systémy vozu. Řidič si bude moci zvolit z pěti jízdních režimů včetně individuálně nastavitelného, kterým se přizpůsobí reakce na pedál plynu a odezva motoru, řazení případné automatické převodovky, tuhost řízení a dokonce i barva ambientního prosvětlení interiéru.

Nový Renault Scénic se v Česku začne prodávat koncem letošního roku. Opět se počítá také s prodlouženou sedmimístnou verzí Grand Scénic, která by měla mít premiéru na podzimním pařížském autosalonu.

Čtěte také:

Nový Mégane: natáčecí zadní náprava poprvé v nižší střední třídě

Firmy reagují na rostoucí důležitost pneumatik

Prodeje SUV v Evropě překonaly tradiční kategorie

{gallery}stories/automobil_ve_firme/renault_scenic4{/gallery}