EXKLUZIVNÍ TEST: Škoda Fabia III Combi CNG – Vlastní cestou
Popularita modelů s pohonem na zemní plyn ve firmách stoupá, modelů ale moc nepřibývá. Společnost Havex Auto proto přispěchala s vlastním řešením a začala nabízet novou generaci Fabie Combi CNG.
Aktuální pohled automobilek k pohonu CNG je lehce matoucí a nevyzpytatelný. Zatímco prodeje těchto vozů i spotřeba plynu stále rostou, z výroby nachystané modely pro spalování zemního plynu nepřibývají. Svůj boom zažily před dvěma lety, kdy na trh dorazila celá plejáda modelů koncernu VW v čele se Škodou Octavia G-TEC. Od té doby je ale pusto prázdno, byť tyto modely jsou samozřejmě dále v nabídce. Nový Passat, nový Touran a další, které byly ve svých předchozích generacích s pohonem CNG k dispozici však nejsou aktuálně ani plánovány. Stejně jako třeba nový Superb, nebo třeba Fabia III, která se svým posláním ideálního a oblíbeného referentského vozu s často velkými nájezdy pro takový pohon přímo nabízí.
Mezeru na trhu si moc dobře uvědomuje prodejce Havex Auto, který nabídl již předchozí generaci s přestavbou na CNG a nyní ve své aktivitě pokračuje. Na trh pod svou vlajkou umisťuje Fabii III Combi CNG, jejíž uživatelskou přívětivost oproti předchůdkyni nemálo pozvedá. Právě tento model dorazil i do našeho redakčního testu.
Jediná specifikace
Základem pro přestavbu je výhradně karosářská varianta kombi a litrový tříválec MPI s výkonem 55 kW. Zatímco předchozí generace měla v zavazadlovém prostoru umístěnou objemnou tlakovou lahev, která zabírala cenný prostor, u nové generace jsou nádrže na zemní plyn umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru v místě připraveném pro rezervní kolo. Jde o řešení pochopitelně mnohem komfortnější s jasným cílem, kterým je nabídnutí běžné kapacity zavazadlového prostoru. Ten se zmenšil jen minimálně díky přítomné konstrukci pro zarovnání podlahy s nákladovou hranou a překrytí dvou tlakových lahví. Ty disponují celkovou kapacitou na 11,5 kg stlačeného zemního plynu a umožňují tak dojezd oscilující kolem 310 km.
Nádrže CNG jsou do vozu umístěny bez zásahu a porušení konstrukce vozu a jsou smontovány do ochranného rámu jako celek, který zajišťuje velkou tuhost, ale i možnost snadné demontáže např. při opravě havárie vozu. Díky zvýšené hmotnosti s komponenty CNG jsou na voze umístěny podložky pod pružiny, které zajišťuji stejnou světlou výšku jako vůz bez přestavby CNG. Ve vozu je navíc instalováno přimazávání na ochranu ventilových sedel a odstředivý filtr s výměnnou vložkou pro lepší odstranění nečistot v tankovaném palivu CNG. Samotná řídící jednotka CNG obsahuje integrovaný měnič předstihu (variátor), díky kterému bylo dosaženo podobných hodnot točivého momentu jako při jízdě na benzin. Celý vůz podstoupil v rámci jeho příprav dlouhodobý test u výrobce zařízení CNG, který vůz testoval ve svém vývojovém zázemí od motorové brzdy až po praktické jízdní testy. Následně byl pro tento model vyvinut individuelně odladěný software.
Komfortní přestavba
Jakkoliv přestavba samotná logicky nemůže dosahovat komfortu tovární přestavby, na první pohled je zřejmé, že si v Havexu dali v případě třetí generace hodně záležet a vůz nabídne řidiči plný komfort a jen minimum starostí. V porovnání s Octavií G-TEC nemá řidič k dispozici rozdělené údaje o spotřebě a dojezdu na zemní plyn a benzin, na druhou stranu si může preferovaný pohon sám vybrat. K tomu slouží ovladač před levým kolenem řidiče, který nabízí i čtveřici diod signalizujících naplnění nádrže a jednu informující o využití pohonu CNG. Plnicí ventil je pak umístěn pod kapotou v motorovém prostoru, přístup k němu je ale bezproblémový.
Startování probíhá vždy na benzin a pohon CNG se připojí po ujetí přibližně jednoho kilometru. V tu chvíli se ozve sotva postřehnutelné cvaknutí tlakového ventilu a lehké zaškubání, nicméně vše probíhá velmi rychle a vůz ihned pokračuje hladce dál.
Komu by se zdál nejslabší motor z nabídky Fabie Combi příliš slabý, mohu ho po současně probíhajícím dlouhodobém testu běžné Fabie Combi 1.0 MPI i testu Fabie Combi 1.0 MPI CNG ubezpečit, že s tímto vozem lze brázdit silnice, města i dálnice bez jakýchkoliv nástrah. Běžnému řidiči při běžných cestách nabízí tento motor dostatek síly. Samozřejmě nejde o žádného sprintera a ve vyšších rychlostech jeho dynamika slábne, ale dálniční strotřicítka vozu nečiní žádný problém. Kromě toho mě motor mile překvapil svoji kultivovaností a vlídným projevem. Drobnou výtku mám u testovaného kusu ke kulise řazení, kdy jsme občas hůře řadili první rychlostní stupeň či zpátečku. Zbylý pohyb po kulise byl však bez problémů a samotné řazení je jinak velmi snadné a přesné.
Pokud jde o jízdu na zemní plyn, lze při přepnutí na CNG zaznamenat lehký úbytek výkonu, který ale není v provozu vůbec dramatický. Spokojen jsem byl s proklamovaným dojezdem na jedno naplnění nádrží, který se nám podařilo před prvním plněním i překonat a najeli jsme na plyn hned 330 km. Zde ale bude hodně záležet na jízdním režimu. Stejně jako u jízdy na benzin. V případě Fabie Combi CNG zůstala zachována nádrž na benzin o objemu 45 l, takže celkový dojezd vozu sahá až k hodnotě 1100 km. Průměrná spotřeba benzinu činila v našem případě 6,4 l/100 km.
Dobrá investice
Osobně mi přijde pohon CNG jako velmi dobrá cesta, jak dosáhnout u firemních vozů snížení nákladů na pohonné hmoty, zejména pak s modely, které řidiče svým provozem co nejméně obtěžují. Počin prodejce Havex Auto tak lze při nízké aktivitě samotné značky hodnotit velmi pozitivně a na koncovém zákazníkovi tak bude si vyhodnotit, jestli se investice do přestavby pro provoz jeho vozů vyplatí. V případě Octavie G-TEC se taková návratnost počítá velmi snadno, jelikož cena modelu G-TEC už je prakticky stejná jako u motorizace 1.6 TDI. Cena Fabie III Combi CNG od Havexu začíná na částce 266 900 Kč bez DPH a její další specifikace už záleží jen na zákazníkovi. Pokud si spočítáme náklady na ujetý kilometr v případě pohonu CNG, vyjde nám hodnota těsně pod 1 Kč na každý ujetý kilometr. Garance samotného vozu je dva roky, na přestavbu CNG se vztahuje též dvouletá garance nebo 60 000 ujetých km. Servisní interval pro vozy, do kterých bylo zařízení namontováno mezi 0 a 500 km, je nastaven na 20 000 km nebo jeden rok.
Michal Žďárský
OČIMA ZÁKAZNÍKA
Jan Kolář, Fleet Manager, TEMO-TELEKOMUNIKACE
„I když na firemní vozy nahlížíme trochu jinou optikou jak na vlastní vozy, musím říci, že nová Fabia na první pohled upoutá, designově se opravdu povedla a bude to rozhodně důstojný reprezentant firmy. U testované Fabie III Combi CNG, kterou jsem díky HAVEX-auto měl možnost otestovat, jsem byl nejdříve poněkud skeptický. A to hlavně díky motorizaci 1.0 MPI 55 kW, která je základem přestavby na CNG. Musím ale hned na druhou stranu přiznat, že jízdní projev mě mile překvapil. Je kultivovaný, auto není rozhodně líné a rozdíl ve výkonnosti benzínu a CNG jsem takřka nezaznamenal. Díky tomu, že při přestavbě vozu se také dbalo na zachování užitných vlastností, zůstal volný zavazadlový prostor, což je velké plus pro firemní vozy. Když připočtu nízkou spotřebu, nízké provozní náklady, testoval jsem auto, které si umím představit jako člena naší flotily, a to bez kompromisů.“
Technické údaje: Škoda Fabia III Combi CNG
Cena od: 266 900 Kč (bez DPH)
MOTOR
Typ: 1.0 MPI 55 kW
Zdvihový objem: 999 ccm
Charakteristika: benzinový atmosférický tříválec
Maximální výkon (benzin/CNG): 55/50 kW
Maximální točivý moment (benzin/CNG): 95/93 Nm
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost (benzin/CNG): 175/165 km/h
Spotřeba benzin: 4,7 l/100 km
Spotřeba CNG: 3,7 kg/100 km
Objem CNG nádrží: 11,5 kg
Objem benzinové nádrže: 45 l
Celkový dojezd: 1100 km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4257/1732/1488 mm
Rozvor: 2470 mm
Čtěte také:
DLOUHODOBÝ TEST: Seat Leon ST 1.4 TGI – Život s plynem
V Česku je 100 čerpacích stanic na zemní plyn
Nové garáže už nezakazují vjezd autům na CNG
{gallery}stories/automobil_ve_firme/skoda_fabia_cng{/gallery}