Kia ukázala své první manažerské kombi
Jihokorejská značka Kia dosud neprodávala žádné kombi střední třídy, pouze sedany. To se však brzy změní s novým modelem Optima Sportswagon. Ten nabídne kombinaci atraktivních tvarů s velkým zavazadlovým prostorem, praktičností a moderními technologiemi. Novinka má ambice přebrat firemní zákazníky jiným značkám, v tuzemském případě především vozům Škoda Superb a VW Passat. Kia však také trpí jednou konkurenční nevýhodou…
Automobily s karoserií kombi jsou populární nejen mezi soukromými zákazníky, ale i fleetovými. Michael Cole, provozní ředitel evropské divize značky Kia, k tomu řekl: „V Evropě platí, že dvě třetiny všech prodaných vozů v segmentu D, respektive tři čtvrtiny všech flotilových prodejů v této třídě, představují právě vozy s karoserií kombi, takže novinka Optima Sportswagon sehraje významnou roli v přilákání nových soukromých i firemních zákazníků k naší značce.“
Sportswagon, dlouhý 4855 milimetrů, má téměř identické rozměry jako nová verze sedanu Kia Optima, jen je o půl centimetru vyšší. Zato objem zavazadlového prostoru vzrostl na 553 litrů. Pokud by bylo třeba převézt více, stačí zatáhnout za páčky na bočních stranách kufru a příslušné zadní sedačky se samy sklopí. Sedadla jsou navíc dělená v praktickém poměru 40:20:40, takže ve voze půjde přepravovat dlouhé předměty i pokud budou vzadu sedět dva cestující, bez omezení jejich pohodlí. Celkovou přepravní kapacitu po sklopení všech sedadel však značka zatím neudala.
Interiér slibuje kvalitu na úrovni vozů prestižních značek a vyspělé technologie. Multimediální palubní systém se propojí s nejmodernějšími verzemi chytrých telefonů díky podpoře systémů Android Auto i Apple CarPlay. Řidič bude moci ovládat navigaci používající mapy Google nebo Apple i hlasově, stejně jako telefon, a například diktovat textové zprávy, aniž by pustil ruce z volantu. Za příplatek bude nabízena konektivita se službami firmy TomTom, zahrnujícími například nepřetržité informace o dopravní situaci, umístění rychlostních kamer či předpověď počasí. Náročnější posluchači si budou moci objednat audiosystém značky Harman Kardon s osmi reproduktory, subwooferem a výkonem 590 W. Kompatabilní telefony půjde nabíjet i bezdrátově, jednoduchým položením do přihrádky ve středové konzole.
Bohatá bude také nabídka bezpečnostních technologií. Novinka Optima nabídne například ve střední třídě neobvykle vyspělý radarový systém nouzového brždění. Krátkodosahový radar pomůže řidiči vyhnout se čelní kolizi nebo zmírnit její následky při rychlostech do 50 kilometrů v hodině, další radarová jednotka s delším dosahem má detekovat překážky v rychlostech mezi 30 a 80 km/h. Funkce pro detekci chodců, která je součástí tohoto systému, by měla odhalit chodce při rychlosti jízdy až do 60 km/h a snížit tak riziko případné srážky. Dalšími nabízenými bezpečnostními systémy se stanou adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu s korekcí směru jízdy vozu pokud začne vybočovat bez použití blikačů, sledování slepých úhlů, asistent dálkových světel upravující jejich dosah v závislosti na ostatních vozidlech a stavu vozovky, informace o rychlostních limitech nebo upozornění na vozidla, kterým by optima mohla vjet do cesty při couvání.
Optima Sportswagon by měla vynikat také podvozkem kombinujícím komfort se stabilitou ve vysokých rychlostech, za příplatek vybaveným adaptivními tlumiči. Nejspíše největším handicapem nového kombi tak bude poněkud omezená nabídka motorů. Sedan si na českém trhu musí vystačit výhradně s jediným, ne zrovna silným turbodieselem o objemu 1,7 litru, produkujícím výkon 104 kW a maximální točivý moment 196 Nm, spřaženým se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou. Kombi bude představeno s trojicí pohonných jednotek. Kromě zmíněného naftového motoru by mělo jít vybírat ze dvou benzinových dvoulitrů, atmosférického o výkonu 120 kW nebo jeho přeplňované verze s výkonem 180 kW ve verzi GT. Přitom právě naftové motory jsou ve firemních flotilách, kde by novinka měla dosáhnout nejvyšších prodejů, zásadní. Zde se nabízí přirovnání k passatu: při začátku jeho prodeje byla i v České republice nejžádanější jeho vrcholná naftová verze s výkonem 206 kW. To je téměř dvojnásobný výkon, než poskytne turbodiesel optimy.
Novinka Kia Optima Sportswagon bude mít oficiální premiéru počátkem března na autosalonu v Ženevě a na českém trhu se začne prodávat během posledního čtvrtletí letošního roku. Pak bude jasné, zda se bude muset spolehnout na jediný turbodiesel a nabídne výběr jen z převodovek či výbavy jako v současné době sedan, nebo poskytne více variant. Pokud má ambice konkurovat nejoblíbenějším flotilovým vozům střední třídy, větší možnosti výběru by měla nabídnout.
Čtěte také:
Nová Kia Optima – manažerům šitá na míru
TEST: VW Passat Variant 2.0 TDI – Premiant
Jede se dál: představení nové generace vozu Škoda Superb Combi
{gallery}stories/automobil_ve_firme/kia_optima_sportswagon{/gallery}