V Evropě se opět začíná dařit novým automobilům

registrace_automobily_evropa_2015

registrace_automobily_evropa_2015Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA zveřejnilo statistiky registrací nových automobilů za uplynulý rok 2015. Evropský trh vzrostl, registrováno bylo více než 14 milionů nových osobních vozů a pořadí nejúspěšnějších výrobců se nezměnilo. Mezi země s největším nárůstem registrací patří i Česká republika.

Prosinec byl silným měsícem na všech velkých automobilových trzích a výrazně tak zlepšil celkovou statistiku za rok 2015. V porovnání s prosincem 2014 bylo ve stejném měsíci roku následujícího registrováno o šestinu více nových osobních automobilů, konkrétně o 16,6 procenta. Registrace v celé Evropské unii a zemích EFTA (Evropské sdružení volného obchodu zahrnující státy Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko) dosáhly počtu 1 109 927 vozů.

Nejvýrazněji vzrostly prosincové prodeje na malém islandském trhu, a to o 108,9 procenta, následovaného Nizozemskem (+91,0 %), Kyprem (+72,8 %) a Bulharskem (+62,6 %). V Česku byl nárůst 18,5 procenta, což uvádí i statistika tuzemského Svazu dovozců automobilů.

Výsledky završily 28 měsíců po sobě jdoucího růstu. V celé Evropské unii a zemích EFTA bylo během roku 2015 registrováno celkem 13 713 526 nových osobních automobilů, o 9,3 procenta více než v roce 2014. Podle sdružení ACEA je to sice pozitivní trend, ale v absolutních hodnotách tato čísla zůstávají nízká. Registrace jen překonaly hodnoty z roku 2010 po ekonomické krizi.

Nejvíce vzrostly celoroční registrace opět na Islandu, kde se během roku 2015 prodalo 14 029 nových osobních automobilů, o 47,1 procenta více než v roce 2014. Následuje druhé Irsko s 29,8 procenty. Třetí největší nárůst 25 % zaznamenaly registrace v Portugalsku a na Kypru, následuje Španělsko s 20,9 % a hned po něm Česká republika, kde se zvýšil počet registrovaných nových vozů o rovnou pětinu, tedy o 20,0 procenta. V Česku je vývoj situace poněkud odlišný než celoevropský. Tuzemské registrace za loňský rok poprvé překonaly metu dvou set tisíc vozů a dosáhly svého historického rekordu, o kterém jsme podrobněji psali ZDE.

Na největších evropských trzích k zásadních změnám nedošlo. V Německu bylo registrováno 3 206 042 nových vozů, o 5,6 procenta více než v roce 2014. Druhá je Velká Británie s 2 633 503 registracemi a nárůstem 6,3 %, třetí Francie s 1 917 226 vozy a zvýšením o 6,8 %, čtvrtá Itálie s (1 574 872 ks a +15,8 %) a páté Španělsko (1 034 232 ks a +20,9 %). Ostatní země milionu registrovaných osobních vozů nedosáhly.

Nejvíce vozů v EU a EFTA prodal v roce 2015 koncern Volkswagen, který dosáhl 3 521 803 registrací a nárůstu 6,2 procenta. Patří mu 24,8 procent evropského trhu. Aféra koncernu VW s podvodným software pro vykazování nižších hodnot při emisních testech se na počtu registrací neprojevila, všechny koncernové značky zvýšily prodeje. Nejprodávanější značkou v Evropě zůstává Volkswagen, který za rok 2015 dosáhl 1 727 094 registrací a nárůstu 6,5 %. Škoda je s 617 636 registracemi a nárůstem 6,1 procenta třetí nejúspěšnější koncernovou značkou po VW a Audi, které registrovalo 767 173 vozů a zvýšilo tím registrace o 5,7 %.

Druhým nejúspěšnějším výrobcem automobilů je koncern PSA Peugeot Citroën, který registroval 1 481 008 vozů, o 6 procent více než předloni, třetí příčka patří skupině Renault s 1 358 398 vozy a nárůstem 9,4 %. Čtvrtý je Ford (1 020 875 vozů a +8,6 %), pátý Opel (946 239 aut, +2,2 %). Registrace opelu za rok 2015 ještě zahrnují značku Chevrolet, která se vloni stáhla z evropského trhu. Samotná značka Opel registrovala 942 128 vozů a zaznamenala nárůst 6,3 procenta. Prodejům opelu se přiblížilo šesté BMW zahrnující také značku Mini, které registrovalo 935 882 vozů, o 12,3 procenta více než v roce 2014. Výrobce považovaný v Česku za luxusní je velkým evropským hráčem. Na sedmé příčce se umístil koncern FCA Group slučující značky Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Lancia a Chrysler (872 504 ks a +13,6 %), osmý byl Daimler se značkami Mercedes-Benz a Smart (833 146 ks a 17,7 %), devátá Toyota včetně luxusní divize Lexus (604 915 ks a +6,9 %), desátý Nissan (557 354 ks a + 16,3 %). V tuzemsku tolik sebevědomá značka Hyundai se s 470 130 vozy a nárůstem 10,9 % do první evropské desítky nedostala.

Čtěte také:

Vloni se prodalo nejvíce aut v historii Česka

Česko lepší než Evropa. Registrace nových aut rostou.

Porsche ČR překonalo všechny své rekordy