V Evropě se opět začíná dařit novým automobilům
Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA zveřejnilo statistiky registrací nových automobilů za uplynulý rok 2015. Evropský trh vzrostl, registrováno bylo více než 14 milionů nových osobních vozů a pořadí nejúspěšnějších výrobců se nezměnilo. Mezi země s největším nárůstem registrací patří i Česká republika.
Prosinec byl silným měsícem na všech velkých automobilových trzích a výrazně tak zlepšil celkovou statistiku za rok 2015. V porovnání s prosincem 2014 bylo ve stejném měsíci roku následujícího registrováno o šestinu více nových osobních automobilů, konkrétně o 16,6 procenta. Registrace v celé Evropské unii a zemích EFTA (Evropské sdružení volného obchodu zahrnující státy Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko) dosáhly počtu 1 109 927 vozů.
Nejvýrazněji vzrostly prosincové prodeje na malém islandském trhu, a to o 108,9 procenta, následovaného Nizozemskem (+91,0 %), Kyprem (+72,8 %) a Bulharskem (+62,6 %). V Česku byl nárůst 18,5 procenta, což uvádí i statistika tuzemského Svazu dovozců automobilů.
Výsledky završily 28 měsíců po sobě jdoucího růstu. V celé Evropské unii a zemích EFTA bylo během roku 2015 registrováno celkem 13 713 526 nových osobních automobilů, o 9,3 procenta více než v roce 2014. Podle sdružení ACEA je to sice pozitivní trend, ale v absolutních hodnotách tato čísla zůstávají nízká. Registrace jen překonaly hodnoty z roku 2010 po ekonomické krizi.
Nejvíce vzrostly celoroční registrace opět na Islandu, kde se během roku 2015 prodalo 14 029 nových osobních automobilů, o 47,1 procenta více než v roce 2014. Následuje druhé Irsko s 29,8 procenty. Třetí největší nárůst 25 % zaznamenaly registrace v Portugalsku a na Kypru, následuje Španělsko s 20,9 % a hned po něm Česká republika, kde se zvýšil počet registrovaných nových vozů o rovnou pětinu, tedy o 20,0 procenta. V Česku je vývoj situace poněkud odlišný než celoevropský. Tuzemské registrace za loňský rok poprvé překonaly metu dvou set tisíc vozů a dosáhly svého historického rekordu, o kterém jsme podrobněji psali ZDE.
Na největších evropských trzích k zásadních změnám nedošlo. V Německu bylo registrováno 3 206 042 nových vozů, o 5,6 procenta více než v roce 2014. Druhá je Velká Británie s 2 633 503 registracemi a nárůstem 6,3 %, třetí Francie s 1 917 226 vozy a zvýšením o 6,8 %, čtvrtá Itálie s (1 574 872 ks a +15,8 %) a páté Španělsko (1 034 232 ks a +20,9 %). Ostatní země milionu registrovaných osobních vozů nedosáhly.
Nejvíce vozů v EU a EFTA prodal v roce 2015 koncern Volkswagen, který dosáhl 3 521 803 registrací a nárůstu 6,2 procenta. Patří mu 24,8 procent evropského trhu. Aféra koncernu VW s podvodným software pro vykazování nižších hodnot při emisních testech se na počtu registrací neprojevila, všechny koncernové značky zvýšily prodeje. Nejprodávanější značkou v Evropě zůstává Volkswagen, který za rok 2015 dosáhl 1 727 094 registrací a nárůstu 6,5 %. Škoda je s 617 636 registracemi a nárůstem 6,1 procenta třetí nejúspěšnější koncernovou značkou po VW a Audi, které registrovalo 767 173 vozů a zvýšilo tím registrace o 5,7 %.
Druhým nejúspěšnějším výrobcem automobilů je koncern PSA Peugeot Citroën, který registroval 1 481 008 vozů, o 6 procent více než předloni, třetí příčka patří skupině Renault s 1 358 398 vozy a nárůstem 9,4 %. Čtvrtý je Ford (1 020 875 vozů a +8,6 %), pátý Opel (946 239 aut, +2,2 %). Registrace opelu za rok 2015 ještě zahrnují značku Chevrolet, která se vloni stáhla z evropského trhu. Samotná značka Opel registrovala 942 128 vozů a zaznamenala nárůst 6,3 procenta. Prodejům opelu se přiblížilo šesté BMW zahrnující také značku Mini, které registrovalo 935 882 vozů, o 12,3 procenta více než v roce 2014. Výrobce považovaný v Česku za luxusní je velkým evropským hráčem. Na sedmé příčce se umístil koncern FCA Group slučující značky Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Lancia a Chrysler (872 504 ks a +13,6 %), osmý byl Daimler se značkami Mercedes-Benz a Smart (833 146 ks a 17,7 %), devátá Toyota včetně luxusní divize Lexus (604 915 ks a +6,9 %), desátý Nissan (557 354 ks a + 16,3 %). V tuzemsku tolik sebevědomá značka Hyundai se s 470 130 vozy a nárůstem 10,9 % do první evropské desítky nedostala.
Čtěte také:
Vloni se prodalo nejvíce aut v historii Česka