Volvo S90 bude připraveno na všechny nehody
S představením nového vrcholného sedanu S90 na autosalonu v americkém Detroitu zveřejnila značka Volvo podrobnější informace o bezpečnostních technologiích, kterými bude nová vlajková loď značky chránit svoji posádku. Některé jsou unikátní a nemohly snad vzniknout jinde, než ve Švédsku. Ale vhod by mohly přijít i na českých silnicích.
Pro švédskou značku Volvo byla bezpečnost vždy prioritou. Již v roce 1927 měly její vozy přední bezpečnostní sklo se stěrači, roku 1959 zavedla tříbodové bezpečnostní pásy a od roku 1970 má vlastní tým, zkoumající reálné nehody a na základě poznatků z nich vymýšlející nová bezpečnostní opatření. To je jen zlomek inovací, které tato automobilka přinesla ke zlepšení ochrany svých pasažérů a nejen jich.
Nové Volvo S90 nezůstane pověsti značky nic dlužno. Naopak, stejně jako všechny zásadní modely značky přináší novinky zvyšující bezpečnost své posádky i okolí, především vyspělé novátorské systémy. Již standardně budou mít všechna volva S90 například systém udržující je v jízdním pruhu, kontrolu pozornosti řidiče, rozpoznávání dopravních značek a s ním spolupracující omezovač rychlosti.
Specialitou značky Volvo je v modelu S90 taktéž sériový bezpečnostní systém proti neúmyslnému sjetí z vozovky, které patří mezi nejčastější příčiny nehod, ve kterých figuruje jediné vozidlo. Ve Spojených státech amerických se podílí na polovině smrtelných havárií. Systém funguje v rychlostech 65 až 140 km/h a pokud rozpozná, že hrozí riziko bezprostředního opuštění silnice, zásahy do řízení a brzd se snaží vůz na vozovce udržet, pokud kontrolu nad vozem nepřevezme řidič. Jestliže automobil přeci jen nechtěně opustí vozovku a systém senzorů zjistí, že nehoda je nevyhnutelná, řidiče se spolujezdcem přitáhnou bezpečnostní pásy a stabilizují je před nárazem, aby byly újmy na zdraví co nejmenší.
Všechna současná volva mají bezpečnostní systém City Safety, který od rychlosti 4 km/h zabrání kolizi s ostatními vozidly nebo alespoň zmírní její následky. Pokud před volvem S90 pojedou pomaleji, brzdí nebo stojí jiná vozidla a vzdálenost se nebezpečně zkracuje, systém nejdříve upozorní řidiče a pokud ten nezareaguje, začne vůz automaticky brzdit. Když je rychlostní rozdíl mezi volvem a vozidly před ním nižší než 50 km/h, měl by systém dokázat zabránit kolizi i v případě, že řidič nic neudělá. Ve vyšších rychlostních rozdílech alespoň zmírní následky kolize opět tím, že přitáhne bezpečnostní pásy řidiče se spolujezdcem a zajistí je pevně na jejich místech. Řidič má však stále kdykoliv možnost převzít kontrolu nad vozem. Systém rozpoznává i cyklisty, myslelo se také na chodce. Pokud S90 pojede rychlostí do 70 km/h zkříží mu dráhu chodec, opět varuje řidiče a pokud ten nezareaguje, začne brzdit. Do rychlosti 45 km/h by tak mělo volvo zabránit srážce, v rychlostech mezi 45 a 70 km/h zmírní následky kolize.
Další specialitou značky Volvo, kterou budou mít i nejlevnější verze sedanu S90, je unikátní systém zabraňující kolizi s jinými vozidly v křižovatce, představený v modelu XC90. Pokud se řidič chystá odbočit do cesty protijedoucímu vozidlu, systém City Safety začne automaticky brzdit aby kolizi odvrátil, nebo zmírnil její následky. Pokud vůz vyhodnotí neodvratitelný střet, opět přitáhne pásy řidiči a spolujezdci.
Unikátní severskou specialitou je systém detekce velkých zvířat, který bude taktéž součástí výbavy i nejlevnějších modelů. Mnoho vážných nehod v domácím Švédsku způsobí srážka se sobem či losem. Volvo S90 díky radaru a kameře rozpozná stojící nebo pomalu se pohybující velká zvířata ve své dráze, poté řidiče varuje a pokud nereaguje, začne automaticky brzdit. Když je srážka nevyhnutelná, opět zajistí cestující na předních sedadlech. Tato funkce se bude hodit i v našich končinách, kde lze na cestách potkat koně nebo skot.
V rámci příplatkové výbavy bude nabízena sada nazvaná IntelliSafe Surround, zahrnující monitorování mrtvého úhlu, varování před kolizí zezadu a před křížením cesty s jiným vozidlem. Další balíček IntelliSafe Assist obsahuje adaptivní tempomat, poloautomatické řízení fungující v rychlostech do 130 km/h a systém upozornění na nebezpečné přiblížení k ostatním vozidlům. Semiautomatické řízení má za cíl snížit únavu řidiče tím, že se stará nejen o udržení v jízdním pruhu s rozeznatelným vodorovným dopravním značením, kde za něj koriguje akceleraci a zpomalování. K automatickému navádění nepotřebuje S90 na rozdíl od konkurenčních systémů žádná jiná vozidla jedoucí před ním. Řidič může i při aktivním poloautomatickém řízení stále ovlivňovat rychlost a směr vozu pedály a volantem. Pokud jej však nebude držet, systém se automaticky vypne. Tento asistent se zapíná i vypíná jednoduše tlačítkem na levé straně multifunkčního volantu. Individuálně půjde do S90 objednat také kameru s panoramatickým výhledem do 360 stupňů, aktivní parkovací asistent nebo integrované dvoustupňové podsedáky na zadních sedadlech, které zastoupí sedačky pro větší děti.
Pokud by plejáda bezpečnostních systémů nehodě nepředešla a nakonec došlo k nejhoršímu, karoserie volva S90 je zkonstruována tak, aby co nejlépe ochránila svoji posádku. Tu obklopuje integrovaná bezpečnostní klec, vyrobená ze za tepla tvářené oceli legované bórem. Jedná se o nejsilnější ocel, používanou v automobilovém průmyslu. Tento materiál tvoří přibližně 35 procent celkové hmotnosti karoserie. Na bezpečnosti se u značky Volvo nešetří, v jejím případě pouze o dosažení dobrých výsledků v nárazových testech Euro NCAP a jejich medializaci zdaleka nejde. Ty jsou „jen“ přirozeným výsledkem detailní péče, které značka bezpečnosti již tradičně věnuje. Na český trh dorazí nové volvo S90 během dubna.
Čtěte také:
Přelomové Volvo S90 bude umět jezdit skoro samo
Holografické brýle zastoupí prodejny značky Volvo
Jak se budou řídit volva, která pojedou sama
{gallery}stories/automobil_ve_firme/volvo_s90_bezpecnost{/gallery}