Mercedes třídy E převezme kontrolu za řidiče
Nová třída E je podle automobilky Mercedes-Benz nejinteligentnějším sedanem na světě. To je odvážné tvrzení, každopádně přináší řadu novátorských technologií, asistenčních a bezpečnostních systémů. Vůz bude mimo jiné umět jezdit samočinně po dálnici, při dopravních omezeních se zachová jak ptáci v hejnu a na dálku sám zaparkuje či vyparkuje. Přinášíme kompletní dostupné informace.
Na autosalonu v americkém Detroitu se představila podle mercedesu desátá generace třídy E, oblíbeného manažerského vozu vyšší střední třídy. Automobilka to počítá od prvního modelu této velikosti z padesátých let, oficiálně se jako třída E jmenuje až od roku 1993.
Tvary novinky nepřekvapí. Design nové třídy E je velmi podobný větší třídě S a jím inspirované menší třídě C. Nezainteresovaní budou mít problém jednotlivé modely od sebe rozeznat. Zato má novinka stejně jako její příbuzní vynikající aerodynamiku, v tomto případě s odporem vzduchu jen Cd 0,23. Hmotnost vozu šetří hliníková kapota, blatníky, víko zavazadlového prostoru a části přídě i zádě. Kolik třída E váží a zda je lehčí než předchůdce, však automobilka ještě nezveřejnila.
Větší a luxusnější
Mercedes třídy E se trochu zvětšil, s délkou 4923 mm je o 43 milimetrů delší než předchůdce a jeho rozvor náprav se prodloužil o 65 mm na 2874 mm, díky čemuž by měl mít prostornější kabinu. Zadní sedadla jsou dělená na tři díly v praktickém poměru 40:20:40, takže auto odveze čtyři cestující i s dlouhými předměty. Objem zavazadlového prostoru automobilka zatím nezveřejnila.
Třídu S připomíná také design interiéru precizně sestaveného z kvalitních materiálů. Palubní deska může mít dvě podoby. Standardní má ručičkové přístroje před řidičem a jeden monitor, za příplatek dostane po vzoru vrcholné třídy S dva pod sklem uložené širokoúhlé displeje s vysokým rozlišením, po úhlopříčce 12,3 palce. Ve vyšší střední třídě je to novinka. Přístroje jsou virtuální a řidič si může zvolit z režimů zobrazení ukazatelů Classic, Sport nebo Progressive. Novinkou poprvé použitou v automobilu je dotykové ovládání na volantu. Ovladače reagují na pohyby prstů jako displeje chytrých telefonů a tabletů.
Pro začátek jen dva motory, zato pět podvozků
Mercedes třídy E bude uveden na trh nejdříve jen se dvěma základními motory. Benzinový model E 200 pohání turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 135 kW a maximálním točivým momentem 300 Nm, stačící ke zrychlení na 100 km/h za 7,7 sekundy. Kombinovaná spotřeba má dosahovat 5,9 l/100 km. Základním turbodieselem bude nejdříve dvoulitrový E 220 d produkující 143 kW a 400 Nm. Na „stovku“ zrychlí za 7,3 sekundy a v kombinovaném provozu by si měl vystačit s 3,9 litry nafty na 100 kilometrů. Tento čtyřválec je prvním z nové generace dieselových motorů značky.
K těmto modelům brzy přibude třílitrový šestiválcový turbodiesel E 350 s výkonem 190 kW a točivým momentem 620 Nm, kombinující schopnost zrychlení na 100 km/h za 5,9 sekundy s kombinovanou spotřebou 5,1 l/100 km. Dokud nedorazí vysokovýkonné verze AMG, vrcholem nabídky bude model E 400 4MATIC s pohonem všech kol a zatím blíže nespecifikovaným šestiválcovým benzinovým motorem produkujícím 245 kW a 480 Nm. Chystá se také plug-in hybridní verze E 350 e kombinující benzinový dvoulitrový čtyřválec s dvěma elektromotory, která by měla mít celkový výkon 205 kW a točivý moment 620 Nm. Hybrid s možností externího dobíjení ujede zhruba 30 kilometrů jen na elektrický pohon. Později se nabídka rozšíří o další motory včetně nejslabšího čtyřválcového turbodieselu s výkonem 110 kW, chystají se také benzinové čtyřválce produkující od 135 do 180 kW a šestiválec o výkonu 245 kW.
U převodovek na výběr nebude, alespoň ne při uvedení mercedesu třídy E na trh. Všechny modely budou mít devítistupňový automat. Zato u podvozku půjde vybírat z pěti druhů. Standardního s ocelovými pružinami, komfortního, dále sníženého o 15 mm s komfortnějším naladěním nebo sportovnějším a adaptivními tlumiči, které půjde objednat i ke všem dalším druhům podvozků kromě základního. Další možností je adaptivní vzduchové odpružení, taktéž nastavitelné a se světlou výškou měnící se dle rychlosti vozu. Pneumatický podvozek bude možné zvednout pro průjezd horšími cestami.
Pozná chodce i auta v křižovatkách
Silnou stránkou nové třídy E je nabídka asistenčních a bezpečnostních systémů. Standardně bude mít aktivní brzdový asistent, který varuje řidiče při hrozící kolizi, pomůže při nouzovém brždění a pokud to bude nutné, sám zabrzdí. Systém rozpozná chodce, přicházející do nebezpečné vzdálenosti před vozidlo. Základní výbava obsáhne také hlídání pozornosti řidiče a systém stabilizující vůz při nárazovém bočním větru.
Mercedes nabídne příplatkový balíček asistentů řidiče, díky kterému se třída E údajně stane nejinteligentnějším sedanem ve svém segmentu. Brzdný asistent rozšíří funkce zohledňující vozidla a chodce v okolí vozu a rozezná blížící se dopravní prostředky na křižovatkách. Pokud hrozí srážka a řidič nezareaguje, začne sám brzdit. Dokáže také rozpoznat nebezpečné kolony a brzdí s předstihem tak, aby měl vůz prostor k manévru a vyhnul se nárazu do konce kolony. Taky by se mercedes třídy E měl vyhnout nehodám do rychlosti 100 km/h nebo snížit jejich následky v rychlostech vyšších. Funkci rozpoznání chodců aktivního brzdového asistenta doplní bezpečnostní systém pomáhající při vyhýbacích manévrech v nebezpečných situacích, kdy řidiči asistuje přidáním přesně vypočítané síly do řízení ve směru zatáčení a poté pomůže se srovnáním vozu do původního směru.
Asistenční balíček zahrnuje také systém Drive Pilot, který je dalším krokem k autonomnímu řízení. Nejen že udržuje nastavenou vzdálenost od vozidel jedoucích před novým mercedesem, ale dokáže je následovat rychlostí až 210 km/h nebo pokud nejsou na silnici viditelné jízdní pruhy, tak do rychlosti 130 km/h. Do tohoto tempa funguje jeho další unikátní vlastnost, kdy zohledňuje okolo jedoucí vozidla a paralelní struktury, takže se vůz chová podobně jako ptáci v hejnu a vyhne se například práci na silnici po vzoru ostatních vozidel. Pokud řidič podrží páčku blikače déle než dvě sekundy, vůz automaticky změní jízdní pruh ve směru, který udává blikač. Zda je v pruhu volno, ohlídá radar a kamery. Další systém zabrání neúmyslnému vyjetí z jízdního pruhu, jiný ohlídá vozidla ve slepých úhlech a pokud hrozí kolize v rychlostech nad 30 km/h, na poslední chvíli uhne. Jiný systém sníží následky nehod zaviněných vozidly jedoucími za třídou E.
V balíčku je také systém zmírňující následky boční nehody. Pokud ji vůz vyhodnotí jako neodvratnou, během zlomku sekundy nafoukne vzduchovou komoru v bočním polštáři sedačky a posune tím řidiče nebo spolujezdce dále od nebezpečné zóny. Další zajímavostí je nárazový systém využívající lidského reflexu ve vnitřním uchu. Když je vyhodnoceno nebezpečí kolize, reproduktory vozu vyvolají krátký rušivý signál a připraví uši pasažérů na zvuk nárazu.
Další nová funkce Speed Limit Pilot rozšiřuje systém rozpoznávání dopravních značek. Pokud ji řidič zapne, třída E automaticky přizpůsobí rychlost značkám udávajícím rychlostní limity a omezením zaznamenaným v navigačním systému.
Zaparkuje na pokyn mobilu
Novinkou za příplatek je automatické parkování dálkově ovládané přes aplikaci v chytrém mobilním telefonu. Mercedes třídy E tak sám zajede do těsných garáží či parkovacích prostor, nebo z nich vyjede. Posádka se tak nebude muset sápat do vozu ve stísněných prostorech. Nový mercedes také sám zabrzdí, když by měl při couvání z řady vozů vjet do dráhy jiného vozu.
Třída se stane také prvním sériovým automobilem, který bude vyměňovat informace s ostatními vozy a adekvátně vybavenou infrastrukturou. Výměnu informací podporuje mobilní síť. Díky komunikačnímu systému Car-to-X se dozví předem například o nehodě, porouchaném vozidlu nebo ledu na trati, takzvaně „uvidí za roh“ nebo „skrze překážky“. Touto funkcí vybavené automobily budou mezi sebou komunikovat a upozorňovat se na nebezpečí.
Stejně jako dříve, třída E nabídne svým zákazníkům rozsáhlé možnosti výběru. Kromě základního provedení bude prodávána v provedeních Exclusive, Avantgarde a AMG Line s trochu odlišným designem mřížky chladiče, nárazníků, znaku automobilky na kapotě nebo větším v chladiči a litých kol. Liší se také druhy anatomických sedadel.
Ceny ještě nejsou známy, nová třída E se začne na českém trhu prodávat v dubnu. Tradičně dlouhý bude seznam příplatkové výbavy, nyní lákající nebývalými položkami. Kompletně LED přední světlomety z 84 individuálně ovládaných vysokovýkonných diod posvítí na cestu dálkovými světly, aniž by oslnily ostatní účastníky provozu. Příplatkové zadní svítilny s efektem hvězdného prachu mají připomínat mléčnou dráhu nebo žár tryskového motoru a interiér může tlumeně prosvítit ambientní osvětlení interiéru s výběrem z 64 odstínů. Dále bude v nabídce mimo jiné špičkový audiosystém Burmester s 23 reproduktory a kdo chce, bude si moci objednat funkci odemykání a zamykání vozu mobilním telefonem. V leckterých ohledech tak nový Mercedes třídy E překoná i vrcholnou třídu S. Tvrzení o nejchytřejším sedanu možná není tak přehnané.
Čtěte také:
Autonomní vozy chce čtvrtina řidičů
Volva budou poslouchat na dálku
{gallery}stories/automobil_ve_firme/mercedes_e_2016{/gallery}