Opel Astra, díl jedenáctý
Kompaktní modely mají u Opelu dlouhou tradici, v případě Astry hovoří výrobce už o deseti generacích (počítá to od Kadettu z roku 1936). Na českém trhu se aktuálně začala prodávat generace jedenáctá. Výrazně zhubla, chlubí se nejmodernějšími světlomety a tříválcovým benzinovým motorem, na kterém nepoznáte, že to je tříválec.
Opel prožil (a přežil) pár komplikovaných let. Ať už šlo o problémy mateřského koncernu GM, nejistotu, jestli k prodeji značky dojde nebo ne, a i samotné vozy čelily kritice za velkou hmotnost a malý vnitřní prostor. S novou astrou se ale zdá, že Opel je zpátky a silnější, než před krizí.
Nová generace dostala kompletně novou lehkou architekturou vozidla – úspora hmotnosti činí podle motorizace a výbavy až 200 kilogramů. S celkovou délkou 4,37 metru je o téměř 50 milimetrů kratší než předchůdce, šířka se zmenšila o 5 milimetrů na 1,81 metru, s výškou 1,48 metru je o 2,5 cm nižší. Rozvor se zkrátil o 2 centimetry, ale vnitřní prostor kabiny vzrostl. V zadní části kabiny mají nyní cestující o 35 milimetrů větší prostor pro nohy, na předních sedadlech je vnitřní výška větší o 22 milimetrů.
Pod kapotou nového modelu Astra najdete výhradně nové agregáty s výkonovým rozpětím od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k). Nejzajímavější je určitě tříválec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Nejenže disponuje nadprůměrným výkonem 77 kW, ale jeho průměrná spotřeba dosahuje jen 4,2 litru na 100 kilometrů. Navíc svým chováním a odhlučněním se plně vyrovná podobně výkonným čtyřválcům.
Druhou hlavní věcí, na které si Opel u Astry zakládá, že systém osvětlení IntelliLux LED, který umožňuje jezdit s trvale zapnutými neoslňujícími dálkovými světly, která se prostřednictvím 16 diod automaticky přizpůsobují aktuálnímu provozu, aby neoslňovala vozidla jedoucí stejným nebo opačným směrem.
Čtěte také:
TEST: Opel Insignia Country Tourer – Na vrcholu
Opel domluvil „kšeft desetiletí“
Škoda potichu zdražila své nejprodávanější modely
{gallery}stories/automobil_ve_firme/opel_astra{/gallery}