Peugeoty a Citroëny udají reálnou spotřebu
Francouzský koncern PSA sdružující značky Peugeot, Citroën a DS tvrdí, že jeho vozy emisní limity splňují, i když stejně je jako ostatní automobilky pro testy „optimalizuje“. Chce dodat ještě přesnější údaje. Začne měřit a vykazovat spotřebu a emise svých aut v reálném provozu. Je tu však několik nejasností.
Skupina PSA reaguje na aféru „dieselgate“ s nelegálním software, díky kterému vozy značky Volkswagen při emisních testech vykazovaly nižší produkci emisí oxidů dusíku. Pozdější testy německého autoklubu ADAC zjistily, že podvodníků bylo mezi automobilkami více, do problémů jako VW se však nikdo nedostal. Koncern PSA se rozhodl aféry využít. Nechal prozkoumat své vozy a tvrdí, že nikdy nebyly vybaveny žádným software či jiným zařízením schopným odhalit měřící cyklus a aktivovat zařízení pro likvidaci škodlivých emisí. Všechny jím současně vyráběné vozy s dieselovým motorem, plnící normu Euro 6, již navíc mají standardně systém selektivní katalytické redukce oxidů dusíku, v případě PSA nazvaný obchodní značkou „BlueHDi“.
PSA přitom přiznává, že při laboratorním měření spotřeby a emisí dle dnes používaného cyklu NEDC, který má k realitě daleko, své vozy také „optimalizuje“, stejně jako ostatní značky. V tomto případě se jedná o něco jiného. Odpojení alternátoru a použití nabité baterie, používá se také přehuštění pneumatik, zatlačení brzdového obložení do třmenů nebo zalepení spár karoserie pro lepší aerodynamiku a podobné fígle, které nejsou zakázané, takže nikomu nevadí. Ostatně, žádná automobilka nechce platit zbytečně pokuty za nadlimitní emise CO2.
S tímto stavem není skupina PSA spokojena a podporuje budoucí, reálnější celosvětovou metodiku měření známou pod zkratkami WLTP nebo WLTC, která by měla začít platit v roce 2017. Má v plánu splňovat tuto normu již v předstihu. Ještě než se tak stane, chce dát zájemcům o své vozy pravdivé informace a co nejdříve začít u svých nejprodávanějších modelů zveřejňovat reálnou spotřebu, kterou bude kontrolovat nezávislý orgán, zřejmě laboratoř. Kdy se tak stane, podle jaké metodiky se budou vozy měřit, o jaké modely půjde nejdříve a kdo je bude kontrolovat, zatím skupina PSA neprozradila. Nic bližšího neví ani její české zastoupení.
Čtěte také:
Devět z deseti dieselů nesplňuje emisní limity
Euro 6 snižuje NOx, ale prozatím jen na papíře.
Co vše může znamenat varovná kontrolka DPF?