Česko lepší než Evropa. Prodeje nových aut rostou.

dealer_skoda

dealer_skodaNovým osobním automobilům se v Evropě daří. Září bylo téměř rekordní, v evropských zemích se prodalo skoro o desetinu více nových vozů než ve stejném měsíci loňského roku. V Česku rostou registrace ještě rychleji. Zdejší trh se totiž vyvíjí jinak než celoevropský.

 

 

Nejvíce nových automobilů většinou poprvé vyráží na evropské silnice v březnu, silným měsícem ale bylo také letošní září. Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA zveřejnilo statistiky registrací nových osobních automobilů, podle kterých v září stouply jejich prodeje oproti stejnému loňskému období o 9,8 procenta. Tyto údaje jsou dle organizace zatím provizorní, přesnější čísla ale již má společnost Jato Dynamics, specialista na výzkum dat v automobilovém průmyslu. Ta uvádí nárůst 9,7 procenta. Data se však liší jen minimálně. Důležité je, že šlo o již pětadvacátý měsíc v řadě, kdy evropské registrace nových osobních vozů rostly. „Tento trend je dobře zavedený,“ komentoval výsledky Brian Walters, víceprezident datového oddělení společnosti Jato Dynamics.

V celé Evropské unii a zemích EFTA (Evropské sdružení volného obchodu zahrnující státy Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko) se dle Jato Dynamics během září registrovalo 1 393 695 osobních vozů, ACEA uvedla číslo 1 394 223. Rozdíl 528 kusů v tomto počtu nehraje roli. Počet automobilů prodaných za prvních devět měsíců letošních roku překročil 10 milionů (10 774 505 kusů) a ve srovnání se stejným loňským obdobím vzrostl o zmíněných 9,7 procenta, od počátku letošního roku pak o 8,8 %. Čísel před finanční krizí však ještě nedosáhl. Pro srovnání, za prvních devět měsíců roku 2007 se registrovalo téměř 12 milionů nových vozů.
 
Poptávka po automobilech stoupla na všech hlavních trzích. Podle ACEA za to částečně mohly programy podporující výměnu starých vozů za nové a také zotavení jižní Evropy. Počet registrovaných nových automobilů se zvýšil v Portugalsku o 30,1 procenta, ve Španělsku o 22,5 % i v Itálii, a to o 17,2 %. Nejvíce registrace vzrostly v Srbsku, Dánsku, Španělsku, Irsku a Litvě.

Aféra koncernu Volkswagen s podvodným software pro vykazování nižších hodnot při emisních testech počet registrací neovlivnila, všechny koncernové značky zvýšily prodeje. Na závěry je však ještě brzo, smlouvy o prodeji drtivé většiny vozů zaregistrovaných během září byly podepsány ještě než skandál vypuknul. Značka VW tak zvýšila prodeje o 8,4 procenta a s počtem 156 694 vozů se drží na první příčce. Její model Golf je stále nejprodávanějším autem Evropy a značky Audi, Porsche i Škoda rostly více než unijní průměr. Škodovka si v Evropě ve srovnání s loňským září polepšila o 10,2 %.

České registrace také rostou, dokonce ještě více než v Evropě. Během září se v tuzemsku zaregistrovalo 18 056 osobních vozů oproti 15 775 za stejný měsíc loňského roku, což je nárůst o 14,5 %. Kolik z nich pořídily firmy do svých flotil, není úplně jasné. Sdružení dovozců automobilů SDA do registrací na IČO započítává také operativní i finanční leasing, tedy vozy, které si pořídily soukromé osoby, ale jsou ve vlastnictví leasingových společností. Právě operativní leasing pro soukromníky je poměrně novou a úspěšnou službou, kterou letos nabídla většina značek působících na českém trhu. I tak bude převážná část nových vozů firemních, nejúspěšnější značky vykázaly výrazně větší podíl vozů registrovaných na firmy než na soukromé osoby. Škoda 4820 z 6204 osobních vozů celkem prodaných během letošního září, Volkswagen 1469 z 1672 aut. Hyundai, které je s prodejem 1540 vozů na třetí pozici, prodalo firmám 53 procent nových vozů. Co se týče čtvrté značky Ford, podle jejího ředitele Jana Laubeho připadá podíl flotilových prodejů na 70 až 75 procent.

Pokud stoupající trend vydrží, letošní registrace překonají loňský rekordní rok, kdy se v tuzemsku zaregistrovalo 192 314 nových osobních automobilů. Českých prodejů se finanční krize v roce 2008 nedotkla, přes všechny tehdejší stížnosti prodejců i importérů prodeje ve skutečnosti stoupaly a pokles přišel až v roce 2013, kdy se za celý rok zaregistrovalo o 9273 aut méně než v roce 2012, konkrétně 164 736 místo 174 009 kusů. Nejvíce poklesl tuzemský trh v roce 2005, kdy z téměř 150  tisíc nových vozů prodaných za rok 2004 spadnul na 127 376 aut, v dalším roce poklesl o další zhruba tři a půl tisíce vozů a hodnotu 150 000 automobilů překonal s číslem 161 659 až v roce 2009. Během finanční krize pozvolně stoupal. Letos je pravděpodobné, že se v Česku poprvé v historii prodá přes 200 tisíc nových aut.

 

Čtěte také:

Vyplatí se koupit nové, nebo ojeté auto do firmy?

FLOTILA: Šetříme s CNG

Devět z deseti dieselů nesplňuje emisní limity