DLOUHODOBÝ TEST: Seat Leon ST 1.4 TGI – Život s plynem

Na tři měsíce zavítal do naší redakce SEAT Leon ST s bivalentním pohonem na benzin a CNG. Začátek testu naznačil, jaký život s ním bude.
SEAT Leon je jedním z mála modelů na trhu, který je k dispozici ve třech rozdílných karosářských variantách a též s pohonem jak na naftu či benzin, tak i s pohonem na stlačený zemní plyn. SEAT v rámci cenových úprav pro modelový rok 2016 srovnal cenu dieselové verze 1.6 TDI 81 kW s cenou provedení 1.4 TGI CNG, čímž učinil verzi CNG ještě atraktivnější. O návratnosti investice při pořízení plynové verze v porovnání s odpovídajícím benzinovým modelem a srovnání nákladů na provoz v porovnání s motorem TDI jsme přinesli v letošním třetím čísle, takže se nyní můžeme vrhnout na poznatky ze samotného provozu.
Optimální specifikaceK testu se přihlásil model Leon ST TGI ve výbavové linii Style, jehož cena startuje díky dlouhodobé akční nabídce na 418 099 Kč bez DPH. Výbava obsahuje například 16“ kola z lehkých slitin, automatickou dvouzónovou klimatizaci, multimediální systém s 5“ dotykovou obrazovkou, tempomat, či handsfree Bluetooth. Dodatečná výbava vozu zahrnuje pouze několik položek a pozvedá koncovou cenu vozu na 435 372 Kč bez DPH. Příplatky zahrnují například zadní parkovací senzory, nebo o 1 rok prodlouženou záruku výrobce. Ve výsledku jde o velmi dobře vybavené referentské auto bez zbytečných příplatků, které nabídne na cestách potřebný komfort a funkce.
V hlavní roli design, jízdní vlastnosti a úsporyLeon ST s pohonem na zemní plyn zaujme hned několikrát. Při prvním seznámení svým vydařeným vzhledem. Leon ST je jedním z nejhezčích kombíků nižší střední třídy a kdo by měl zájem, může ještě halogenové světlomety z testovaného vozu nahradit LED světlomety, které leonu propůjčují ještě dravější a sportovnější vzhled.
V druhém sledu je třeba ocenit jízdní vlastnosti. Leon ST je skvěle vyvážený vůz, který je společně s lehkým benzinovým motorem velmi čitelný a skvěle zatáčí. Nic na tom nezměnila ani zástavba dvou nádrží na stlačený zemní plyn umístěných nad zadní nápravou. Optimální nastavení a vyvážení jsme ocenili velmi rychle. Auto je skvěle ovladatelné a nepostrádá potřebnou dávku komfortu. Řidič sedí příjemně zasazen ve voze, velmi nízko nad silnicí a od podvozku i z řízení dostává přesné informace o dění pod koly. O pohon se stará přeplňovaná čtrnáctistovka s přímým vstřikováním o výkonu 81 kW, která propůjčuje leonu jak při provozu na benzin, tak i na plyn dobrou dynamiku. Zrychlení na stovku zvládne leon za jedenáct vteřin a maximální rychlost hlásí hodnotu 194 km/h. Zásah turbodmychalda přitom není příliš zřetelný a motor táhne už od nejnižších otáček. Pro nejvyšší výkon je třeba proniknout výše otáčkovým spektrem, ale i při předjížděcím manévru většinou stačí podřadit o jeden převodový stupeň. Ani pružné zrychlení při dálničních rychlostech není v případě leonu CNG vůbec špatné. Benzinová jednotka je navíc velmi tichá a pružná, během cest tak o motoru po akustické stránce prakticky nevíte.
A nakonec to nejdůležitější, co Leon ST TGI nabízí. Tím je pochopitelně pohon na stlačený zemní plyn, který slibuje úsporu v položce nákladů na provoz, konkrétně na pohonné hmoty. Bivalentní Leon TGI nabízí při účasti plnohodnotné benzinové nádrže na 50 litrů a dvojici nádrží na celkem 15 kg plynu velmi příjemnou hodnotu celkového dojezdu, která bez problémů atakuje hranici 1000 km a při troše snahy atakuje i hranici 1200 km.
CNG na vlastní kůžiV současné době máme s vozem ujeto přes 1500 km a na ukazateli průměrné spotřeby CNG svítí hodnota 4,1 kg/100 km. Při klidné jízdě na delší vzdálenost jsem dosáhl i spotřeby 3,2 kg/100 km, při pohybu ve městě prozatím jezdíme za 4,6 kg/100 km. Dojezd na jedno naplnění se tak podle stylu jízdy pohybuje od 320 do 360 km a náklady na jeden ujetý kilometr oscilují kolem 1,1 Kč. Už nyní musím maličko přehodnotit svá dřívější tvrzení, že na použité technologii (ať už u SEATu Leon TGI, VW Golf TGI, nebo Škody Octavia G-TEC) s plnohodnotnou benzinovou nádrží a dodatečnou na CNG je nejlákavější právě zmiňovaný dojezd, nebo prostě možnost v případě vyčerpání plynu pokračovat na benzin. Ano, jako rezerva na dojezd je to skvělé, ale kdo si pořídí vůz na CNG, chce primárně jezdit na zemní plyn a šetřit s každým ujetým kilometrem. A dojezd 350 km, jakkoliv není zanedbatelný, je minimálně nekomfortní. V případě našeho častého pohybu po Praze a okolí nejde o neřešitelný problém, přece jen, v této oblasti je již více než deset veřejných plnicích stanic CNG a u všech lze vcelku komfortně a rozhodně bez problémů naplnit nádrže, o čemž jsme se již stihli přesvědčit. Na druhou stranu, kdyby byl poměr objemu nádrží obrácený, tedy s preferencí dojezdu na CNG, byla by tato koncernová auta ještě o chlup příjemnější.
Na straně pozitiv je potřeba přednést všechny ostatní vlastnosti. Tedy v provozu si palivo řeší automobil sám a řidič se tak nemusí o nic starat. Primárně jede vůz na zemní plyn a teprve při jeho nedostatku se sám přepíná na benzin. Stav obou z paliv, spotřebu, kvalitu natankovaného CNG, či jednotlivé dojezdy lze přehledně sledovat na palubním přístroji. A co mne vždy potěší, je účet na stojanu plnicího zařízení, kdy za plnou nádrž platíte většinou něco kolem 380 Kč. A víte, že za tuto cenu ujedete dalších přibližně 350 Km.
Technické údaje: SEAT Leon ST 1.4 TGI CNG Style
Cena od: 418 099 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: přeplňovaný čtyřválec, benzin/CNG
Maximální výkon: 81 kW/6000 ot./min.
Maximální točivý moment: 200 Nm/1500-3500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 194 km/h
Zrychlení: 11,0 s
Kombinovaná spotřeba (město/mimo/kombi): 3,5 kg/100 km, 5,2 l/100 km
Emise CO2: 121 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4535/1816/1451 mm
{gallery}stories/automobil_ve_firme/Seat_Leon___ST{/gallery}