Palivo budoucnosti? Podle odborníků CNG
Do roku 2020 se počítá se zvýšením podílu alternativních paliv až na 20% z celkové spotřeby pohonných hmot. Podle odborníků je nejlepší cestou plyn, ať už LPG, CNG nebo LNG.
Alternativní paliva, jako je stlačený zemní plyn (Compressed Natural Gas), zkapalněný (LNG; Liquefied Natural Gas) zemní plyn a zkapalněný ropný plyn (LPG; Liquefied Petroleum Gas), vidí odborníci z oblasti dopravy jako ekologická paliva blízké budoucnosti. Nabídnou ekologičtější provoz v porovnání s konvenčním benzínem nebo naftou, prozatím jsou jejich zásoby dostatečné a jejich výhodou je také nižší cena.
LPG u nás motoristé používají již řadu let. Cena za jeden litr je oproti benzínu zhruba poloviční a vozy jím poháněné nabízí některé automobilky již přímo z výroby. Dále je tu možnost přestavby, jež lze provést u většiny vozů.
Výrobci automobilů nyní věnují velkou pozornost stlačenému zemnímu plynu, který má podle nich do budoucna větší perspektivu. CNG v sobě spojuje ekologický a ekonomický provoz. Díky absenci spotřební daně je prakticky nejlevnějším u nás prodávaným palivem. V současnosti se cena CNG včetně DPH pohybuje okolo 25-26 Kč/kg, což odpovídá cca 18 Kč/m3. Pokud má automobil spotřebu benzinu 8 l/100 km, ekvivalent pro CNG představuje 8 m3 na stejnou vzdálenost. Náklady na ujetý kilometr se potom pohybují zhruba kolem 1,4 Kč.
Ostře sledované emise CO2 jsou u tohoto paliva o 30% nižší než u benzínu či nafty. Větší rozšíření tohoto paliva ale zatím brzdí řídká síť čerpacích stanic, tuto nevýhodu by ale mohly vyvážit domácí plničky. Natankovat nádrže svého vozu tak budete moci přímo z vaší plynové přípojky.
Rozvoj LNG, tedy zkapalnělého zemního plynu, u nás zřejmě zatím nehrozí. Jedná se o palivo vhodné zejména pro lodní a nákladní kamionovou dopravu na dlouhé vzdálenosti. V Česku ale prozatím chybí plnící terminály.
Jako kontraproduktivní se ukázalo používání alkoholových paliv, jako je například Ethanol E85. Motoristé se často nechají zlákat na jeho nižší cenu a k poměrně jednoduché úpravě vozu pro jeho spalování. V řadě případů postačí instalace speciální jednotky za několik tisíc korun, které vám podle firem, jež je nabízejí, mají ušetřit až desítky korun na každých 100 kilometrů. Realita je však často úplně jiná.
Ethanol, který je v tomto palivu obsažen v 85%, má oproti benzinu daleko menší výhřevnost (28,6 MJ/ kg ve srovnání s 46,4 MJ/kg v případě benzínu). Aby mělo auto stejný výkon, je logické, že tento deficit je nutné někde dohnat, konkrétně použitím bohatší směsi a prodloužením doby vstřikování (o to se stará ona přestavbová jednotka). Výsledkem je vyšší spotřeba v porovnání s klasickým Naturalem 95 o 10 až 25% a zhoršená startovatelnost motoru ve velmi nízkých teplotách.
Palivo E85 je oproti benzínu levnější cca o 10 Kč/l, vyšší spotřeba ale tuto výhodu citelně sráží a návratnost investice je velmi dlouhá, někdy se dokonce nemusí vrátit vůbec. A to je pro řadu firemních flotil při nákupu vozů klíčový faktor. Velký problém představuje také pěstování plodin, z nichž se alkohol do těchto paliv vyrábí.
Rada správcům firemních vozových parků: pokud přemýšlíte o nákupu vozidel na alternativní paliva, pečlivě si spočítejte ekonomiku jejich provozu. Oproti benzínovým nebo dieselovým autům stojí většinou o několik desítek tisíc korun více a ne vždy se vám tento rozdíl vrátí.