Spotřeba uváděná výrobci aut je nereálná, kritizují odborníci
Spotřeba paliva je jedním ze základních parametrů, podle nichž firmy nakupují svá auta. Fleetoví manažeři by se při výběru konkrétního z nich však měli místo údajů od výrobce raději řídit svými vlastními zkušenostmi, tvrdí odborníci.
Společnost Which? zveřejnila výsledky testování spotřeby automobilů, respektive porovnání spotřeby uváděné výrobci automobilů a reálných čísel dosahovaných v provozu. Pouze 13 z 200 testovaných vozidel se oficiálním údajům výrobce přiblížilo, průměrně automobilky uvádějí nižší spotřebu svých vozů o 13%. Spotřeba paliva je při nákupu nových aut faktorem číslo jedna pro 44% správců vozových parků.
Steve Clarke, marketingový manažer společnosti Which?, situaci okomentoval: „Jedinou rozumnou možností je pro fleet manažery spolehnout se na své vlastní zkušenosti. Reálná spotřeba aut mnohdy té papírové neodpovídá ani vzdáleně.“
Často jde o rozdíly v celých litrech, což se pochopitelně zákazníkům nelíbí. Za vším je honba za co nejmenší spotřebou a emisemi, způsobená regulacemi Evropské unie. Důvody jsou prosté – každý litr paliva představuje emise zhruba 25 g CO2 na ujetý kilometr a za každý gram navíc automobilky platí pokutu 95 eur.
Mnohdy už nahlédnutí do prospektu k danému vozu stačí k tomu, aby bylo prakticky jasné, že udávaných hodnot prostě v reálném provozu nikdy nelze dosáhnout. Výrobci totiž měří spotřebu svých vozů v laboratorních podmínkách, které mají do reálného provozu hodně daleko. Okolní teplota okolo 20°C, spotřeba se měří pouze v určitých rychlostech a otáčkách motoru, jasně dané zatížení vozu. S tím, že motor se musí nejdříve zahřát na provozní teplotu a během toho má vyšší spotřebu, se také příliš nepočítá a málokterý řidič naslouchá doporučením různých asistentů, jež nám mají radit s řazením.
Vypadá to ale, že se blýská na lepší časy. Do dvou let by se spotřeba nových vozů měla začít měřit podle nové metodiky Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, která by rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou měla minimalizovat.