Personalizace firemních aut snižuje jejich zbytkovou hodnotu

jaguar-xj-ultimate

Trh s automobily je přesycen nejrůznějšími modely, jak se výrobci snaží nabídnout zákazníkům auto individuálně pro ně. Různé prvky příplatkové výbavy však neznamenají více peněz při následném prodeji vozu.

V posledních několika letech se počet nových derivátů automobilů nabízených k prodeji zvýšil asi o 15%. To sice není nijak výrazné číslo, ale na druhou stranu výrobci přichází se stále větším počtem různých stupňů výbav a paketů, které výběr konkrétního modelu znesnadňují.

Například automobilka Mini nabízí 709 derivátů svých aktuálně vyráběných modelů. Malý Opel Adam se nabízí více než v sedmi desítkách verzí a pokud vezmeme v potaz nejrůznější kombinace výbavy, na výběr je několik tisíc možností. Údaje společnosti Glass´s navíc ukazují, že počet různých paketů a kombinací výbavy rok od roku dále poroste.

Důvodem pro tento trend je snaha automobilek přitáhnout co nejvíce zákazníků tím, že jim chtějí nabídnout vůz přesně podle jejich požadavků a přání. Na první pohled to není nic špatného, ale jakým způsobem bude do budoucna zajištěna například dostupnost náhradních dílů pro ten který automobil, si lze jen těžko představit.

„Automobilový trh je stále dynamičtější, výrobci se snaží svým zákazníkům umožnit co nejširší výběr. Tato situace je ale pro řadu zákazníků velmi matoucí, protože jeden model značky se nabízí v bezpočtu různých modifikacích, a na první pohled je často nelze rozeznat. Těžko také budete při následném prodeji vozu vysvětlovat, že se jedná o tu a tu konkrétní verzi, jejíž cena činila tolik a tolik. Stanovení zůstatkové ceny těchto vozů nebude lehké a majitel na prodeji ojetiny se speciálním paketem pravděpodobně prodělá,“ říká Rupert Pontin ze společnosti Glass´s.

Velká většina nových modelů automobilů se také prodává za vyšší cenu než dříve, a to napříč všemi segmenty. Jestliže v lednu 2009 stál malý městský automobil v průměru 279 650 Kč, v červenci minulého roku se vozy z této kategorie prodávaly v průměru za 353 600 korun.
Za stejné období se průměrná cena nových vozů střední třídy zvýšila z 556 240 korun na 650 216 Kč.

Pontin na závěr dodává, aby firmy vybíraly svá auta především podle jejich potřeb a požadavků, nikoliv podle přání svých zaměstnanců. Řidiči totiž nejsou ti, kteří budou tratit při prodeji vysloužilého auta, které je sice lépe vybavené, ale na trhu s ojetinami bude jeho cena prakticky stejná, jako v případě jeho základní verze.