Časté facelifty negativně ovlivňují zůstatkovou hodnotu automobilů
Řada automobilek omlazuje své modely klidně každé dva až tři roky, stejně tak často přicházejí se stále novými modely. Podle odborníků má tento trend ale negativní vliv na zůstatkovou hodnotu ojetin.
V posledních třech letech se počet nových derivátů automobilů nabízených k prodeji zvýšil asi o 15%. To sice není nijak výrazné číslo, ale na druhou stranu výrobci přichází se stále větším počtem různých stupňů výbav a paketů. Společnost EurotaxGlass´s poukazuje na fakt, že každá modernizace konkrétního modelu automaticky více či méně sráží zbytkovou hodnotu staršího provedení.
Automobilky tak nabízejí jeden model i v několika desítkách různých provedení a kombinací. Údaje EurotaxGlass´s ukazují, že se počet různých paketů a kombinací výbavy od roku 2010 do současnosti téměř ztrojnásobil a dále roste.
Populární jsou nyní zejména vozy z kategorie crossover, které v sobě spojují prvky z několika klasických druhů automobilů. Pokud si firma takové automobily do své flotily pořídí, určitě za ně zaplatí více peněz, než například za klasické kombi nebo sedan, a při následném prodeji lze očekávat, že se jejich nižší užitná hodnota odrazí také na hodnotě zůstatkové.
Důvodem pro tento trend je snaha automobilek přitáhnout co nejvíce zákazníků tím, že jim chtějí nabídnout vůz přesně podle jejich požadavků a přání. Na první pohled to není nic špatného, ale jakým způsobem bude do budoucna zajištěna například dostupnost náhradních dílů pro ten který automobil, si lze jen těžko představit.
Automobilový trh je stále dynamičtější, výrobci se snaží svým zákazníkům umožnit co nejširší výběr. Tato situace je ale pro řadu zákazníků velmi matoucí, protože jeden model značky se nabízí v bezpočtu různých modifikacích, a na první pohled je často nelze rozeznat. Větší či menší modernizace přichází v krátkém období za sebou, což může být nevýhodné především pro podniky, které si své vozy ponechávají po celou dobu životnosti.
Velká většina nových modelů automobilů se také prodává za vyšší cenu, než dříve, a to napříč všemi segmenty. Například Škoda Fabia zdražila v průběhu let 2012 až 2015 od 10 tisíc korun, Ford Fiesta za stejné období o osm tisíc, Škoda Citigo o 15 500 a Hyundai i20 do konce o 40 tisíc.