Přijměte nové car choice policy, radí experti
Ekonomická situace se pomalu zlepšuje, ale mnoho firem zůstává u úsporných opatření, které přijaly během hospodářské krize, prohlašuje společnost Interactive Fleet Management.
V roce 2008 zaznamenali výrobci automobilů masivní pokles prodejů v souvislosti s hospodářskou krizí. V poslední době začíná počet nových prodaných automobilů pozvolna stoupat.
Oproti roku 2009 mají dnes podniky mnohem širší možnosti při výběru automobilů do svých flotil. Většina jich ale stále zůstává u car choice policy z období úspor a škrtů. Současná situace kontrastuje s tou před 4 – 5 lety. Tehdy podniky smlouvy s leasingovými společnostmi spíše prodlužovaly.
Při výběru vozu firemní flotily hrály v době recese prim celkové náklady na provoz automobilu, výše leasingových splátek a vhodnost vozu pro daný účel. Snižoval se průměrný roční nájezd a naopak prodlužoval životní cyklus vozů. Podniky si také vozy do svých flotil nijak zvlášť nevybíraly, ale nakupovaly spíše nejlevnější modely zavedených značek. Podle odborníků ale doba šetření za každou cenu pomalu ustupuje a výrobci automobilů se snaží nabídnout svým zákazníkům vozy podle jejich požadavků a přání.
Trh s automobily je nyní doslova přesycen nejrůznějšími modely a výběr toho pravého vozu do firemní flotily je pro správce vozových parků paradoxně obtížnější než v minulosti. Automobilky nabízejí jeden model i v několika desítkách různých provedení a kombinací. Fleetoví manažeři by proto měli změnit dříve přijaté car choice policy a využít všech možností, které jim výrobci automobilů, nebo i leasingové společnosti a poskytovatelé pronájmu nabízejí.
Zástupci společnosti Interactive Fleet Management GE Capital nabádají fleetové manažery, aby se pro ně při výběru nových automobilů do firemní flotily byly na prvním místě celkové náklady na vlastnictví automobilu, tedy TCO. Různé vozy se stejnou pořizovací cenou totiž mohou mít velmi odlišné náklady na ujetý kilometr.
Při jejich výpočtu je důležité si uvědomit, po jak dlouhou dobu bude automobil součástí firemního autoparku kvůli zbytkové hodnotě při jeho prodeji.