Neotálejte s regenerací filtru pevných částic, varují odborníci
Moderní naftové motory mají sice nízkou spotřebu, rostou ale náklady na jejich údržbu. Jedním z příkladů je například filtr pevných částic. Oddalování jeho regenerace zkracuje jeho životnost a může přinést náklady v řádech desetitisíců za nový.
Průměrné firemní auto ročně ujede 18 tis. kilometrů při spotřebě 6,3 litru na 100 km. Jednoduchým výpočtem se při průměrné ceně benzínu 38 Kč za litr dostaneme na více než 43 tisíc korun, které představují náklady na palivo za jeden rok pro jeden firemní automobil. U podniků s početnými flotilami se tak ročně jedná o značné částky. Výdaje za pohonné hmoty představují cca 20% celkových nákladů na provoz vozidla, tzv. TCO.
Z tohoto důvodu podniky v drtivé většině nakupují automobily s naftovým motorem. Nižší spotřebu v porovnání s benzínovými jednotkami mají už z principu, a s postupem času se zlepšila i kultura jejich chodu a doby starých dieselů, za nimiž zůstávala oblaka kouře, už jsou pomalu ale jistě pryč.
Moderní diesely ale mají také druhou stranu mince, a to vyšší náklady na údržbu a servis. Výměna vstřikovačů Common-Railu nebo filtru pevných částic dokáže výhodu naftového motoru v podobě nižší spotřeby obrátit naruby.
Filtr pevných částic zachycuje saze vznikající při spalování nafty. Po určité době, kterou vyhodnotí řídící jednotka automobilu, je nutné provést regeneraci filtru. Ideální je vyjet s vozem někde za město a nechat jej plynulou jízdou filtr zregenerovat. Pokud přijedete domů a motor běží na zvýšené otáčky, nevypínejte jej, jelikož pravděpodobně probíhá čištění filtru od sazí.
Lapač částic má omezenou životnost, po jejímž uplynutí není jiná cesta, než filtr draze vyměnit. Mnoho řidičů ji dále zkracuje tím, že oddaluje regeneraci filtru, případně ji zcela ignoruje. Zařízení také velmi trpí při provozu na krátké vzdálenosti – typicky městský provoz.
Příklad – filtr pevných částic na Škodu Octavia kombi s motorem 1.6 TDI vyjde v prvovýrobě na cca 12 tisíc korun, alternativní možností je jeho renovace u specializované firmy, ta vyjde na zhruba 8000 Kč. V průměru se však částky za jeho výměnu pohybují okolo 25 až 30 tis. Kč.
Firemní vozy, které jezdí spíše kratší trasy v městském provozu, by tak měly mít pod kapotou jiný než naftový motor. A pokud už si automobil řekne o regeneraci filtru, odborníci radí řidičům, aby ji provedli co nejdříve.
V budoucnu se tímto zařízením pravděpodobně začnou vybavovat i automobily s benzínovými motory.