Redukce doby volnoběhu – aktuální trend mezi firmami
Mnoho správců firemních vozových parků se různými způsoby snaží monitorovat a redukovat dobu, po kterou běží motory firemních vozů na volnoběh.
Průměrný firemní vůz ročně ujede 18 tis. kilometrů při průměrné spotřebě 6,3 litru na 100 km. Jednoduchým výpočtem se při průměrné ceně benzínu 37,5 Kč za litr dostaneme na více než 42 tisíc korun, které představují náklady na palivo za jeden rok pro jeden firemní automobil. U podniků s početnými flotilami se tak ročně jedná o značné částky. Výdaje za pohonné hmoty představují cca 20% nákladů na vlastnění a provoz vozidla.
Často opomíjeným, avšak velmi výrazným vlivem se na spotřebě podepisuje i čas, kdy motor běží na volnoběh. Průměrná spotřeba se zvyšuje pokaždé, pokud automobil stojí a motor pracuje. Výzkum automobilky Ford ukázal, že za hodinu volnoběhu průměrný motor spálí množství paliva, které by stačilo zhruba na ujetí 25 km. U vozů, které jezdí především v městském provozu, se tak může vyplatit využívání systému Stop – Start. Jinak je vhodné, pokud víme, že budeme stát déle než minutu, motor raději vypnout. Na jeho následný start se spotřebuje méně paliva, což znamená i méně emisí.
Zahřívat motor automobilu chodem na volnoběh je navíc velmi neekonomické. Nejen že se zejména dieselový motor chodem naprázdno ohřívá jen velmi pomalu, ale má také vyšší spotřebu paliva.
Správci firemních vozových parků mají v poslední době větší zájem o software, který jim pomůže s efektivním řízením fleetu. Jedná se zejména o technologie pomáhající monitoringu firemních řidičů a programy, které včas připomenou intervaly servisu a údržby u podnikových vozidel.
Podle průzkumu společnosti GE Capital, 30% flotil, které ještě podobné technologie nevyužívají, plánují jejich nasazení v průběhu příštích 12 měsíců. Při výběru je pro ně důležitá zejména přehlednost a jednoduchost ovládání.
Telematické systémy mohou být užitečné i jinak. Firemní řidiči se často ani netají tím, že se svěřenými auty nejezdí zdaleka tak opatrně, jako se svými vlastními vozy. Za šetrnějším zacházením s jejich vlastními vozy je snaha ušetřit náklady na pohonné hmoty a snížit opotřebení auta, při jízdě služebním vozem se ale velká část z nich řídí heslem „z cizího krev neteče“. I s tímto mohou telematické systémy pomoci – díky monitoringu a záznamu rychlosti jízdy. Nápravou špatných řidičských návyků lze ušetřit značné množství paliva.