Tipy, jak snížit spotřebu paliva ve firemní flotile
Podle automobilky Ford lze ušetřit až 33% paliva, pokud řidiči dodrží několik jednoduchých pravidel. Jednou z možností je dokonce i tzv. chiptuning.
Automobilka provedla rozsáhlý průzkum řidičských návyků u 5700 řidičů z Velké Británie, Francie, Německa, Itálie a Španělska. Toto šetření mělo za úkol zjistit, jak mohou motoristé ještě více ušetřit na výdajích za pohonné hmoty.
Bez ohledu na automobil nebo tankované palivo lze podle Fordu dosáhnout poměrně výrazných úspor, pokud se budou řidiči držet následujících čtyř pravidel:
1. Odstraňte střešní zavazadlový box. V důsledku vyššího odporu vzduchu má automobil při jízdě se střešním boxem vyšší spotřebu, při dálničních rychlostech to může být až 20% navíc. Pokud jej tedy nevyužijete, je dobré ho s ohledem na vaši peněženku odmontovat.
2. Omezte dobu, po kterou běží motor na volnoběh. Za hodinu volnoběhu průměrný motor spálí množství paliva, které by stačilo zhruba na ujetí 25 km. U vozů, které jezdí především v městském provozu, se tak může vyplatit využívání systému Stop – Start. Jinak je vhodné, pokud víme, že budeme stát déle než minutu, motor raději vypnout. Na jeho následný start se spotřebuje méně paliva, což znamená i méně emisí.
3. Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách. Hloubka dezénu a tlak v pneumatikách jsou nejdůležitější body, které by měl každý řidič kontrolovat. Jsou předpokladem bezpečné jízdy, protože pouze na správně nahuštěných pneumatikách s dostatečnou hloubkou dezénu je možné včas a bezpečně zastavit, nebo manévrovat s vozem v kritických situacích. Více než třetina řidičů ve věku 18 až 25 let vůbec nekontroluje hloubku dezénu plášťů, pouze jeden ze tří se potom o hloubku vzorku zajímá alespoň jednou za měsíc. Správně nahuštěné pneumatiky přitom mohou ušetřit až 4% paliva. Navíc jejich kontrolu zvládne i laik a nepotřebuje k tomu prakticky žádné vybavení. Tlak huštění lze zkontrolovat například na čerpací stanici, kde lze také koupit jednoduchou měrku hloubky dezénu.
4. Zbavte se nepotřebné zátěže. Mnoho motoristů s sebou každý den vozí zbytečnosti, ale neuvědomují si, že tak zvyšují i spotřebu paliva. Každých cca 100 kg hmotnosti auta navíc znamená vyšší spotřebu o cca půl litru na 100 km. Mimo větších nákladů na palivo trpí také dynamika vozu, zvyšuje se opotřebení pneumatik a prodlužuje se brzdná dráha.
5. Cestou k nižší spotřebě paliva může být například i softwarová úprava řídící jednotky, známá jako chiptuning. Jeho primárním cílem totiž není zvýšit výkon, ale zlepšit průběh křivky výkonu a točivého momentu. Kvalitní chip nijak neovlivní životnost motoru a za investici několika tisícovek lze dosáhnout snížení spotřeby až o 15%.