Daňové úlevy na nákup elektromobilů a hybridů možná brzy skončí
Stále více evropských zemí přechází na systém určování výše silniční daně podle množství emisí vypouštěných automobilem. Podle aktuálního Evropského průvodce daněmi pro rok 2014 v budoucnu nemusí být zvýhodňován nákup elektromobilů nebo hybridů.
Příručka ukazuje, že 23 členských zemí Evropské unie již zatěžuje firemní vozy tzv. uhlíkovou daní a další země je chtějí následovat, jelikož za touto daní vidí další zdroj příjmu do státní kasy. Fleetoví manažeři se proto více než kdy jindy snaží vybírat do firemního autoparku vozy s co nejnižšími emisemi.
Snížením emisí CO2 ze 135 g/km na 125 g/km může správcům vozových parků, jež se skládá z 200 automobilů, přinést roční úsporu nákladů na palivo ve výši až 44000 Euro. Pokud k tomu připočítáme úsporu na přímých a nepřímých daních, celkové úspory mohou být ještě vyšší. Když se zaměříme na daňové úspory – provozování automobilů s co nejnižšími emisemi CO2 se vyplatí především ve vyspělých zemích západní Evropy, jako je Belgie, Velká Británie, Nizozemsko, Francie a Španělsko.
Příručka rovněž říká, že s tím, jak budou postupně vcházet v platnost nové emisní normy Euro, už nebude pro fleetové manažery tak jednoznačnou volbou koupě vozu s dieselovým motorem. Do roku 2015 se mají průměrné emise CO2 dostat na hodnotu 130 g/km, od roku 2020 už to má být pouze 95 g/km. Lze předpokládat, že vlády jednotlivých zemí budou postupně zpřísňovat limity, kterých budou muset automobily dosáhnout, aby si zachovaly přibližně stejnou výši příjmů ze silniční daně.
Cestou, jak snížit emise u flotilových vozů, může být nákup čistých elektromobilů, případně hybridů. Mnoho členských zemí se snaží podnikatele k jejich nákupu motivovat nejrůznějšími daňovými úlevami. Podle odhadů mají elektrická auta a hybridy v roce 2020 představovat 5,5% ze všech automobilů. Vlády jednotlivých států si ale uvědomují, že těmito pobídkami přicházejí o peníze, a mnoho jich uvažuje daňové úlevy na tato auta zrušit.
V rámci Evropy také vzrůstá zbytková hodnota vozů s benzínovým motorem. Je to dáno rostoucím zájmem spotřebitelů o nová auta s přeplňovanými zážehovými jednotkami. Pro správce firemních autoparků tak bude velmi důležité zvážit, jaká kombinace benzínových, hybridních nebo elektrických automobilů bude pro splnění potřeb firmy ideální. Do městského provozu se nejlépe hodí elektromobily, na meziměstské cestování už ale nemají dostatečný dojezd, takže zde je místo pro hybridy. Na cestování po dálnici a na dlouhé vzdálenosti zase může být nejvhodnější naftový automobil.
Evropská daňová příručka se vztahuje pro následující země: Rakousko, Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Německo, Řecko, Maďarsko, Irsko, Itálie, Lucembursko, Nizozemí, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko a Velká Británie. Mimo tištěné verze bude tento dokument existovat také v digitální formě, do které bude zahrnuto dalších 6 zemí, a to Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Slovensko a Slovinsko.
Pro české fleetové manažery se situace pravděpodobně nijak nezmění, nákup ekologických vozidel totiž u nás není nijak zvýhodňován.