Prémiové pneumatiky se nemusí vždy vyplatit

stitek

Aktuální studie společnosti Emission Analytics ukázala, že při nákupu pneumatik by správci firemních vozových parků měli vědět, v jakém provozu se budou zaměstnanci pohybovat. Koupě prémiových pneumatik na vůz, který se pohybuje převážně v městském provozu, se ukázala jako neopodstatněná.

Do prémiové třídy patří pneumatiky nejvyšší kvality s vyšším výkonem a lepšími vlastnostmi. Prémiové pneumatiky nabízejí také nižší valivý odpor, což pomáhá snížit spotřebu paliva.
Na prémiové pneumatiky jsou kladené vyšší spotřebitelské a výrobní nároky. Jsou určeny především na vozy vyšších tříd. Mezi výrobce prémiových pneumatik se řadí Continetal, Bridgestone, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian a Pirelli. Cenový rozdíl oproti klasickým pneumatikám například v rozměru 195/65/R15 je od asi 300 do 1000 korun za jednu pneumatiku.

Prémiové pneumatiky mají být oproti klasickým plášťům lepší v těchto aspektech:

Kratší brzdná dráha

Sice to může správcům firemních autoparků připadat jako plýtvání financemi, zvláště potom v dnešní těžké ekonomické situaci, ale pneumatiky by měly být vyměněny nejpozději tehdy, když hloubka dezénu klesne pod 3 mm. Pod touto hranicí se začínají prudce zhoršovat jejich vlastnosti, zvláště za mokra. Pro srovnání: pneumatika s hloubkou vzorku 3 mm potřebuje zhruba o dvě délky vozu delší dráhu k zastavení ve srovnání s pneumatikou s 8 mm vzorku. V případě pouhých 1.6 mm je potom brzdná dráha delší až o 4 délky vozu. A právě tato vzdálenost může někdy představovat rozdíl mezi bezpečným zastavením nebo vypisováním záznamů o dopravní nehodě.

Ekonomičtější provoz

Jak už bylo uvedeno v předchozím bodě, čím více je pneumatika opotřebovaná, tím více se zvyšuje i riziko dopravní nehody. Ta potom nestojí firmu jen náklady na odstranění jejích následků, ale také to znamená, že osoba, která vůz používá, nečinně sedí a přitom dostává zaplaceno stejně, jako při plném pracovním výkonu. Další peníze stojí také zajištění náhradního automobilu.

Bezpečnostní přínos

S prémiovými pneumatikami má řidič nad vozem větší kontrolu v nouzové situaci. V případě, že levnější nebo již opotřebená pneumatika bude náchylnější ke ztrátě trakce na mokru nebo v krizových situacích, nabídne prémiová pneumatika lepší přilnavost a řidiči tak umožní bezpečně objet překážku nebo včas zastavit.

Koupě levnější pneumatiky se může zdát jako úsporné opatření v krátkodobém horizontu. Následně však může být tato úspora vykoupena vyšší spotřebou paliva, nebo ještě hůře – dopravní nehodou, které by kvalitnější pneumatiky mohly zabránit.

Výsledky studie ukázaly, že při rychlostech od 40 do 70 km/h měly vozy s prémiovými plášti nižší spotřebu paliva jen o 3,8% oproti levnějším pneumatikám. V rychlostech na 100 km/h ale tento rozdíl dosáhl až 12%. Podle společnosti Emission Analytics se tak zejména u vozů, které se pohybují především v městském provozu, nemusí nákup prémiových pneumatik vyplatit.