Pronájem dodávky může být výhodnější, než její koupě
Podle společnosti Hiremorecar může být často dlouhodobý pronájem lehkých užitkových vozidel výhodnější, než jejích nákup do přímého vlastnictví.
Nové automobily ztrácí více než 40% své hodnoty v prvním roce po koupi. Spolu s nízkou hodnotou inflace se tak firmám otevírá možnost více využívat místo klasického nákupu vozidel, případně operativního leasingu, pronájem vozidel.
Pořizovací cena dodávek je oproti běžným osobním vozům vyšší, což může být další faktor, který výslednou ekonomickou bilanci ovlivní. Odborníci proto radí fleetovým manažerům, aby před pořízením nových automobilů do firemní flotily důkladně prověřili možnosti jejich financování s přihlédnutím na TCO.
Doposud bylo u podniků provozujících dodávková vozidla obvyklé, že je koupily do přímého vlastnictví a provozovaly je, dokud byl jejich provoz rentabilní a po té je nechaly rovnou zlikvidovat.
Většina fleeetových manažerů vyřazuje staré a nakupuje nové vozy po pěti letech, a zbylá část firem provozuje své automobily až do konce jejich životnosti. V tomto případě se nejčastěji jedná o životní cyklus v rozmezí 6 až 8 let. Riziko této koncepce spočívá v tom, že se zvyšujícím se věkem automobilu stoupá také pravděpodobnost výskytu nějaké velmi nákladné poruchy nebo se mohou neplánovaně vyskytnout různé drahé úkony v rámci údržby.
Zůstatkové hodnoty ojetých dodávek jsou nyní poměrně vysoké i přes zvyšování jejich průměrného věku a přes jejich vyšší kilometrový nájezd. Tento trend je spolu s vyrovnanou poptávkou po tomto typu vozidel výhodný především pro společnosti provozující například autodopravu. Při obměně jejich vozového parku, který z velké části tvoří užitkové automobily, dostanou při prodeji vysloužilých vozů více peněz.
A jaké jsou priority zákazníků, kteří vysloužilá firemní auta kupují? Na prvním místě je pro ně důležitý dobrý technický stav vozu, kupující si často raději připlatí i desetitisíce korun za zachovalý a dobře udržovaný vůz. Tato skutečnost by mohla být pro fleetové manažery vodítkem, jak zabezpečit co nejvyšší zůstatkovou hodnotu svých vozů – nezanedbávat jejich údržbu a hlídat, jakým způsobem s nimi zaměstnanci zacházejí.
Mnoho výrobců letos představilo nové generace svých užitkových modelů. Novou verzi Ducata představil Fiat, následovaný sesterským Citroenëm Jumper a Peugeotem Boxer. Pozadu nezůstal ani Renault s novou generací Traficu a Opel se svým Vivarem, na silnice vyjel také nový Ford Transit.