Nissan e-NV200: Šetrná dodávka pro vás
Nová elektrická dodávka Nissan e-NV200 brzy dorazí na náš trh a my jsme za jejím volantem pokořili první velmi tiše ujeté kilometry. Novinka potěší svými jízdními parametry, ideálním rozměrem s vysokou užitnou hodnotou i širokou nabídkou svých provedení od čistě užitkové verze až po luxusní provedení Evalia.
Za představením elektrické novinky jsme vyrazili do Barcelony, rodného města elektrické verze modelu NV200. Ať již poputují tyto vozy na evropský, japonský, či jiný trh, vždy tam poputují právě z Barcelony. Investice do zdejšího výrobního závodu si vyžádaly 100 milionů eur a kompletní výroba vozu se zde naplno rozeběhla počátkem května. Na místo se dováží pouze jednotlivé články lithium-iontové baterie, které jsou stejně jako u vozu Leaf vyráběny v továrně Nissanu v Sunderlandu. Montovány do sestavy uzpůsobené speciálně pro e-NV200 už jsou ale znovu právě v Barceloně.
Úspěch předurčen
Základem elektrické dodávky e-NV200 je vcelku logicky úspěšný vůz Nissan NV200, který získal v roce 2010 dokonce ocenění International Van of the Year. Pokud vezmeme v potaz, že o její pohon se starají vnitřnosti u Nissanu Leaf, jež získal ocenění World Car of the Year 2011, vychází nám z této rovnice vůz s nečekaným potenciálem.
Stejně jako v případě Leafu, už první pohled na Nissan e-NV200 prozrazuje jeho zaměření. Může za to řada designových úprav, ať již charakteristická šípovitá světla pro denní svícení a ukazatele směru s modrým tónováním umístěný v zeštíhlených světlometech se signifikantní ledově modrou barvou. Ta okamžitě dává najevo sounáležitost s programem elektromobilů značky Nissan. Toto téma se opakuje i na emblémech a na nutném nápisu „Zero Emission“ na boku vozu. Osobní verze vozu e-NV200 je vpředu navíc vybavena světly LED s nízkou spotřebou energie. Všechny modely využívají diody LED v čirých čočkách zadních světel pro odlišení nového elektrického modelu od vozu NV200 se spalovacím motorem.
Pochopitelných úprav se dočkal i interiér. První usednutí do vozu vám dá jasně najevo, že nyní sedíte za volantem elektromobilu. Řada systémů je známá z modelu Leaf. Přepracované přístrojové desce využívající LED displej pro poskytování důležitých informací řidiči dominuje digitální tachometr se třemi pro elektromobil důležitými displeji ve spodní části: ukazatel výkonu zobrazující odběr energie a míru regenerace energie, ukazatel vybití baterie a ukazatel stavu nabití, který uvádí dostupný dojezd. Rolující multifunkční displej navíc poskytuje informace o hospodárnosti jízdy společně s informací o stavu nabití baterie, celkovém a denním počtu ujetých kilometrů a tlaku v pneumatikách.
Výbavou se e-NV200 podobá osobnímu automobilu, takže nabízí prvky, jako jsou automatické světlomety a stěrače, možnost připojení zařízení přes rozhraní Bluetooth a USB, přístup pomocí inteligentního klíče, zadní kameru a systém CarWings. Zejména couvací kamera se speciálně u užitkové verze s omezeným výhledem náramně hodí, což jsme si vyzkoušeli i během našich testovacích jízd z řadou úkolů zaměřených právě na přesné couvání v omezeném prostoru či nakládání rozličných předmětů do útrob vozu.
Zákazníkovi namíru
Po zahájení prodeje bude e-NV200 k dispozici ve trojím provedení. K dispozici bude jako praktická dodávka nebo jako pětimístný osobní vůz ve verzi Combi či luxusnější verze s označením Evalia. Užitková verze vozu disponuje nákladovým objemem 4,2 m3 a uveze dvě standardní europalety. Posuvné boční dveře na obou stranách a široce otevírané zadní dveře pak zajišťují velmi snadnou nakládku i vykládku nákladu. K dispozici je rovněž varianta s jedněmi výklopnými zadními dveřmi. Nákladový prostor užitkové verze se pyšní nízkou nákladovou hranou 524 mm nad zemí a ložnou délkou 2,04 m, kterou lze po odstranění pevné přepážky a sklopení sedadla spolujezdce prodloužit na 2,8 m. Užitečné zatížení se pyšní hodnotou 770 kg, čímž Nissan e-NV200 překonává řadu svých konkurentů, ať již v podobě VW Caddy (741 kg, Fordu Transit Connect (625 kg), Renaultu Kangoo Maxi (650 kg) či Peugeotu Partner a jeho sourozence Citroenu Berlingo (611 kg). Stejně tak v případě volby osobní verze zůstává za druhou sadou sedadel maximálně dostatečný prostor pro zavazadla poskytující 2270 litrů, v případě sklopení a převrácení zadní lavice pak dokonce 3100 l.
Tichá rychlost
Srdcem e-NV200 je známé ústrojí z druhé generace modelu Leaf, který se celosvětově nejprodávanějším elektromobilem, jehož se již prodalo více než 110 000 kusů. O pohon se tedy stará střídavý synchronní elektromotor o výkonu 80 kW, který přijímá ve své aktuální generaci pod svá křídla i nabíječku akumulátorů a měnič proudu, čímž vytváří jeden blok namontovaný v motorovém prostoru a neubírá tak cenné místo v nákladovém prostoru. Motor je napájen 48modulovou kompaktní lithium-iontovou baterií s hmotností 267,5 kg, která je umístěna pod podlahou vozu přibližně uprostřed délky automobilu. Baterie je tvořena 48 moduly s nominální kapacitou 24 kWH a umožňuje vozu dojezd až 170 km dle směrnice NEDC.
Baterii lze nabíjet třemi různými způsoby. K nabíjení baterie přes noc lze použít standardní domácí 10ampérový přívod napájení. Vůz je rovněž kompatibilní s tradičními 16ampérovými nabíječkami, které zajistí plné nabití za 8 hodin. Na většině trhů umožňuje volitelná palubní nabíječka o výkonu 6,6 kW použít 32ampérový zdroj napájení, což zkracuje dobu nabíjení o polovinu, na čtyři hodiny. Rychlodobíjecí stanice dokáže nabít baterii na zhruba 80 procent kapacity za méně než 30 minut. Po celé Evropě je v současnosti nainstalováno přes 1100 dobíjecích stanic kompatibilních se systémem CHAdeMO. V Anglii to je například 232 takových dobíjecích stanic, ve Francii 110, ve Španělsku 105 či v Holandsku 79. Až na tom bude podobně i Česká republika, bude provoz podobného elektromobilu ještě o kus příjemnější.
Ačkoliv výkon elektrického hnacího ústrojí zůstává stejný jako u vozu Leaf, existují mezi vozy rozdíly odrážející odlišný způsob jejich předpokládaného používání. Protože e-NV200 nejspíš stráví velkou část své provozní životnosti ve městě a v zastavěných oblastech, byl redukční poměr změněn, aby poskytoval lepší akceleraci – e-NV200 ve skutečnosti akceleruje rychleji než vznětovým motorem poháněná dodávka NV200. Toto tvrzení potvrdilo i naše testování na španělských silnicích. Vůz je i při vyšším zatížení velice dynamický, na 50 km/h jste takřka okamžitě a při odjezdu z křižovatky za sebou s klidem necháte i celou plejádu sportovně zaměřených vozů či motorek. Komfortu na palubě vedle tichého provozu slouží i využití automatické převodovky bez nutnosti řazení. V režimu D vyvolá sešlápnutí pedálu okamžitou odezvu v podobě prudké akcelerace, zatímco v režimu ECO je křivka pedálu upravena pro plynulejší, lineárnější akceleraci. Režimy D i ECO umožňují navíc nastavení B zajišťující agresivnější regenerativní brzdění při jízdě vlastní setrvačností. V tomto režimu nemusíte často ani brzdit a vystačíte si s pouhým sundáním nohy z plynového pedálu.
Schváleno pro vozový park
Barcelona je nejen místem, kde probíhá výroba modelu e-NV200, ale též městem, které se stane prvním provozovatelem vozů taxislužby e-NV200 s nulovými emisemi. Ostatně před svým uvedením na trh prošel vůz rozsáhlým programem testování v běžném provozu v Japonsku a Evropě. Renomovaným mezinárodním společnostem, například firmám FedEx, Coca Cola, DHL, British Gas či japonské poštovní službě byly poskytnuty předprodukční vozy, které se staly součástí jejich vozových parků. S pomocí nezávislé zpětné vazby z tohoto testování mohli technici společnosti Nissan pečlivě doladit výrobní verzi, aby zajistili co nejlepší splnění požadavků zákazníků. Zkušební program zaznamenal takový úspěch, že společnost British Gas nyní zadala objednávku na 100 vozů e-NV200, z nichž 50 bude dodáno ihned a druhá polovina koncem roku.
Technické údaje: Nissan e-NV200
MOTOR
Charakteristika: synchronní elektrický, napájený střídavým proudem
Maximální výkon: 80 kW
Maximální točivý moment: 254 Nm
BATERIE
Typ: laminátovaná lithium-iontová
Napětí: 360 V
Kapacita: 24 kWh
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 123 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 14 s
Spotřeba el. energie: 165 Wh/km
Dojezd: 170 km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4560/1755/1858 mm
Rozvor: 2725 mm
Objem zavazadlového prostoru: 260 l
Pohotovostní hmotnost: 1517 kg
Maximální zatížení: 770 kg
{gallery}stories/automobil_ve_firme/Nissan_NV200{/gallery}