Nový strašák fleet manažerů – krádeže katalyzátorů z firemních vozů
V minulosti se cílem zlodějů často stávala kola z lehkých slitin a elektronika vozidel. Nyní se nenechavci ve větší míře orientují také na katalyzátory.
Zdá se, že dochází k rozvoji nového trendu mezi zloději automobilů. Poměrně výhodným byznysem se pro ně staly krádeže katalyzátorů přímo z automobilů.
Tato součást výfukového systému je pro zručného zloděje s potřebným nářadím dostupná během krátké chvíle, a ve sběrnách druhotných surovin může na jednom zbohatnout až o pár tisíc korun. Při výrobě katalyzátoru se totiž používají drahé kovy, jako je platina, palladium a rhodium.
Proti tomuto chování neexistuje prakticky žádná obrana, nicméně riziko lze minimalizovat tím, že firemní vozidla budou zaměstnanci parkovat na frekventovaných, nebo hlídaných parkovištích.
Ať už zloději dostanou katalyzátor z automobilu jakoukoliv cestou, ten se následně stává nepojízdným. V konečném důsledku to může znamenat i desetitisícové škody, když bude zapotřebí zajistit náhradní vozidlo, poškozený vůz odtáhnout do servisu a opravit. Nelze zanedbat ani dobu prostojů, nebo například ztrátu za pozdní doručení zásilky.
Londýnští vědci nedávno zkonstruovali nový typ katalyzátoru. Jeho podstatnou výhodou je nižší obsah platiny a dalších vzácných kovů, které se při výrobě katalyzátorů používají, a to až o 80%. Jelikož tyto materiály představují 60-70% z celkové ceny katalyzátoru, jejich menší použité množství by mohlo výrazně snížit náklady automobilek na výrobu nových vozů.
Výčet výhod nového výrobku oproti doposud používanému typu katalyzátorů nekončí. Měl by mít také o mnoho delší životnost. U současných vozů klesá po 100 tis. km účinnost katalyzátoru o 35%. Děje se tak z důvodu zanesení aktivní vrstvy z vzácných kovů, někdy také kvůli špatnému technickému stavu vozu. Podle laboratorních testů se díky znatelně nižšímu obsahu platiny u nových produktů sníží po stejné ujeté vzdálenosti účinnost pouze o 4%.
Odborníci u nového typu katalyzátoru zvýšili činnou plochu a zároveň ztenčili aktivní vrstvu z vzácných kovů. Výsledkem by měl být účinnější produkt s nižší cenou a delší životností.
Klíčovým krokem k jejich rozšíření do automobilů je zahájení jejich masové výroby. Až se tak stane, motoristé včetně firem by se mohli dočkat levnějších a zároveň ekologičtějších vozů s menšími servisními nároky.
Jistým pozitivem nižšího obsahu drahých kovů v novém typu katalyzátoru by tak mohla být i nižší atraktivita pro zloděje.