Teď nebo nikdy
V okolí nizozemského Amsterodamu jsme otestovali nové lákadlo pro firemní zákazníky, novou Octavii G-TEC s pohonem na zemní plyn. A tahle novinka má rozhodně co nabídnout – nízké náklady na provoz, velký dojezd, prostorný interiér i dobré jízdní vlastnosti. Kdo může pro rozvoj pohonu CNG v ČR udělat víc?
Na první svezení s octavií na CNG jsem se osobně hodně těšil. Jestli mi některý z alternativních pohonů dává smysl, je to právě CNG. A jaký jiný model může na české firemní zákazníky zapůsobit víc, než zdejší bestseller Škoda Octavia?
Obeznámen se základními fakty, po usednutí do vozu a rychlém rozkoukání se, se mi velmi brzo potvrdilo to, co jsem předpokládal. Tohle auto dává smysl. Je to bez dalších okolků pořád ta octavia s jejími přednostmi, kterou jsme na stránkách našeho magazínu chválili v předchozích testech a k tomu ke všemu přidává další silný argument – nízké náklady na provoz.
Rychlá návratnost investice
Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC vstoupila na trh s cenovkou 358 595 Kč bez DPH. Oproti standardní verzi s motorem 1.4 TSI s vyšším výkonem 103 kW je dražší o 23 967 Kč bez DPH a pokud bychom podobné srovnání učinili v případě fleetově oblíbené verze 1.6 TDI 77 kW, vychází nám příplatek za verzi s pohonem CNG u výbavy Aktive pouze na 7438 Kč bez DPH.
Při ceně zemního plynu 25,50 Kč/kg dojdeme v případě octavie snadným propočtem k ceně na jeden kilometr pohybující se na hranici 90 haléřů a při ceně 36 Kč za litr benzinu při kalkulovaných spotřebách 3,5 kg a 5,5 litru na 100 km velmi snadno dopočítáme návratnost zmíněné investice. Ta se usazuje na hranici ujetí přibližně 27 000 km. A pokud uděláme podobné srovnání u dieselové verze se spotřebou 4,2 l nafty na 100 km, dojdeme k nájezdu pouhých 15 000 km. A to jsou v obou případech nájezdy, které většina firemních aut spolkne během jednoho roku a někdy i dvakrát.
Na cestě
Srdcem Octavie G-TEC je známá přeplňovaná čtrnáctistovka TSI, jejíž výkon byl upraven na 81 kW. Motor mimo jiné splňuje emisní normu Euro 6, která vstoupí v platnost v září tohoto roku. Pokud jde o provoz na CNG, řidič se nemusí takřka o nic starat, vše se děje automaticky. Preferován je pohon na zemní plyn a přepínání mezi palivy se děje zcela automaticky. Benzin se využívá pro nastartování a jako rezerva poté, co dojde plyn. O stavu paliva v nádržích informuje nejen klasický palivoměr, ale také palubní počítač. Ten ukazuje jak spotřebu u jednotlivých paliv, tak i samostatný a celkový dojezd. Octavia G-TEC je vybavena dokonce i kontrolou kvality tankovaného CNG, kdy senzory vyhodnocují obsah metanu v tankovaném plynu a na displeji zobrazují jeho podíl zaokrouhlený na desítky procent.
Octavia G-TEC je vybavena celkem třemi palivovými nádržemi. Dvě na CNG jsou v oblasti pod podlahou zavazadlového prostoru, třetí je v nezměněné podobě a objemu určena pro benzin. Papírová spotřeba činí dle výrobce 3,5 kg zemního plynu na 100 km, což by mělo zaručovat dojezd 420 km. Dalších 920 vypočítává škodovka při jízdě na benzin a v součtu se tak hlásí k dojezdu až 1330 km. Ze tomu bude v reálném provozu maličko jinak, s tím je třeba počítat a ukázal to i náš test v Holandsku. I přesto disponuje Octavia G-TEC obrovským dojezdem. My jsme v plynulém provozu dosáhli při jízdě na plyn spotřeby 4,3 kg/100 km, takže u dojezdu na CNG je třeba počítat spíše s hodnotou oscilující kolem 300 km.
Multi-link za odměnu
Pokud budete hledat nějaká negativa nevyplývající tradičně z omezené sítě plnicích stanic či věčného tématu zákazu vjezdu do podzemních garáží, nebude vám Škoda Octavia G-TEC vycházet příliš vstříc. Jízda s ní je stále velmi příjemná, interiér je nejen prostorný, ale i přehledný, jízdní vlastnosti nadstandardní. Tím spíše, že zákazník s Octavií G-TEC získává jeden velký benefit, a tím je použití výhradně víceprvkové zadní nápravy, která je jinak vyhrazena jen nejsilnějším verzím a modelům s pohonem 4×4.
Ačkoliv prošla jednotka 1.4 TSI za účelem spalování CNG řadou úprav, ani při jízdě na zemní plyn nic z toho nepoznáte. Při řízení neregistruje řidič žádná negativa, auto slušně akceleruje, motor se příjemně vytáčí a při klidné jízdě je velmi tichý.
Drobnou změnu zaznamenaly i hodnoty objemu zavazadlového prostoru. Ten se u karoserie liftback snížil o 130 litrů na 460 l, u kombi na 480 l. Po otevření zavazadlového prostoru však zjistíte, že je vše takřka při starém, jen namísto dodatečného prostoru a rezervního kola pod falešným dnem najdete tentokrát horní kryt dvou nádrží na CNG.
Technické údaje: Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC
Cena od: 385 868 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: přeplňovaný čtyřválec benzin+CNG
Maximální výkon: 81 kW/4800-6000 ot./min.
Maximální točivý moment: 200 Nm/ 1500 – 3500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 4,5/2,9/3,5 kg/100 km
Emise CO2: 97 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4659/1814/1465 mm
Rozvor: 2680 mm
Objem zavazadlového prostoru: 480/1610 l
Pohotovostní hmotnost: 1412 kg
{gallery}stories/automobil_ve_firme/Skoda_Octavia_CNG{/gallery}