Elektromobily zatím nejsou mezi firemními řidiči oblíbené
Aktuální výzkum ukázal, že jen 16% firemních řidičů by si jako další vůz vybralo elektromobil.
Průzkumu společnosti Leasedrive Group se zúčastnilo celkem 420 řidičů. Na elektromobilech jim nejvíce vadí jejich malý akční rádius (35% respondentů), následuje řídká síť dobíjecích stanic (16%) a dlouhá doba nabíjení baterií (15%).
Správce vozových parků pak zajímá otázka přímého srovnání provozních nákladů. U automobilů, do jejichž nádrže tankujeme konvenční paliva, je stanovení výše provozních nákladů poměrně jednoduché – ceny benzínu nebo nafty se u čerpacích stanic příliš neliší. Pokud ale firma provozuje ve své firemní flotile elektromobily, situace se poněkud komplikuje. Přesný výpočet provozních nákladů je pro fleetové manažery poměrně složitý, jelikož je značný rozdíl mezi dobíjením baterií z veřejné, nebo soukromé dobíjecí stanice.
Pro efektivní řízení vozového parku je důležité počítat se všemi výdaji. Ve srovnání s konvenčním automobilem na benzín nebo naftu, kde například plná šedesátilitrová nádrž vyjde při ceně paliva 35 Kč/l na 2100 korun, jsou výdaje na nabití baterií řádově menší.
Většina nabíjecích stanic ale nezaznamenává množství elektřiny spotřebované při nabíjení, což výpočet provozních nákladů velmi znesnadňuje. Navíc v současné době není na trhu elektromobil, který by byl vybaven zařízením podobným elektroměru v domácnosti.
Ještě více nejistoty vnese do měření situace, pokud se baterie elektromobilu nabíjí střídavě například na firemní stanici, nebo u zaměstnance doma.
V případě, že řidič používá elektromobil k pracovním účelům, doporučujeme uvažovat celkové náklady na provoz včetně amortizace 9 Kč/km. Jak ale postupovat v situaci, kdy si zaměstnanec vozidlo dobíjí doma? Těžko totiž určit, kolik kWh z jeho spotřeby elektřiny bylo použito právě na nabití baterií v automobilu.
Opomenout nelze také jejich vyšší pohotovostní hmotnost v porovnání s běžnými auty na benzín nebo naftu, s tím souvisí také omezení velikosti vnitřního prostoru, jelikož baterie jsou prostorově mnohem náročnější, než spalovací motor. V neposlední řadě je tu otázka dojezdu na energii v bateriích. Ten se při ztížených podmínkách (zima, kopcovitý terén) může z výrobcem udávané hodnoty lehce zkrátit i na méně než polovinu.
Na druhou stranu jim nelze upírat některé zásadní výhody oproti automobilům s konvenčními spalovacími motory – neprodukují žádné lokální emise, mají tichý a levnější provoz, zejména v městském provozu se potom hodí plný točivý moment motoru od nulových otáček.
ROZHOVOR: Ivo Horváth, realitní makléř v Luxent s.r.o.
Ve vaší firmě dlouhodobě testujete smart fortwo ed – můžete shrnout konkrétní výhody a nevýhody tohoto auta při jeho praktickém použití?
Smart ed je ideálním vozidlem do města i když v Praze ještě není tak hustá síť nabíjecích stanic, jako například v Londýně a její rozvoj se v poslední době trochu zpomalil. Vozidlo máme od společnosti E.ON zapůjčené již sedmý měsíc. Jde o dostatečně dlouhé období na to, aby se člověk s elektromobilem sžil. Ve srovnání s nějakými teoretickými úvahami se například v praxi ukázalo, že proces relativně častého nabíjení se poměrně rychle zautomatizuje, zrutinizuje a v podstatě neznamená žádnou velkou ztrátu času.
Nabíjecí stanice jsou navíc v blízkosti míst, kde bychom při plnění pracovních povinností parkovali i s automobilem vybaveným spalovacím motorem, takže se ani nedá říci, že bychom si museli kvůli provozu na elektřinu nějak zajíždět.
Není bez zajímavosti, že kratší dojezd při provozu na baterie má pro zaměstnance vliv na organizaci pracovního dne – lidé si jednoduše musejí své cesty efektivněji naplánovat, aby jaksi nezůstali někde „viset“ s prázdnou baterií.
Jinak elektromobilita je opravdu v mnohém jiná. Například pokud jedeme z bodu A do bodu B, vždy nám u vozidla se spalovacím motorem alespoň trochu paliva v nádrži ubude. U elektromobilu, který je vybaven rekuperací, je to jiné. Baterie se nabíjejí při brždění i za jízdy z kopce… A v Praze je poměrně členitý terén, takže pokud má bod B nižší nadmořskou výšku, než bod A, může se dokonce stát, že dojedeme do cíle naší cesty (samozřejmě s nulovými emisemi) a navíc máme v bateriích více energie, než když jsme vyjeli. Názornější příklad, co to jsou obnovitelné zdroje energie, bychom hledali asi jen velice složitě…
Splnil elektromobil vaše očekávání?
Ano, pokud smart ed vnímáme jako vozidlo pro městský provoz, nesporně ano. A suverénně je možné absolvovat i kratší cesty mimo metropoli (celkový dojezd na plnou baterii udávaný výrobcem je 135 km), i když se na dálnici jede spíš v pomalejším pruhu, smart ed rozhodně není nějakým špuntem v provozu, který by brzdil dopravu… Smart ed snoubí veškerá pozitiva klasického smartu fortwoo – mezi ta největší patří rozhodně skutečnost, že lze zaparkovat kdykoli a kdekoli, pokud ale v provozu potkáme fortwoo s benzinovým tříválcem, jeho pohonnou jednotku slyšíme daleko intenzivněji, než vlastní – téměř bezhlučný – elektromotor.
Hovoříme-li o provozování elektromobilu jako firemního vozidla, rozhodně není řeč pouze o ekonomice či praktické stránce provozu. Celá ta rovnice je trochu jiná, než v případě provozování automobilu pro soukromé účely. Firma bude kalkulovat s vyššími pořizovacími náklady pro nákup elektromobilu, které jsou mnohem vyšší, než u konvenčního automobilu se srovnatelnými parametry. Ale tyto vyšší pořizovací náklady jsou na druhé straně vyváženy několikanásobně nižšími provozními náklady – faktury za spotřebovanou elektrickou energii budou mnohonásobně nižší, než úhrady za spotřebu nafty nebo benzinu. Jak jsme již zmínili – elektromobily brzdí zejména pomocí rekuperačního módu a i když mají klasický brzdový systém, ten slouží spíše k dobržďování – pří provozování elektromobilu tedy ušetříme za servis brzdového systému, nemusíme měnit olej v motoru, filtry či rozvody motoru, nemůže nám zkorodovat výfuk, protože jednoduše žádný nemáme atd.
A co je nejdůležitější – firemní elektromobil navíc skýtá pro jakoukoli firmu netušené možnosti v oblasti marketingu a možnosti jsou opravdu netušené. Jakákoli firma se může díky elektromobilu prezentovat jako moderní, dynamická a s pozitivním vztahem k životnímu prostředí.
Například naše realitní společnost Luxent se specializuje na oblast luxusního bydlení. A pro luxusní bydlení je samozřejmě důležité čisté životní prostředí – a pokud jedeme našim klientům prezentovat nízkoenergetický či pasivní dům, jednoduše nemůžeme využít lepšího dopravního prostředku, než elektromobilu…