Každý čtvrtý řidič se na jízdu automobilem nesoustředí
Podle průzkumu společnosti IAM se na řízení plně soustředí jen 60% řidičů.
Tento problém se týká zejména mladých motoristů ve věku 18-24 let s čerstvým řidičským průkazem, starší zkušenější motoristé umí udržet koncentraci mnohem lépe.
Nejčastějším důvodem nesoustřednosti se v průzkumu stala únava. Ukázalo se, že stojí za daleko větším počtem dopravních nehod, než se původně předpokládalo. Na základě předchozích průzkumů a simulací se odhadovalo, že únava je příčinou zhruba 2-3% dopravních nehod. Aktuální studie ale ukázala, že až 20% nehod zaviní unavení řidiči. Řidiči bourají v důsledku únavy paradoxně daleko častěji ve dne než v noci. Celkově mají unavení motoristé 4x větší šanci, že havarují nebo k havárii nedojde jen zázrakem.
Koncentraci firemních řidičů od řízení odvádí také používání různých aplikací pro chytré telefony, jež jim mají pomoci snížit spotřebu paliva. Ty pro ně představují bezpečnostní riziko, které může skončit až dopravní nehodou. Ovládání aplikací je příliš složité a vyžaduje velkou dávku soustředění.
Také telefonování za jízdy je velmi rizikové, ať už s pomocí hands-free nebo s přístrojem v ruce. Mozek člověka je schopen pojmout v jednom okamžiku pouze omezené množství informací. Informace, které jsou nad rámec aktuální mozkové kapacity, nejsou zpracovány (bohužel jsou to většinou právě informace o dopravní situaci). Telefonování za volantem je stejné, jakoby muž řídil po třech „dvanáctkách“ nebo žena po dvou až třech „desítkách“.
Pokud řidič v průběhu jízdy pracuje s telefonem, je jeho rychlost sešlápnutí brzdového pedálu v situacích, kdy musí brzdit k odvrácení srážky, téměř o 10 % pomalejší. Většina řidičů v průběhu telefonování rovněž přestává sledovat provoz ve zpětných zrcátkách. To je velmi nebezpečné zejména při jízdě na dálnici, při objíždění překážek nebo při odbočování vlevo.
Podle nedávné studie může řidičům uškodit také používání tempomatu. Výsledky ukázaly, že především mladší řidiči ve věku 18-30 let vykazovali při řízení s tempomatem pomalejší reakce. Odborníci proto radí, aby tempomat a podobné vymoženosti zpříjemňující zaměstnancům jejich každodenní práci byly používány s velkou obezřetností.
Čím nižší pozornost si totiž řízení vyžaduje, tím více se snižuje bdělost a soustředěnost motoristů. Reakční doba, zvláště pak v kritických situacích, se také výrazně prodlužuje (až o jednu vteřinu), pokud je tempomat nebo omezovač rychlosti aktivován. Pokud jede řidič po dálnici rychlostí 130 km/h, začne před překážkou brzdit až o 32 metrů později, což může někdy představovat rozdíl mezi vážnou nehodou a bezpečným zastavením.