Nekvalitní silnice stojí firmy spoustu peněz
Motoristé doplácejí na špatný stav českých silnic. Tento problém trápí také firmy s velkými autoparky.
Kvalita českých silnic není dobrá. To ví snad každý, kdo už se někdy projel například po komunikacích našich západních sousedů. Každoročně si stovky řidičů při projetí nějakého výmolu poškodí vůz tak, že nemohou pokračovat v další jízdě.
Nejčastěji se jedná o proražené pneumatiky, poškozené ráfky apod. Automobily jsou na našich silnicích namáhány více než by musely, což se také projeví nižší životností zejména podvozkových dílů. Jejich předčasná výměna představuje zbytečné výdaje pro každého motoristu, tím spíše pro společnosti s početnými firemními flotilami, které mají několik desítek až stovek vozů.
Jízda po nekvalitních komunikacích má negativní vliv zejména na životnost tlumičů pérování a prvků zavěšení kol – ramena náprav, táhla stabilizátorů, různé silentbloky, uložení a klouby. Pokud si vezmeme například Škodu Octavia druhé generace, jedno spodní příčné rameno přední nápravy stojí v druhovýrobě přes 4,5 tis. Kč. Přední tlumič vyjde na 3 tisíce a táhlo stabilizátoru, které na našich nekvalitních cestách vydrží v průměru 30-50 tis. km, stojí cca 500 korun (opět díly z druhovýroby).
Mimo výmolů automobily trápí také vysoká prašnost, v zájmu jejich dlouhé životnosti je tak dobré měnit například vzduchový filtr častěji, než předepisuje výrobce, což představuje další výdaje navíc.
Při údržbě silnic v zimním období se na komunikacích nižších cest ve velké míře používá inertní posyp, nejčastěji štěrk. Ten spolu s agresivní solí, kterou se udržují cesty první třídy a dálnice, poškozuje lak a způsobuje korozi karoserie.
Prozatím jsme zmínili jen otázku financí, projetí hlubšího výtluku ale může zapříčit i dopravní nehodu, která ne vždy končí jen pomačkanými plechy.
Pojišťovny sice řidičům nabízejí možnost připojistit si své auto proti škodám způsobeným špatným stavem komunikace, vyřízení celé záležitosti ale mnohdy trvá velmi dlouho a odškodnění se vám ani nemusí dostat.