Prodeje automobilů stoupají – nejvíce nakupují firmy
Díky financování vozů bez navýšení a výrazným slevám začíná v Evropě opět stoupat počet prodaných automobilů. Chtějí-li si výrobci své zákazníky udržet, musí změnit svoji strategii. Tvrdí to odborníci ze společnosti KPMG.
Ve svém průzkumu KPMG zjistila, že třetina (33%) z firem pracujících v automobilovém průmyslu byla nucena kvůli hospodářské krizi snížit marže. Pro 73% z nich je prioritou udržet ziskovost, aby přežily. V nedávné minulosti byl pro automobilky při prodeji nových vozů největší překážkou spotřebitelský úvěr zejména kvůli přísným kritériím na jeho poskytnutí koncovým uživatelům a vysoké ceně těchto finančních produktů. Tento problém se výrobci snažily vyřešit odstraněním prostředníka, tedy bank, které tyto finanční produkty nabízejí. Následná nabídka financování bez navýšení ceny významnou měrou přispěla ke zvýšení počtu prodávaných automobilů, zejména z řad firemních zákazníků.
Zatímco před pěti lety se tímto způsobem prodávalo 30 % nových vozů, dnes jsou to celé tři čtvrtiny.
Zajímavostí z průzkumu je zjištění, že automobilky reagují na poptávku na evropském trhu zhruba s půlročním zpožděním. Momentálně tedy stále snižují ceny vozů ze skladových zásob a nabízejí různé sezónní slevy a akce. Podle průzkumu by ale stále více fleetových manažerů uvítalo spíše možnost větší individualizace výbavy automobilů. Různě profesně zaměřené firmy totiž mají odlišné požadavky na své vozy. Často jim nějaký prvek výbavy chybí, nebo jej naopak nepotřebují a zbytečně za něj zaplatily. Právě firmy odebírají mnohem větší počet nových automobilů než soukromí zákazníci. Zejména podniky provozující velké autoparky proto podle aktuálního průzkumu volají po změně strategie automobilek a přizpůsobení se potřebám flotilových zákazníků.
Prodejci osobních automobilů v loňském roce prodali v ČR celkem 164 736 vozů, cože je ve srovnání s rokem 2012 o 5,3% méně. Domácí trh drželi nad vodou hlavně firmy, které nakoupily téměř dvě třetiny všech prodaných aut. Optimisticky vypadají prodejní čísla za prosinec 2013, kdy odbyt nových osobních vozidel vzrostl o 14 procent. Může to znamenat končící krizové období, kdy by mohla postupně začít růst důvěra firem v oživení domácí ekonomiky. Tento trend může ale negativně ovlivnit kurz koruny a zvyšující se nezaměstnanost.