Benzínové vozy často neprojdou měřením emisí
Zjištění, že vozy benzínovým motorem až dvakrát častěji neprojdou technickou kontrolou kvůli měření emisí, může být pro správce firemních vozových parků vodítkem při výběru nových vozů do firemní flotily.
Údaje společnosti REDEX ukazují, že více než čtvrtina (26,2%), automobilů neprojde technickou prohlídkou kvůli nevyhovujícímu měření emisí. Nejčastěji u této zkoušky selhávají vozy s benzínovým motorem, a to až dvakrát častěji než dieselové modely.
Údaje za rok 2010 a za prvních devět měsíců roku 2011 ukázaly, že z celkového počtu 14430000 neúspěšně absolvovaných technických kontrol, se v 3.780.000 případů jednalo o překročení povolených emisních limitů.
Podle společnosti za touto skutečností může stát řada důvodů. Zaprvé – vozy poháněné benzinovým motorem firmy používají spíše pro krátké jízdy po městě, zatímco dieselové motory jsou velmi populární u podniků, jejichž řidiči najíždí stovky kilometrů po dálnicích. Naftové motory také pracují při nižších otáčkách, což znamená, že jsou méně namáhané ve srovnání s benzínovými jednotkami.
Výsledky ale může ovlivnit samotná metodika měření emisí. Benzínová auta musí projít zkouškou na hodnotu lambda a množství nespálených uhlovodíků ve výfukových plynech, zatímco u dieselů se technici zajímají především o kouřivost. Diesely tedy mají relativně jednodušší zkoušku emisí, než auta s benzínovým motorem.
„Pro moderní i starší vozy je důležité, aby měly vstřikovače v dobrém stavu, nezáleží na tom, zda-li se jedná o diesel nebo benzín. Špatně průchozí vstřikovače totiž špatně rozprašují palivo, následkem čehož potom automobil kouří (snižuje se účinnost spalování, což vede ke zvýšení emisí výfukových plynů). Také roste spotřeba paliva,“ říká Bruce Ellis, manažer u společnosti REDEX.
Zejména firmy by tak měly důkladně zhodnotit, jakým způsobem budou své vozy využívat a podle toho zvolit palivo, na které budou jezdit. Zásadní je také otázka nákladů na údržbu.
Problémy s emisemi ale nejsou cizí ani naftovým motorům, zejména těm s filtrem pevných částic. Ten má omezenou životnost, po jejímž uplynutí není jiná cesta, než filtr draze vyměnit. Řada motoristů si však nechá nefunkční filtr odstranit a nový již nenamontuje – domácím motoristům to většinou projde a měření emisí absolvují úspěšně. Ve Velké Británii se ale nyní chystají zaměřit právě na ty řidiče, kteří si nechali filtr odstranit – jednoduše neprojdou měřením emisí, což znamená, že se jejich vozy stanou nezpůsobilé pro provoz na pozemních komunikacích. Do budoucna se filtrem pevných částic pravděpodobně začnou vybavovat i automobily s benzínovými motory.