Únava může za velkou část dopravních nehod
Tisíce firemních řidičů vystavují sebe i ostatní účastníky silničního provozu velkému riziku tím, že usedají za volant unavení, ukázal výzkum.
72% dopravních nehod je způsobeno chybou řidiče, nejčastěji jde o nevěnování se dostatečně řízení vozidla. Zhruba za pětinou všech dopravních nehod stojí únava, v případě lehkých užitkových vozů je to celých 40%.
Firmy mají povinnost starat se o zdravotní stav svých zaměstnanců, pořizují jim bezpečnější auta a různé ochranné pracovní pomůcky, často ale své zaměstnance posílají na dlouhé pracovní cesty, které představují riziko. Kvůli zvyšujícím se pracovním nárokům má totiž řada zaměstnanců nedostatek spánku. Správci firemních vozových parků by tedy měli zejména dlouhé pracovní cesty, při nichž řidič ujede stovky kilometrů, plánovat s ohledem na jejich pracovní vytížení.
Podle průzkumu Loughboroughské univerzity má řidič po pěti hodinách spánku pouze desetiprocentní šanci zůstat během dlouhých hodin za volantem plně při vědomí.
Julie Townsend, náměstkyně generálního ředitele agentury Break, řekl: „Mnoho řidičů je mylně přesvědčeno, že zvládnou stovky kilometrů za volantem bez zastavení. Ve skutečnosti je ale nutné dávat si pravidelné přestávky po dvou až třech hodinách jízdy. Jedině tak můžete být při řízení opravdu soustředění. Řidiči mají 4x větší šanci, že havarují nebo k havárii nedojde jen zázrakem, pokud usednou za volant unavení.“
Podle výsledků průzkumu bourají řidiči v důsledku únavy daleko častěji ve dne než v noci. Mikrospánkem jsou více ohroženi mladší motoristé, kteří nemají dostatek zkušeností a včas nerozpoznají, kdy by měli zastavit a odpočinout si. Místo toho stále pokračují v jízdě v domnění, že jejich schopnost soustředění není nijak ovlivněna. Následky bývají mnohdy tragické.
Nejkritičtější bývá posledních několik desítek kilometrů. Většinou už velmi unavený řidič nechce zastavit, protože ho tlačí čas, nebo protože prostě nechce cestu na místo dále protahovat, a tím vystavuje sebe i ostatní účastníky silničního provozu velkému riziku. Pro každého by mělo být prioritou pravidlo, že je lepší do cíle dojet později, než-li tam nedojet vůbec.