Nájezd firemních vozů se snižuje
Od roku 2011 se snižuje průměrný počet kilometrů, které firemní vozy ročně ujedou. Mohou za to především drahé pohonné hmoty a také lepší plánování cest zaměstnanců.
„Podniky se musejí potýkat s dopady hospodářského poklesu a rostoucími cenami pohonných hmot, které od roku 2007 vzrostly o více než 50%. Vzhledem k těmto okolnostem je pochopitelné, že správci firemních vozových parků přijali proaktivní opatření k omezení vzdálenosti, kterou zaměstnanci s firemním vozem urazí,“ uvedl Andrew Hogsden, manažer společnosti Lex Autolease.
Podle interních údajů této společnosti se průměrný roční nájezd firemních automobilů snížil z 20600 kilometrů v roce 2011 na 19300 v tomto roce.
Vysoké ceny pohonných hmot a rostoucí provozní náklady vedou k tomu, že podniky nutí své zaměstnance při služebních cestách stále více využívat veřejnou dopravu. U řady firem je cesta podnikovým autem až poslední možností, kterou zaměstnanci při obchodní cestě mají.
„Je patrné, že správci firemních vozových parků se snaží snížit náklady na provoz firemní flotily všemi možnými způsoby. Důkladněji plánují cesty a snaží se zvýšit efektivitu využití firemního vozu, a tím snížit výdaje za palivo,“ říká Tim Bowden, vedoucí operací u společnosti Hitachi.
Zaměstnanci již nemohou firemní auta využívat pro soukromé účely v takové míře, jak tomu bylo doposud. Náklady na provoz firemního vozidla rostou, a tak jsou zaměstnanci ve větší míře odkázáni na svoje vlastní automobily.
S tím, jak se vyvíjí on-line technologie, také společnosti upouštějí od klasických firemních cest a pokud je to možné, snaží se je nahradit videokonferencemi. Všechny tyto aspekty přispívají k tomu, že firemní auta již nejsou tak vytěžována, jako dříve.
V souvislosti s tímto trendem lze pozorovat prodlužující se životní cyklus firemních vozů. Zatímco v roce 2008 bylo jejich průměrné stáří 4,5 roku, v letošním roce už podle ředitele poradenské společnosti Fleet Partners Radovana Mužíka přesahuje 6 let.