Proč si Česká pošta pořizuje vozy tolika značek?
Společnost Česká pošta pořídila během posledních pár týdnů několik set nových vozů. Zajímavostí je, že hned od tří různých značek. Ty se přidají k několika dalším, které již ve firemním autoparku jsou. To není v České republice úplně obvyklý postup. Proč se pro něj pošta rozhodla?
Čtyři stovky aut dodá poště značka Peugeot. Konkrétně jde o užitkové modely Partner a Boxer. Partner Furgon se podílí na zakázce 120 objednanými vozy, tedy počtem, který převyšuje dosavadní letošní prodeje tohoto vozu (do konce července bylo registrováno 92 vozů Peugeot Partner Furgon). Dalších 30 vozů Peugeot Partner je v osobním provedení Partner Tepee. Zbývající vozy zastupuje 240 kusů Boxer Furgon a 10 Boxer Polocombi. I u tohoto modelu zakázka zahýbá celkovými počty registrací z do té doby letos registrovaných 400 aut je najednou 650.
Další užitkové vozy budou pocházet od značek Iveco a Fiat. Do konce letošního roku pořídí dalších 210 vozů na zemní plyn. Do své flotily zařadí deset nákladních aut Iveco Daily, 150 kusů Fiat Ducato a 50 aut Fiat Dobló. Ty budou jezdit na stlačený zemní plyn CNG a přidají se tak k více než pětistovce fiatů, které pošta převzala na jaře letošního roku. Celkově plánuje Česká pošta pořídit až 3000 aut na CNG.
Třetí značkou, která v létě uspěla u tuzemských doručovatelů, je Hyundai. Ten dodá 300 manažerských a referentských vozidel, konkrétně půjde o 290 vozů Hyundai ix20 s motorem 1.4 CRDi o výkonu 57 kW a 10 vozů Hyundai i30 kombi s motorem 1.6 CRDi o výkonu 81 kW.
Nákup minimálně další 1700 vozidel se ještě chystá. „Nevybíráme značky ale službu. Jediným
hodnotícím kritériem je TCO, a to včetně pohonných hmot. Jinými slovy, celkové náklady na provoz vozidla po dobu 5 let, kdy se předpokládá, že vůz najede 125 tisíc kilometrů,“ odpověděl na dotaz Flotily ředitel odboru komunikace České pošty Ivo Mravinac a reaguje i na pochybnosti, zda se firmě vyplatí provozovat vozidla tolika různých značek, například kvůli servisu: „Vzhledem k tomu, že leasingová společnost nám garantuje solidní servisní síť – auta si sami až na výjimky neopravujeme – více značek v podniku nevadí. Leasingové smlouvy jsou navíc dost přísné. Jako příklad můžu uvést, že když je auto nepojízdné, zdarma nám dotyčná společnost musí okamžitě poskytnout na dobu opravy vozidlo
náhradní. Co se týká záruky, používáme uzavřenou kalkulaci, tudíž záleží na leasingové společnosti, jaké podmínky vyjedná s výrobcem vozidla.“